رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست اعضای دانشگاهی مجمع جهانی اهل بیت:

وجود الگوی بومی برای دانشگاه های ایرانی ضروری است

۱۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۸:۵۵ کد : ۱۹۰۱۴ خبر روز
تعداد بازدید:۶۴۱
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست اعضای دانشگاهی مجمع جهانی اهل‌بیت گفت: ما الگویی که بیانگر و تبیین کننده جایگاه دانشگاهی ایران با رویکرد دینی اسلامی باشد، نداریم.
وجود الگوی بومی برای دانشگاه های ایرانی ضروری است

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نشست اعضای دانشگاهی مجمع جهانی اهل‌بیت که با حضور دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم برگزار شد، به جایگاه علم و علوم انسانی در کشور ایران اشاره کرد و گفت: وقوع انقلاب اسلامی تغییرات بسیاری در فضای دانشگاه‌ها به وجود آورد. یکی از این تغییرات انقلاب فرهنگی و به دنبال آن تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی در ایران بود.
وی درباره ظرفیت دانشجویان در دوره قبل از انقلاب و بعد از انقلاب گفت: دانشجویان قبل از انقلاب ۱۷۰ هزار نفر بودند، در حالی که اکنون فقط دانشجویان مقطع دکتری ایران بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر و همه دانشجویان، بیش از سه میلیون نفر هستند. این تغییر بزرگ به دلیل رویکرد و نگاه جمهوری اسلامی به علم و دانش در سطح جامعه اتفاق افتاده است. با رویکرد علم محوری انقلاب اسلامی، جایگاه علمی ایران در حوزه های مختلف، در سطح دنیا ارتقا پیدا کرده است. برای مثال ایران در فناوری فضایی رتبه هشت، در علوم ناباروری رتبه چهار و در توسعه زیردریایی رتبه شش را دارد. همچنین دومین کشور در حوزه طراحی هواپیماهایی با پنل های خورشیدی است.
دکتر معتمدی با تاکید بر ضرورت وجود الگوی بومی برای دانشگاه های ایرانی، گفت: برای دانشگاه‌های خود الگوی بومی نداریم و مشکل اساسی ما در حوزه علوم انسانی همین است. ما الگویی که بیانگر و تبیین کننده جایگاه دانشگاهی ایران با رویکرد دینی اسلامی باشد، نداریم. دانشگاه‌های ما در حال پیاده سازی الگوهای گرفته شده از جوامع غربی هستند. ما باید در کنار الگوهای غربی، الگوی متناسب با جامعه خود را داشته باشیم که هم تکمیل کننده وضعیت فعلی باشد و هم بتواند نیازهای فعلی جامعه ما را به خوبی مرتفع و نیازهای آینده را با رویکرد بومی، شناسایی و پیش بینی کند.
 

کلید واژه ها: انقلاب ایران دانشگاه رویکرد اسلامی علوم


نظر شما :