نشست تخصصی بین‌المللی به مناسبت برپایی نمایشگاه عکس "نگاه‌های هم‌راستا"برگزار شد

۰۶ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۸۸۰ آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۹۷۵
نشست تخصصی با موضوع بررسی آثار نمایشگاه بین‌المللی عکس "نگاه‌های هم‌راستا" با محوریت نمایش آثار بانوان عکاس ایرانی و اسپانیایی در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
نشست تخصصی بین‌المللی به مناسبت برپایی نمایشگاه عکس "نگاه‌های هم‌راستا"برگزار شد

به گزارش روابط عمومی به نقل از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، گروه آموزشی زبان اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری دانشگاه کمپلوتنسه اسپانیا 22 آبان‌ماه سال جاری اقدام به برگزاری نشستی تخصصی با موضوع تحلیل آثار هنری بانوان عکاس ایرانی و اسپانیائی نمود.

 این نشست با حضور کارلوس آراگون، رایزن فرهنگی سفارت اسپانیا در تهران، خوسه مانوئل سربرا گراخرا، رئیس مرکز سه فرهنگ ، خانم دکتر سارا فرناندز، استاد دانشگاه کمپلوتنسه و 6 نفر از بانوان عکاس از کشور اسپانیا در دانشکده ادبیات فارسی و زبان‌های خارجی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد. 

در ابتدای نشست دکتر نجمه شبیری، مدیر گروه زبان اسپانیایی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه تبادلات فرهنگی ایران و اسپانیا از دیرباز در زمینه‌های مختلفی همچون هنر، ادبیات، مذهب و موسیقی وجود داشته است، اظهار داشت: هنر، پدیده‌ای بسیار مناسب برای بازتاب هر فرهنگ است و این نمایشگاه می‌تواند زمینه‌های همگرایی بیشتری بین هنرمندان ایران و اسپانیا ایجاد کند. وی در ادامه به ارائه توضیحاتی در مورد انگیزه برپایی نمایشگاه عکس "نگاه‌های هم‌راستا" پرداخت که از دو سال پیش در پی سفر خانم فرناندز به ایران و آشنایی وی با آثار شش تن از بانوان عکاس ایرانی شکل می‌گیرد. وی ادامه داد: خانم فرناندز پس از مراجعت به اسپانیا با مطالعه و بررسی تطبیقی آثار بانوان عکاس اسپانیایی با همکاری آقای سانتیاگو اولمو به جستجوی هنرمندان موازی با بانوان عکاس ایرانی پرداخته و اولین نمایشگاه، سال گذشته با همین عنوان در مادرید برگزار می‌شود.

سپس خانم سارا فرناندز با معرفی عکاسان اسپانیائی از آن‌ها با عنوان برجسته‌ترین هنرمندان زن اسپانیا در هنر عکاسی یاد کرده و افزود: هدف از این کار مطالعه‌ای انسان‌شناسانه بوده که شاید دلالت بر عواملی چون ریشه‌های فرهنگی مشترک یا نگاه‌های زنانه به سوژه‌های عکاسی داشته است. وی در ادامه به معرفی زوج‌های هنری که تجربه مشابهی در خلق آثار هنری رقم زده‌اند پرداخت. آثار خانم ها: سولداد کوردوبا با شادی قدیریان؛ کریستینا گارسیا با هنگامه گلستان؛ آمپارو گاریدو با رعنا جوادی؛ ایزابل مونوز با گوهر دشتی؛ مایته ویتا با غزاله هدایت و ماریا زارازوا با نیوشا توکلیان، زوج‌ها یا به تعبیر فرناندز همزادهای هنری بودند که بهانه‌ای برای برپایی رویداد فرهنگی مشترک میان دو ملت ایران و اسپانیا را فراهم آورده‌اند. 

فرناندز با بیان اینکه این هنرمندان پیش از برپایی نمایشگاه مادرید هیچ آشنایی قبلی با هم نداشته و حتی برخی از آن‌ها همدیگر را پیش از برگزاری نمایشگاه تهران ملاقات کرده‌اند، هنر را به مثابه دیالوگ میان دو فرهنگ دانسته و افزود: شاید این شائبه پیش بیاید که آثار به نمایش گذاشته شده سفارشی بوده باشد، اما اینطور نیست و حتی برخی از آن‌ها با فاصله زمانی زیادی از هم خلق شده‌اند.

در ادامه نشست هنرمندان اسپانیایی از تجربه‌های مشابه خود با هنرمندان ایرانی در به تصویر کشیدن سوژه‌های عکاسی و نیز از نحوه آشنایی با زوج‌های هنری خود صحبت کرده و به سوالات حاضرین پاسخ گفتند.

خوسه مانوئل سربرا گراخرا، رئیس مرکز سه فرهنگ نیز در ادامه این نشست با بیان نکاتی در خصوص اشتراکات فرهنگی ملت‌ها اظهار داشت تاریخ و فرهنگ مدیترانه‌ای را بدون شناخت تاریخ و ادبیات و فرهنگ و هنر ایرانی نمی‌توان فهم کرد. وی افزود تمدن بزرگ ایران تاثیری 2500 ساله بر حوزه فرهنگ مدیترانه‌ای داشته است.

کارلوس آراگون، رایزن فرهنگی سفارت اسپانیا در تهران نیز در سخنانی بیان داشت: برگزاری چنین برنامه‌هایی که برای نزدیک کردن و ایجاد دوستی میان هنرمندان و اندیشمندان دو کشور برگزار می‌شود، بدون وجود زمینه مشترک هنری و فرهنگی میان دو ملت امکان‌پذیر نمی‌باشد.

در خاتمه این نشست دکتر مجیدرضا مومنی رییس گروه گسترش همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه هیچ مرزی برای هنر در دنیا نمی‌توان متصور بود اظهار داشت: دوری از هنر و فرهنگ و ادب را زمینه‌ساز ایجاد شکاف‌های هویتی میان انسان‌ها دانست که منجر به بروز تنش و خشونت میان ملت‌ها می‌شود، خشونتی که امروز در قامت تروریسم جهان را عرصه دشمنی‌ها ساخته است.

لازم به ذکر است این آثار هم‌اکنون در نمایشگاهی تحت عنوان "نگاه‌های هم‌راستا" در محل گالری راه ابریشم در معرض دید قرار گرفته است و به مدت دو هفته با حضور هنرمندان عکاس برپا خواهد بود.


نظر شما :