رئیس دانشگاه علامه طباطبائی:

نقش آفرینی میز دانشگاه - دولت در پیشبرد اهداف کلان کشور / امکان مسئله شناسی با چشم انداز توسعه ای برای دستگاه ها و نهادها در دانشگاه علامه طباطبائی

۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۸۸۲۰ خبر روز
تعداد بازدید:۶۱۴
میز دانشگاه-دولت زمینه‌ای است که بتوانیم از مشارکت و نظرات تمام اعضای هیئت علمی و حتی فراتر از هیئت علمی دانشگاه از ظرفیت استادی دانشگاه های دیگر متناظر با مسائلی که مطرح می شود، استفاده کنیم و راهکارهایی به دولت ارائه دهیم.
نقش آفرینی میز دانشگاه - دولت در پیشبرد اهداف کلان کشور / امکان مسئله شناسی با چشم انداز توسعه ای برای دستگاه ها و نهادها در دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی، به نقل از ایرنا، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با مثبت دانستن رویکرد دولت نسبت به دانشگاه‌ها و به ویژه ارتباط با مراکز علمی، تشکیل میز دانشگاه-دولت را در پیشبرد اهداف کلان کشور و همراهی و کمک به دولتمردان برای بهتر انجام شدن امور، اقدامی بسیار مفید عنوان کرد که‌ می‌تواند به رفع مشکلات در زمینه‌های مختلف کمک کند.
وی اظهار داشت: یکی از مطالبات متقابل دانشگاه ها و دولت تعامل با یکدیگر است. دولت‌های قبلی و فعلی هم همین مطالبه را داشته و دارند که دانشگاه‌ها به کمک آنها بیایند تا بتوانند نقش آفرینی کنند. دانشگاه ها هم این مطالبه را دارند که مجموعه‌های دولتی برای حل مشکلات کشور با دانشگاه‌ها ارتباط داشته باشند.
وی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وجود دارد، افزود: دانشگاه‌ها به دنبال پیوند زدن مبانی علمی با مسائل اجتماعی هستند. در همین جهت دولت سیزدهم تصمیم گرفته است که در دانشگاه تهران و علامه طباطبائی میز دانشگاه - دولت را تشکیل دهد. بنابراین با توجه به تشکیل این فضا در دانشگاه، فردی را هم مسئول این میز قرار دادیم.
دکتر معتمدی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی در دولت قبل نیز در دو حوزه بانکی مالی و رسانه به دولت مشورت می داد. با توجه به ظرفیت فوق العاده ای که این دانشگاه دارد، می تواند به دولت در حوزه‌های تخصصی به ویژه در زمینه ارتباطات و حوزه های سیاسی و اجتماعی کمک کند.
وی با بیان این که دستگاه‌های اجرایی با توجه به نوع فعالیت خود می توانند از ظرفیت دانشکده‌های ما استفاده کنند، افزود: به عنوان مثال وزارت آموزش و پرورش می تواند از دانشکده علوم روانشناسی و علوم تربیتی استفاده کند. شهرداری ، وزارت کشور و وزارت ارشاد از دانشکده علوم اجتماعی کمک بگیرند و وزارت امورخارجه می تواند از دانشکده علوم سیاسی و حقوق بهره مند شود. ما از نظر ظرفیت علمی می توانیم متناظر با دستگاه های اجرایی پاسخگو باشیم و از این بابت هم مسائلی که آنها دارند را می توانیم حل کنیم و پاسخگوی علمی مسائل آنها باشیم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: حتی این امکان وجود دارد که برای دستگاه ها و نهادها مسئله شناسی کنیم و بتوانیم در آن دستگاه ها مسائل اصلی را با چشم انداز توسعه ای به لحاظ آینده پژوهی مشخص کنیم. به عنوان نمونه جهت گیری وزارت آموزش و پرورش یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ما به کدام سمت و سو باید باشد؛ بنابراین میز دولت زمینه‌ای است که بتوانیم از مشارکت و نظرات تمام اعضای هیئت علمی و حتی فراتر از هیئت علمی دانشگاه از ظرفیت استادی دانشگاه های دیگر متناظر با مسائلی که مطرح می شود، استفاده کنیم و راهکارها را به دولت ارائه دهیم.
وی با بیان این که یکی از برنامه های دولت توسعه سواحل مکران است، گفت: سواحل مکران نزدیک به یک ششم مساحت ایران است که از استان هرمزگان شروع و تا استان سیستان و بلوچستان و استان های مرکزی امتداد دارد؛ برهمین اساس گفت‌وگوهای اولیه‌ای را در این زمینه داشتیم که دانشگاه علامه طباطبائی می تواند در حوزه توسعه سیاسی، اقتصادی، مسائل اجتماعی، پیوست های فرهنگی و مسائلی از این دست در این عرصه به دولت کمک کند.
دکتر معتمدی با بیان این که در موارد متعددی می توانیم نیاز دستگاه ها را برآورده کنیم، افزود: به عنوان مثال شهرداری تهران با مشکلات زیادی در ارتباط با مسائل شهری اعم از اعتیاد، کودکان کار یا مسائل اجتماعی مانند طلاق روبرو است و از طرفی دانشکده های مربوطه ما، در این حوزه ها کارهای تخصصی زیادی انجام داده اند و حتی دانشجویان دکتری دانشگاه علامه طباطبائی می توانند رساله های دکتری خود را در این حوزه ها طراحی کنند تا از نتایج آن برای یاری رساندن به دولت استفاده شود.
وی ادامه داد: ‌حتی پیشنهاد ما این است که به شکل میدانی وارد کار شویم و گفتیم که اگر شهری با مشکلات خشونت یا اعتیاد روبرو است، پروژه رفع مسائل آن شهر را تحویل بگیریم و بعد تحویل دهیم یعنی بتوانیم در مدت زمان معین با رویکردهای تخصصی، مشکلات را حل کنیم و اثربخشی کارمان را نشان دهیم.
رئیس دانشگاه علمه طباطبائی تشکیل میز دانشگاه – دولت در دانشگاه ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: واقعیت این است که در این ارتباط یک طرف دانشگاه و طرف دیگر دولت است. اینکه دولت درخواست تشکیل میز دولت-دانشگاه را داد، حرکتی مثبت بوده اما این شروع کار است. ما باید بعد از این ارتباط، نیازها و تقاضاها را بسنجیم و تسهیلی از جانب دولت برای شکل گیری پروژه های مختلف داشته باشیم تا بتوانیم این کار را با موفقیت پیش ببریم.
وی درباره رویکرد دولت سیزدهم نسبت به دانشگاه ها در مقایسه با دولت قبل نیز اظهار داشت: دولت قبل ۸ سال برسرکار بود و دولت سیزدهم تازه شروع به کار کرده است؛ بنابراین الان هنوز زود است که در این زمینه قضاوتی داشته باشیم اما با توجه به اراده ای که دولت برای راه اندازی میز دانشگاه - دولت دارد و بحث هایی که در جلسات مختلف رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور در مورد نقش دانشگاه ها و برآورده کردن انتظاراتی که دانشگاه ها داشتند، نشان از رویکرد مثبت دولت است که البته امیدواریم این برنامه ها عملیاتی و محقق شود.
پنجم مرداد ماه امسال بود که معتمدی از تشکیل میز دانشگاه - دولت با هدف تسهیل، سازماندهی و تحکیم رابطه دانشگاه و دولت خبر داد و گفت: این مرکز به همت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در دانشگاه علامه طباطبائی راه‌اندازی شده است.
تشکیل میز تخصصی (میز دانشگاه-دولت) در دانشگاه‌های اصلی کشور به پیشنهاد مرکز بررسی‌های استراتژیک و با نظر رئیس جمهور در جهت انجام ماموریت «توسعه شبکه نخبگانی» این مرکز و استفاده از نظر دانشگاهیان در اداره بهتر امور اجرایی کشور در دستور کار قرار گرفته است.
میز تخصصی دانشگاه دولت بدون اینکه ساختار جدیدی به دانشگاه اضافه کند به‌منظور تسهیل و نهادینه کردن ارتباط دانشگاه و دولت و بهره‌مندی از نظرهای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی برای دستیابی به راهبردهای اجرایی مشخص در موضوعات مهم کشور تشکیل شده است.
 

کلید واژه ها: دانشگاه میز دانشگاه رئیس دانشگاه تشکیل میز دانشگاه دولت دانشگاه دانشگاه دولت دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی دولت میز دانشگاه دولت


نظر شما :