رئیس دانشگاه علامه طباطبائی:

همه دشمنی ها با جمهوری اسلامی به این دلیل است که می‌خواهد روی پای خود بایستد

۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۱۲ کد : ۱۸۸۱۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۳۶۲
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم آغازین نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین‌الملل گفت: همه دشمنی هایی که با جمهوری اسلامی می‌شود به این دلیل است که ما می‌خواهیم روی پای خود بایستیم و ملتی باشیم که تن به خواسته ابرقدرت ها ندهیم.
همه دشمنی ها با جمهوری اسلامی به این دلیل است که می‌خواهد روی پای خود بایستد

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم آغازین نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین‌الملل ضمن ابراز امیداری برای بهره گیری دانشجویان از این دوره، گفت: دانشگاه علامه طباطبائی بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی در ایران و غرب آسیا است. در این دانشگاه 11 دانشکده، حدود 15 هزار دانشجو، 550 عضو هیئت علمی، 91 هزار و 582 دانش آموخته و چندین پژوهشکده و مرکز پژوهش داریم.
وی افزود: استادان دانشگاه ما ۲۵ هزار و ۹۲ مقاله در نشریات معتبر علمی منتشر کرده اند و 9 هزار و 623 مقاله در همایش‌های داخلی و خارجی به چاپ رسانده اند. همچنین پنج هزار و 744 عنوان کتاب چاپ کرده اند.
دکتر معتمدی ادامه داد: اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی 641 کرسی علمی و نظریه پردازی، 995 طرح پژوهشی داخلی، هزار و 615 طرح پژوهشی خارج از دانشگاه و 28 هزار و 591 عنوان پایان نامه داشته اند. 
وی با اشاره به نامگذاری دانشگاه به نام علامه طباطبائی(ره)، گفت: مرحوم علامه طباطبائی(ره)، مفسر، فیلسوف و اسلام شناس بزرگی بود که «تفسیر المیزان»، معروف ترین اثر ایشان است که در طول 20 سال در 20 جلد به زبان عربی نوشته و اکنون به زبان های مختلفی ترجمه شده است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: یکی از هدف های این نشست این است که شما متناسب با رشته تحصیلی خود با ظرفیت های علمی ایران و دانشگاه هایی غیر از دانشگاه خود آشنا شوید. کشور ما ویژگی‌های متمایزی نسبت به کشورهای دیگر دارد و این تفاوت ناشی از اتفاقی است که در ایران افتاده و آن انقلاب اسلامی است. از شما که در ایران تحصیل کرده اید انتظار می رود با این اتفاق و رویداد تاریخی و مبانی فکری و نظری آن آشنا شوید.
وی افزود: وقتی انقلاب اسلامی با رهبری امام خمینی(ره) به پیروزی رسید، ایشان فرمودند: «ما ملت اسلام، پیرو مکتبی هستیم که پیامبر آن به ما یاد دادند که ظلم نکنید و مظلوم نیز نباشید. همه دشمنی هایی که با جمهوری اسلامی می‌شود به این دلیل است که ما می‌خواهیم روی پای خود بایستیم و ملتی باشیم که تن به خواسته ابرقدرت ها ندهیم.
دکتر معتمدی افزود: امام معتقد بودند، مشکل ملت ها، دولت های آنها است. بعضی از دولت ها ضد منافع ملت خود هستند و این را واگذار کرده بودند به انسان های روشن فکری که آگاه هستند و بتوانند نسبت به مصالح مملکت خود اقداماتی داشته باشند. امام از جوانان انتظار داشت با عقاید، اخلاق اسلامی و اعمال اسلامی آشنا باشند.
وی در پایان گفت: امیدوارم در جلساتی که در این دوره برگزار می شود زمینه گفت و گو و ارتباط، آشنایی با مبانی نظری و جریان شناسی در عصر حاضر فراهم شود، همچنین در کنار اطلاعات تخصصی با اطلاعات جانبی و مناسب دیگری فارغ التحصیل شوید. 

در بخش دیگری از این آیین دکترحسام الدین خلعتبری، دبیر اجرایی و محتوایی نخستین دوره آموزشی فرهنگی دانشجویان بین الملل دانشگاه ها و مراکز عالی سراسر کشور به ارائه گزارشی از روند برگزاری این دوره پرداخت و گفت: تلاش کردیم با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سازمان امور دانشجویان بهترین برنامه ها را برای 400 مهمان و شرکت کننده این دوره تدارک ببینیم. اولین روزهایی که تصمیم به برگزاری این دوره گرفته شد، جلسات بسیاری تشکیل شد تا در خصوص موضوعات و محتوا به جمع بندی مناسبی برسیم که این امر حاصل شد.


 وی اظهار کرد: امروز آموزش چهره چند وجهی دارد اما آموزش تعاملی، ارتباطاتی و گفت و گو کردن بهترین نوع آموزش است که ما نمی توانیم از آن چشم بپوشیم. مسئله آموزش در محورهای انتخابی بسیار مهم است و سرفصل های آموزشی بادقت و دغدغ مند نگاشته شده است. تلاش کردیم از استادان برجسته، اهل فن، مسلط بر موضوعات و دردآشنای دانشجویان استفاده کنیم.
دکتر خلعتبری گفت: در کنار بخش آموزش بخش فوق برنامه و فرهنگی دوره هم برای ما بسیار مهم بود به همین دلیل هماهنگی های خاص را طلب می کرد و زمان زیادی از ما گرفت تا در کنار آموزش عنصر تلطیف کننده مثل رفتن به مراکز تفریحی و برگزاری مسابقات ورزشی را نیز داشته باشیم.
وی ادامه داد: همچنین برای بهره مندی بیشتر این جمع فرهیخته و حل مسائل روحی و روانی دوری از خانواده و وطن، روان شناسان، درمانگران، و خادمان فرهنگی در این دوره حضور دارند. همچنین تالارهای گفت و گوی دوستانه با حضور دانشجویان و استادان درباره موضوعات مطرح شده در کارگاه ها و کلاس ها برگزار می شود تا دانشجویان در کنار استادان بتوانند در خصوص این موضوعات بیشتر صحبت و به نتایج بهتری دست پیدا کنند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی طباطبائی علامه طباطبائی علامه علمی اسلامی ایران


نظر شما :