در دیدار هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مطرح شد:

بسیاری از مشکلات و معضلات مدیریتی امروز به دلیل بی توجهی به نخبگان دانشگاهی است

۰۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۲:۳۹ کد : ۱۸۷۵۵ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۹۲
رئیس پژوهشکده حوزه و دانشگاه: نهادهای بالادستی باید فضا را باز کنند تا جامعه دانشگاهی و حوزوی بتوانند کارهایشان را در زمینه تحول علوم انسانی انجام دهند. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان پیش قراول علوم انسانی در کشور باید حرف هایش را در این حوزه بزند.
بسیاری از مشکلات و معضلات مدیریتی امروز به دلیل بی توجهی به نخبگان دانشگاهی است


به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در دیدار با رئیس، معاونان و مدیران پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این پژوهشگاه به خوبی فرآیندهای پژوهشی و ماموریت‌های اسلامی سازی علوم انسانی را پیاده سازی کرده است، گفت: مدیریت جدید دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری گروه های آموزشی یک برنامه راهبردی را تدوین کرده که هسته اصلی این برنامه، تحول در علوم انسانی است. تحول در علوم انسانی هم شدنی است و هم ملزومات آن فراهم شده است. 
وی با اشاره به اینکه علم دستوری نیست ولی سیاست پذیر است، افزود: موضوع تحول در علوم انسانی از گذشته در کشورهای مختلف شروع شده است. ایجاد علوم انسانی بومی یک نهضت جهانی است. کشورهایی مانند هند، مکزیک، کره و ژاپن معتقدند علوم انسانی چون خاستگاه اجتماعی دارد باید متناسب با شرایط بومی کشور تبیین و متحول شود. 
دکتر معتمدی ادامه داد: علوم انسانی امروزی دانشگاه‌های ما نه بومی است و نه مبانی معرفتی مناسبی دارد. تحول به معنای ایستادگی در برابر علم نیست بلکه به غنای علم کمک می کند. یک بخش دشوار تحول در علوم انسانی، اسلامی سازی است ولی دانشگاه علامه طباطبائی و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری نهادهای دیگر می توانند این بخش را به ثمر بنشانند. 
وی با اشاره به اینکه اگر علوم انسانی منزلت کافی ندارد به این دلیل است که اثربخشی آن هنوز در جامعه ایرانی به طور کامل رخ نداده است، بیان کرد: اسلامی سازی علوم انسانی به صورت یک گفتمان در دانشگاه علامه طباطبائی مطرح است و دیدگاه‌های منتقدانه هم بیان می‌شود. اعتقاد راسخ داریم اگر از ظرفیت خود استفاده کنیم و دیدگاه های مختلف مطرح شوند، اهداف این کار محقق می شوند. بنابراین ظرفیت های کشور در زمینه تحول در علوم انسانی باید در کنار هم قرار گیرند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام آمادگی برای همکاری مشترک در قالب جشنواره ها و همایش ها، خاطر نشان کرد: دانشگاه برای افزایش اثربخشی علوم انسانی، مراکز رشد ایجاد کرده است و مجوز پارک علم و فناوری نیز به زودی صادر می‌شود تا دانشجویان ما به این نتیجه برسند که دانش آنها در حوزه های مختلف قابل تبدیل به مراکز فناورانه برای خدمت رسانی به جامعه است. میز دولت دانشگاه نیز برای کمک به دولت در دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد شده است. همچنین آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی در حال بررسی است تا به خصوص متناسب با رشته های علوم انسانی، پایه های تشویقی پیشنهاد داده شود.
حجت الاسلام دکتر علی محمد حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه و فعالیت  زیرمجموعه ها و پژوهشکده های این مرکز،‌ گفت: از نظرهای استادان دانشگاه های مختلف به خصوص دانشگاه علامه طباطبائی برای پیشرفت خود استفاده می‌کنیم. سه رویکرد را «بین المللی کردن برای حرکت در مرز دانش»، «کاربردی کردن علوم انسانی» و «مشارکت کردن و مشارکت پذیری» را تقویت کرده ایم که در این حوزه ها می توانیم همکاری های قابل توجهی با دانشگاه علامه طباطبائی داشته باشیم. 
وی با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و معضلات مدیریتی امروز به دلیل بی توجهی به نخبگان دانشگاهی است، افزود: ما نسبت به گذشته به ویژه قبل از انقلاب پیشرفت های خوبی در زمینه اسلامی کردن علوم انسانی داشته ایم ولی باید به یکدیگر کمک کنیم و سال ها تلاش کنیم تا اسلامی کردن علوم انسانی به سرانجام برسد. باید بتوانیم در این زمینه آزادانه و بدون محکوم کردن یکدیگر با هم صحبت کنیم تا علم شکل بگیرد. از سوی دیگر به خاطر کوتاهی جامعه دانشگاهی، مداحی گری جامعه را در دست گرفته است و ما باید تلاش کنیم فرماندگی و فضای امنیتی از جامعه علمی حذف شود. جامعه دانشگاهی و حوزوی از جامعه عقب افتاده است و ما جرأت نداریم که حرفهای خود را بزنیم. برخی نهادهای بالادستی باید فضا را باز کنند تا جامعه دانشگاهی و حوزوی بتوانند کارهایشان را انجام دهند. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان پیش قراول علوم انسانی در کشور باید حرف هایش را در این حوزه بزند.
حجت الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم، رئیس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه نیز گفت: دانشگاه علامه طباطبائی به تحول در علوم انسانی توجه جدی دارد. کمک به تهیه محتوای علمی، حمایت معرفتی و روش شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بسیار ارزشمند است. دانشگاه ما سند تحول در حوزه علوم انسانی را تهیه کرده است و موفقیت آن به کمک حوزه بستگی دارد. فضای دانشگاه علامه طباطبائی یک فضای علمی است و استادان نظرات خود را به راحتی بیان می کنند.
دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: باید به سمت آرمان وحدت حوزه و دانشگاه حرکت کنیم. تحقق آرمان ها منوط به این وحدت است. فکر می کنم این موضوع یک طرفه فهم شده و فضلای علوم دینی فکر می کند فقط دانشگاه احتیاج به حوزه و علوم دینی دارد، این درست است اما همه مطلب نیست.
 وی ادامه داد: اگر عملکرد حوزویان موفق در دانشگاه را بررسی کنیم متوجه می شویم آنها فهم درستی از دانشگاه دارند. همان‌قدر که دانشگاه به علوم دینی برای اسلامی شدن نیاز دارد، حوزه نیز برای درک صحیح جهان و حل مسائل آن به دانشگاه نیاز دارد.
دکتر داود حسین پور، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه یکی از شریک های نهادی ما برای تحول در علوم انسانی است و باید برای ادامه این ارتباط به صورت دائمی نمایندگانی از سوی دو طرف معرفی شوند. اگر بخواهیم کار متفاوت انجام دهیم باید به سمت تحقیقات بنیادی برویم و علم جهت‌دار تولید کنیم و انجام کار تحقیقی نیاز به مجاهدت علمی مستمر دارد.
دکتر اردشیر انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه مدیران کشور علوم انسانی را جدی نمی گیرند، افزود: ما فرودستی علوم انسانی را پذیرفته‌ایم. باید رویکرد مسئولان به علوم انسانی را متحول کنیم چرا که این تحول به تحول در علوم انسانی منجر می شود. علوم انسانی باید در کشور غالب شود و این  امر به هم افزایی ظرفیت های دانشگاه و حوزه نیاز دارد.
در بخش دیگری از نشست، معاونان، مدیران و جمعی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، دیدگاه ها و نظرات خود را درباره شیوه های گسترش همکاری مشترک با دانشگاه علامه طباطبائی، چگونگی انجام این همکاری ها و ابتکار عمل های مختلف برای ترویج علوم انسانی اسلامی مطرح کردند.
 

کلید واژه ها: دانشگاه حوزه دانشگاه پژوهشگاه حوزه دانشگاه دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی علوم تحول علوم اسلامی علوم علوم انسانی علوم دینی


نظر شما :