رئیس دانشگاه علامه طباطبائی:

زمان تحول علوم انسانی فرا رسیده است

۱۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۰:۴۴ کد : ۱۸۷۷۹ خبر روز
تعداد بازدید:۱۶۱۲
هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی به منظور گفت و گو و تبادل نظر در خصوص تحول در علوم انسانی با دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دیدار کردند.
زمان تحول علوم انسانی فرا رسیده است

دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از ظرفیت های دانشگاه، بر همکاری های مشترک تاکید کرد و گفت: موضوع تحول در علوم انسانی با رویکردها و ابعاد مختلف در دانشگاه علامه طباطبائی تبدیل به گفتمان علمی شده است. این کار سنگین و در درازمدت قابل انجام است به همین دلیل نیاز به همکاری و اظهار نظر استادان دانشگاه و حوزه داریم.
وی با بیان اینکه علوم انسانی باید مبتنی بر هستی شناسی اسلامی باشد و مفاهیم عمیق فرهنگ اسلامی را منتقل کند، افزود: با توجه به تحولات سال های بعد از انقلاب و تربیت نیروهای متخصص با استفاده از مبانی اسلامی، الان زمان تحول علوم انسانی فرا رسیده است. باید یک مجموعه تخصصی به طرح سوال در حوزه علوم انسانی بپردازد. علم به شکل تخصصی در حوزه های مختلف در قالب نشست های تخصصی باید بررسی شود تا مشخص شود، دانشجوی دکتری چگونه و با چه روشی می تواند علوم انسانی اسلامی تولید کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: در پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه نقشه راهی تعریف کردیم، تا اعضای هیئت علمی بتوانند مسیر مشخص و روشنی را برای این موضوع داشته باشند. یکی از اقدامات این پژوهشکده راه اندازی کرسی تحول در علوم انسانی است تا استادان صاحب نام و دانشجویان دکتری بتوانند نظرات سازنده خود را بیان کنند. البته در این زمینه به کمک حوزه های علمیه نیاز داریم و امیدواریم جلسات منظمی برای تبادل نظر برگزار کنیم تا تحول در علوم انسانی با رویکرد اسلامی رخ دهد.
آیت الله محسن اراکی، دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز گفت: هنوز مجموعه جامعی از علوم انسانی اسلامی تولید نشده است و این کار بزرگی است که دانشگاه علامه طباطبائی و دانشمندان آن باید تلاش کنند تا این کار انجام شود. کار جدی در این زمینه مقدماتی دارد و راهی طولانی باید طی شود. برای افزایش سرعت به نتیجه رسیدن، باید کارگروه مدیریت تولید علوم انسانی تشکیل شود.
وی ادامه داد: استخراج و تنظیم پرسش های بنیادی در حوزه علوم انسانی با کمک متخصصان، تاسیس مبانی و پاسخ به پرسش های مطرح شده و گردآوری انتقادی همه فعالیت های علما و دانشمندان این حوزه و رسیدن به یک نظریه واحد، برخی از کارهایی است که کارگروه مدیریت تولید علوم انسانی می تواند انجام دهد.

کلید واژه ها: انسانی علوم انسانی تحول علوم انسانی علوم تحول علوم دانشگاه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی اسلامی حوزه


نظر شما :