دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی اربعین در نشست خبری مطرح کرد:

پیاده روی اربعین یک ابر رسانه است

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۵ کد : ۱۸۸۷۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۶۸۵
دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی اربعین گفت: با وجود سانسور خبری رسانه‌های مختلف خارجی در خصوص دوره های پیشین پیاده روی اربعین که البته هنوز هم بسیاری از اخبار مربوط به آن در حاشیه است ولی پیاده روی اربعین مانند یک ابر رسانه عمل می‌کند.
پیاده روی اربعین یک ابر رسانه است

به گزارش روابط عمومی، دکتر علی انتظاری، دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی اربعین در نشست خبری این همایش که در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، به برگزاری چهار همایش پیشین توسط دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و گفت: این همایش پنجمین همایش بین المللی اربعین با عنوان اصلی اربعین، جهانی شدن مقاومت و تحولات فراملی است که تلاش می کنیم با حضور دانشمندان و پژوهشگران ایرانی و خارجی باشکوه‌تر از سال های پیش برگزار شود. با وجود سانسور خبری رسانه‌های مختلف خارجی در خصوص دوره های پیشین پیاده روی اربعین که البته هنوز هم بسیاری از اخبار مربوط به آن در حاشیه است ولی پیاده روی اربعین مانند یک ابر رسانه عمل می‌کند.
وی بیان کرد: پدیده پیاده روی اربعین فرصتی است تا اقوام مختلف با سلیقه های متفاوت، بر پایه عشق و مهرورزی که بر این فضا حاکم است به تعامل و مناسبات بپردازند. این پدیده جاذبه‌ ای را ایجاد کرده است که غیر شیعیان و غیرمسلمانان هم کنجکاو شده اند و می خواهند بدانند که چرا با وجود بودن شرایط گردشگری در رفاه، افراد در این مسیر سخت قدم می گذارند و سختی های آن را تحمل می کنند. دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی نیز با توجه به این شرایط، پدیده پیاده روی اربعین را مورد بررسی قرار می دهند و این پدیده نوظهور را بررسی می کنند.
دکتر انتظاری با بیان اینکه مهمترین هدف این همایش آشنایی جامعه علمی با این پدیده جدید و بی نظیر است، افزود: پدیده پیاده روی اربعین ابعاد مختلف زندگی را تحت تاثیر قرار داده است و نقش مهمی در تحولات زندگی بشر ایفا می کند. این همایش به بررسی نقشی که پیاده روی اربعین در ارتباطات بین فرهنگی و ایجاد همگرایی بین مسلمانان ایفا می‌کند، می پردازد. 
وی ادامه داد: بررسی ابعاد اجتماعی و فرهنگی اربعین، شناسایی ظرفیت‌های اربعین به عنوان الگوی فرهنگی، اقتصادی و حکمرانی در مقابل الگو‌های به اصطلاح جهانی، آینده‌پژوهی جامعه نوین در حال تکوین با اتکا به ظرفیت‌هایی که آیین اربعین به جوامع ارائه می‌کند، طراحی سبک زندگی حسینی (ع) که برای همه جوامع بشری اعم از مسلمان و غیرمسلمان قابل اعمال است، طراحی الگوی نوینی از تجدد که مسیری متفاوت از مدرنیته پیش روی بشریت قرار خواهد داد و ایجاد امید نظری و انضمامی در مشتاقان جامعه‌ای متجدد مأیوس از الگو‌های سرمایه‌داری و سوسیالیست از دیگر اهداف این همایش بین المللی است.
دبیر علمی پنجمین همایش بین المللی اربعین با اشاره به اینکه پنجمین همایش بین‌المللی اربعین  14 شهریور 1401 به‌ صورت حضوری و مجازی برگزار می شود، افزود: محور‌های این همایش بین‌المللی، شامل: اربعین؛ فراملی شدن و تحولات جهان اسلام، اربعین و سبک زندگی، اربعین و هویت، اربعین و نیاز‌های معنوی، روانی و تربیتی، اربعین؛ فرهنگ، هنر و رسانه، اربعین؛ گروه‌ها و سرمایه اجتماعی و آسیب‌شناسی اربعین است.
وی اظهار کرد: در کنار برنامه اصلی، برنامه‌هایی جانبی نیز همچون برپایی نمایشگاه عکس و نشست های کوتاه مدت و پراکنده در کربلا با حضور دانشمندان کشورهای مختلف، معرفی آثار برگزیدگان، پایانامه‌ها و فعالیت‌های پژوهشی در حوزه اربعین انجام می شود.
در ادامه نشست دکتر محمدتقی کرمی، دبیر اجرایی پنجمین همایش بین المللی اربعین به خاص بودن این همایش اشاره کرد و گفت: پدیده جوان اربعین توانسته یک جریان اجتماعی بسازد به طوری که پژوهشگران بسیاری در این حوزه فعالیت و این پدیده را مانند یک پدیده اجتماعی بررسی می کنند. تشکل هایی نیز مثل انجمن بین المللی اربعین، اندیشکده اربعین، ستاد ملی اربعین و همایش بین‌المللی اربعین که پایگاه آن در دانشگاه علامه است حول پدیده اربعین با هم تعامل و هم افزایی دارند. بنابراین انتظار داریم در سال‌های آینده نهادهایی پیرامون این پدیده مردمی شکل بگیرد تا حرکات مدنی و اجتماعی در بستر یک پدیده اجتماعی را قابل فهم کند.


وی بیان کرد: این همایش برای نخستین بار است که توسط دانشکده علوم اجتماعی برگزار می‌شود بنابراین رویکرد اجتماعی در پدیده پیاده روی اربعین برجسته تر و گفتمان علوم اجتماعی در طراحی مقاله ها و پنل ها در نظر گرفته می شود. برآورد ما این است که یکصد چکیده مقاله به دبیرخانه همایش برسد و  شش تا هشت پنل در روز همایش به موازات صحن علنی همایش به صورت حضوری و مجازی برگزار شود.
بنا بر اعلام دبیرخانه این همایش، مهلت ارسال خلاصه مقاله ۵۰۰ الی ۸۰۰ کلمه‌ای تا پنجم شهریور و مهلت اعلام نظر داوری هفتم شهریور سال جاری است. همچنین برای ارسال مقاله کامل هفت الی ۹ هزار کلمه تا ۳۰ دی مهلت است. چکیده‌هایی که تا این تاریخ دریافت شوند، در کتاب مجموعه چکیده‌های مقالات تا ۱۴ شهریور منتشر خواهند شد.
مهلت ارسال متن کامل هر مقاله تا ۳۰ دی ماه ۱۴۰۱ است و مقالاتی که تا این تاریخ دریافت شوند، در کتاب مجموعه مقالات تا پایان سال جاری منتشر می شوند.
علاقه‌مندان در صورت اختلال و عدم امکان ارسال چکیده مقاله از طریق سامانه همایش می‌توانند چکیده مقاله تهیه شده را به شماره تلفن «۰۹۰۱۲۶۳۴۷۶۴» واتساپ و یا به ایمیل mt.karami@yahoo.com ارسال کنند. 
همچنین علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره ۰۲۱۲۶۴۰۲۶۳۰ تماس گرفته و یا به وب‌سایت «https://arbaeen.atu.ac.ir» مراجعه کنند.
 

کلید واژه ها: اربعین المللی اربعین پیاده اربعین همایش المللی اربعین پنجمین همایش المللی اربعین پدیده پیاده اربعین همایش پنجمین همایش همایش المللی پدیده


نظر شما :