رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در دیدار با رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم اعلام کرد:

ایجاد کرسی تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی

۰۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۲ کد : ۱۸۷۶۴ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۵۸
هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه سلسله دیدارهای خود با هدف تبادل نظر برای ایجاد تحول در علوم انسانی با رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم دیدار و گفت و گو کردند.
ایجاد کرسی تحول علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی


به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این دیدار با اشاره به برنامه راهبردی دانشگاه برای ایجاد تحول در علوم انسانی، گفت: تحول علوم انسانی با هدف ارتقای منزلت علوم انسانی در جامعه، با ظرفیت هایی که نظام ایجاد کرده و با توجه به رویکرد جهانی به علوم انسانی تسهیل شده است. ما نقشه راه تحول در علوم انسانی را طراحی کرده ایم که ایجاد کرسی‌ تحول علوم انسانی یکی از این اقدامات است تا افرادی که به دنبال کاربردی کردن و تحول در علوم انسانی هستند در جلساتی ایده های خود را مطرح کنند. 
وی با بیان اینکه یکی از چالش‌های ما در حوزه علوم انسانی اسلامی، روش شناسی است که موضوع بسیار دشواری است، افزود: با اینکه فرآیند این امر طولانی است ولی هم ظرفیت و هم مطالبه برای این کار وجود دارد. با راه اندازی این کرسی ها، اعضای هیئت علمی، چه موافق و چه مخالف حرف ها و ایده های خود را مطرح می کنند و دانش تولید می شود تا به هدف نهایی برسیم. 
حجت الاسلام والمسلمین صادق اکبری اقدم، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز گفت: تولید علم در حوزه علوم انسانی در دانشگاه علامه طباطبائی به صورت گسترده انجام می شود و حضور دیگر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی در قالب کرسی و نشست برای تبادل نظر و استفاده استادان این دانشگاه برای رسیدن به هدف ضروری است.
در ادامه دیدار آیت الله سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه رویکرد های متفاوتی نسبت به دینی شدن جامعه وجود دارد، افزود: رویکرد اصلی انقلاب اسلامی، دینی سازی جامعه در برابر عرفی سازی است. عرفی سازی جامعه تلاش جهان غرب است در حالی که نقلاب اسلامی برای بازگشت به حیات دینی در عرصه اجتماعی تلاش می کند. یکی از رویکردها در این زمینه این است که عرصه اجتماعی عرفی است و اگر با دین ارتباط پیدا کند باید مشخص شود که با دین مخالف نیست. دینی شدن اداره جامعه یعنی در  خروجی برنامه ریزی عرفی، دستگاهی مثل شورای نگهبان قرار گیرد و اگر برنامه چالشی شد، دستگاهی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را حل می‌کند.
وی اظهار کرد: رویکرد بهتر دینی شدن این است که دین در فرآیند برنامه ریزی و نه در خروجی برنامه ریزی دخالت کند. دقیق تر این است که دخالت دین در فرایند تولید علم اتفاق بیفتد در غیر این صورت خروجی جامعه با فقه دینی سازگار نمی شود. سه لایه دانش استنباطی از متن دینی، معارف اجرایی و حوزه علوم و برنامه ریزی باید هماهنگ باشند. هماهنگی هم باید در فرایند و تولید باشد. بنابراین به شبکه دانش با این سه ضلع نیاز داریم و اگر دین می خواهد در حکومت دخالت کند باید ابتدا در حوزه تولید دانش دخالت کند.
آیت الله میرباقری ادامه داد: برای تحقق این هدف، روش تحقیق در این سه حوزه باید مرتبط و با هم تعامل داشته باشند. این هماهنگی به یک دستگاه نظری و مبنای فلسفی و نرم افزار نیاز دارد تا همه فعالیت های پژوهشی، به آموزش و گفتمان سازی مبدل شود و خروجی نهایی هماهنگ باشد.
وی تاکید کرد: اگر بخواهیم مبانی دینی را در حوزه های علوم انسانی به کار بگیریم باید از روش تحقیق شروع کنیم. ما به دنبال ابرنظریه ای با خصوصیات بیان شده هستیم. این ظرفیت وجود دارد و همه مشارکت کنندگان در تولید دانش باید در این حوزه سهیم شوند و به ما کمک کنند. 
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به اینکه طرح نو اندیشان چپ و راست در دنیای غرب شکست خورده است، ادامه داد: تلاش غرب برای هجرت از فضای حقیقی به فضای مجازی به همین علت است. آنها فضای رویایی خود را در دنیای مجازی به تصویر کشیده‌اند و چالش میان ادیان الهی و دستگاه استکبار به عرصه جدیدی کشیده شده و غرب، نگران چالش تمدنی با تمدن اسلامی است. 
وی بیان کرد: اگر ما مخالف عرفی سازی هستیم باید نقشه راهی ارائه دهیم و حرف اثباتی بزنیم. اگر بتوانیم راهی به مردم دنیا نشان دهیم، در تغییر موازنه قدرت به نفع اسلام موفق خواهیم بود. باید حکمرانی اسلامی را به سر و سامان برسانیم تا مسیر ظهور را تسهیل کنیم. کار استادان این است که نرم افزار حرکت به سمت ظهور را تولید کنند. در ایران ظرفیت انباشته ای برای حرکت به سمت تمدن اسلامی و عصر ظهور وجود دارد. باید از این ظرفیت استفاده کرده و خیزش تمدنی را تسریع کنیم.
آیت الله میرباقری گفت: باید نرم افزاری مناسب تولید کنیم که بخش عمده آن مرتبط با علوم انسانی است.  دانشگاه علامه طباطبائی در این زمینه مسئولیت جدی دارد به همین دلیل نباید رویکرد دانشگاه در حد روش تحقیق باقی بماند. دانشگاه علامه طباطبائی باید استراتژی خود را مبارزه با مفاهیم استکباری قرار دهد. غرب ایدئولوژی خود را از مسیر دانش، جهانی کرده است و مسیر عرفی سازی حیات را طی می کند بنابراین وظیفه ما این است که وارد میدان شویم و نرم افزار زندگی متناسب با اسلام و زندگی نبی اکرم(ص) را بسازیم و اگر مروج نرم افزار تمدن غرب باشیم معارضه پنهان با پیامبر اکرم(ص) است.
 

کلید واژه ها: علوم تحول علوم حوزه علوم رئیس فرهنگستان علوم فرهنگستان علوم علوم انسانی علوم اسلامی علوم اسلامی قم انسانی تحول علوم انسانی


نظر شما :