رئیس سازمان امور دانشجویان:

همگرایی و وحدت نخبگان کشورهای اسلامی سبب گسترش حوزه نفوذ جهان اسلام می شود

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۷ کد : ۱۸۸۱۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۲۶
رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در آیین آغازین نخستین دوره آموزشی، فرهنگی دانشجویان بین‌الملل گفت: با دیدن شرایط امروزی باید به خود ببالیم و برای هر کدام از تک تک افراد نقش و سهمی تعریف کنیم تا بتوانیم وظایف خود را در قبال کشور خود و کشورهای اسلامی در جهان اسلام ایفا کنیم.
همگرایی و وحدت نخبگان کشورهای اسلامی سبب گسترش حوزه نفوذ جهان اسلام می شود

به گزارش روابط عمومی، دکتر هاشم داداش پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در آیین آغازین نخستین دوره آموزشی، فرهنگی دانشجویان بین‌الملل که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده است، گفت: اصل این برنامه گفت و گوی میان دانشجویان کشورهای مختلف است تا بتوانیم نخستین قدم را در جهت تلاش جمعی برای گرد هم آوردن دانشجویان مسلمان کشورهای اسلامی برداشته باشیم.
وی افزود: ما با دوره هایی مواجه هستیم که این دوره ها دوره های معرفت افزایی است، نسبت به جایگاهی که باید داشته باشیم و ظرفیت‌هایی که در مجموعه‌های فراتر از مرز کشورها باید اتفاق بیفتد تا بتوانیم به یک همگرایی در کشورهای اسلامی برسیم چون بخشی از مسئله هایی که داریم در این جهت است. امیدوارم بتوانید از استادان، ظرفیت‌های فرهنگی و تفریحی که برای این دوره به وسیله دوستان ما در دانشگاه علامه طباطبائی فراهم شده است، بهره لازم را ببرید.
دکتر داداش پور بیان کرد: در دوره ای بسط تداعی جهان اسلام بود که منبعث از قرآن کریم شکل گرفت و باعث شد شکل گیری یک دوره طلایی در جهان اسلام شد به طوری که کل جهان بر مدار جهان اسلام قرار می گرفت و محور و مدار وحدت قرآن و مردم جهان اسلام دور آن محور قرار گرفتند و باعث شکوفایی و زایش شدند به نحوی که اندیشمندان بسیاری از اروپا آن را از عصر طلایی تلقی می کنند در حالی که همان زمان اروپای امروز در قرون وسطی و دوره ظلمت به سر می‌برد.
وی با طرح این سوال که چرا آن دوره طلایی به جهان اسلام بازنگشته است، گفت: این سوال مهمی است و ضرورت هایی باید اتفاق بیفتد تا جهان اسلام به آن دوره طلایی برگردد تا شاهد شکوفایی آن در یک دوره تمدنی جدید باشیم و عصر فردای جهان را جهان اسلام شکل دهد. امروزه جهان اسلام نزدیک به ۲۵ درصد از جمعیت جهان را شکل می‌دهد در حالی که سهم آن از علم بیش از ۵ درصد نیست.
رئیس سازمان امور دانشجویان کشور با بیان اینکه برای کسب سهم بیشتر از علم دنیا با چند چالش مهم روبرو هستیم، افزود: یکی از این چالش ها، چالش وحدت و گفت و گو بین مذاهب و در درون جهان اسلام است. چالش دوم ضعف علم که می تواند مدنیت را در جهان امروزی شکل دهد و چالش سوم نیز فقدان رهبری خردمند در جهان اسلام است که بتواند مرزها را به نفع جهان اسلام بازگشایی کند. اینها اتفاقاتی است که باید رقم بخورد تا شرایط جدیدی برای جهان اسلام شکل گیرد.
وی ادامه داد: وقتی از همگرایی جهان اسلام صحبت می کنیم یعنی اینکه مجموعه ای از دانشمندان، اندیشمندان و دانشجویان در جغرافیای جهان اسلام با هم تعامل کنند و سهم خود را در جهان بالا ببرند. منابع گسترده در جهان اسلام وجود دارد ولی هیچکدام در اختیار جهان اسلام قرار نمی‌گیرد و بخش زیادی از آن در اختیار جهان اول است. وقتی به محیط جغرافیایی نگاه می کنیم می بینیم قلب جهان در همین محیط و در جهان اسلام قرار دارد اما وقتی برمی گردیم به شرایط و چالش هایی که با آن مواجه هستیم بازهم این جهان اسلام است که بحرانی ترین شرایط را دارد. این نشان می‌دهد که ما در وحدت که عامل گفت و گوی مسلمانان است هنوز نتوانسته‌ایم به هم برسیم و از ظرفیت‌های علمی به نفع جهان اسلام استفاده کنیم. هنوز نتوانسته ایم از منابع مادی و طبیعی جهان اسلام به نفع کشورهای اسلامی بهره مند شویم.
دکتر داداش پور تاکید کرد: وقتی مجموعه‌ای از چالش ها اتفاق می‌افتد، نتیجه‌اش این می‌شود که ما با چالش‌های بزرگی در جهان اسلام مواجه می شویم و نمی توانیم هم افزایی ایجاد کنیم و شرایط را به نفع جهان اسلام سوق دهیم. کشورهای اسلامی مختلفی بحران هایی در مرزهای جغرافیایی خود دارند که این مرزهای جغرافیایی محدود به خودشان نیست. از ظرفیت های همیشگی که در قرآن وجود دارد و می‌تواند در خدمت منافع جهان اسلام قرار بگیرد، همچنین از ظرفیت های طبیعی که می تواند در خدمت جغرافیایی اسلام قرار بگیرد تا ظرفیت‌های علمی که می تواند در خدمت جهان اسلام قرار بگیرد بهره ای نمی بریم. همه این مسائل ما را وادار می‌کند به تامل بیشتر در اینکه ما بتوانیم با هم گفت و گو کنیم تا به نتایجی که در خور جهان اسلام است دست پیدا کنیم.
وی با بیان اینکه همین مفاهیم و چالش‌ها و همین ظرفیت ها است که باعث می‌شود ما دور هم قرار بگیریم و دور هم بنشینیم و درباره این چالش ها و ظرفیت ها اندیشه کنیم  تا بتوانیم برای آینده خود فضای ترسیم کنیم تا از طریق آن به حوزه نفوذ جهان اسلام کمک و آن را قدرتمند کنیم. امیدوارم چنین اتفاقاتی در آینده نزدیک برای جهان اسلام بیفتد و ما به دوره طلایی جهان اسلام برگردیم. یعنی ما شاهد ظهور و اوج گرفتن تمدن اسلامی باشیم. البته این مطلب به معنای این نیست که ما مرزها را برای جهان بشریت تنگ می بینیم بلکه جهان اسلام، شکوفایی را برای همه بشریت طلب می‌کند.
 رئیس سازمان امور دانشجویان کشور در پایان گفت: با دیدن شرایط امروزی باید به خود ببالیم و برای هر کدام از تک تک افرادی که در اینجا هستند نقش و سهمی تعریف کنیم تا بتوانیم وظایف خود را در قبال کشور خود و کشورهای اسلامی در جهان اسلام ایفا کنیم.
 

کلید واژه ها: جهان نفع جهان طلایی جهان دوره طلایی جهان جهان اسلام جهان اسلام قرار اسلام طلایی جهان اسلام دوره طلایی جهان اسلام نفع جهان اسلام


نظر شما :