ابوالقاسم فاتحی نخستین مسئول میز دانشگاه دولت در دانشگاه علامه طباطبائی شد

۰۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۸۷۵۳ خبر روز
تعداد بازدید:۲۹۰۵
میز دانشگاه-دولت با هدف تسهیل، سازماندهی و تحکیم رابطه دانشگاه و دولت و به همت مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری، در دانشگاه علامه طباطبائی راه اندازی شد.
ابوالقاسم فاتحی نخستین مسئول میز دانشگاه دولت در دانشگاه علامه طباطبائی شد


به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در خصوص راه اندازی میز دانشگاه دولت به صورت آزمایشی در این دانشگاه گفت: رابطه بین دانشگاه و دولت همیشه مطرح بوده است و دانشگاه انتظار دارد رابطه نزدیک تری با دولت برقرار کند چرا که این رابطه هم به دانشگاه و هم به دولت برای پیشبرد امور کمک می کند. دولت می تواند از پتانسیل و ظرفیت دانشگاه برای حل مسائل استفاده کند و دانشگاه نیز برای انجام کارهای مختلف در حوزه های ماموریتی خود به حمایت دولت نیاز دارد. 


وی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبائی تجربه هایی به شکل نهادینه و منظم داشته است که می تواند از آنها در کمک به دولت استفاده کند. امیدواریم بر اساس این تجربه ها، شرایطی فراهم شود که امکان ارتباط متقابل دانشگاه و دولت به شکل معنادار تری افزایش پیدا کند. ظرفیت دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی، ظرفیت جدی، تخصصی و فوق العاده ای است. در دانشکده‌ها و رشته‌های مختلف ما سرمایه های ملی وجود دارند که بعضی از این سرمایه ها تجربه کار اجرایی و بعضی ها هم دانش و تخصص دارند که می توانند به دولت کمک کنند و استفاده نکردن از این ظرفیت، شایسته نیست.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: دولت دارد به سمتی حرکت می کند تا از ظرفیت علمی و اجرایی دانشگاه استفاده کند و این مسئله بسیار امید آفرین است. امیدواریم در سال تحصیلی جدید که شاهد باز شدن دانشگاه ها هستیم، شاهد نزدیکی دانشگاه و دولت نیز باشیم.
وی از انتخاب دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یکی از 10 دانشگاه، برای راه اندازی میز دانشگاه دولت ابراز خرسندی کرد و بیان کرد: ما به دنبال انجام کارهای جدی و معنادار با عمق و محتوای بیشتر هستیم به همین دلیل از دکتر ابوالقاسم فاتحی دهاقانی درخواست کردیم مسئولیت این میز را در دانشگاه بپذیرد و رابطه دانشگاه با دولت را برقرار کند تا با این کار هم ما بتوانیم شاهد حضور مسئولان دولتی در دانشگاه باشیم و هم آنها به حرف های دانشگاهیان توجه کنند.
وی با اعلام اینکه مدرسه حکمرانی نیز در دانشگاه علامه طباطبائی در حال شکل گیری است، ادامه داد: موضوع حکمرانی فراتر از دولت است و با شکل‌گیری مدرسه حکمرانی، دانشگاه می تواند در ارتباط با حاکمیت و آینده نظام نقش‌آفرین باشد. هم میز دانشگاه دولت و هم مدرسه حکمرانی برای این است تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه به دولت و نظام کمک کنیم. امیدواریم که دولت هم در این اقدام جدی باشد.
در ادامه دکتر علیرضا کوهکن، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی نبود راه های ارتباطی با مراکز  و نخبگان دانشگاهی را یکی از دغدغه های مهم دولت عنوان کرد و افزود: طرح میز دانشگاه دولت برای ارتباط بیشتر دانشگاه و دولت مطرح شده است و به صورت آزمایشی در تعدادی از دانشگاه ها انجام می شود چرا که ظرفیت دانشگاه‌ها می‌تواند برای رفع مشکلات در اختیار نظام قرار گیرد.


وی افزود: دانشگاه ما در حوزه های مختلف حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و این ظرفیت می تواند در خدمت دولت و نظام قرار گیرد. نگاه ها و ایده هایی در دانشگاه علامه طباطبائی وجود دارد که دولت به راحتی می تواند از آنها استفاده کند. این طرح باعث تعمیق ارتباط بین دانشگاهیان و نظام می‌شود و حضور نسل جوان دانشجو می تواند در این کار بسیار موثر باشد.
دکتر کوهکن گفت: اهداف این میز به صورت کلان بر سه محور انتقال ایده دانشگاهیان به بدنه اجرایی در دو سطح ملی و استانی،‌انتقال اولویت‌های دستگاه‌های اجرایی و نیازها و موارد پژوهشی به دانشگاه و ایجاد یک نقطه محوری در بین چندین دانشگاه در خصوص اجرای پروژه‌ها و موضوعات کلان استوار است و هرچه شبکه سازی بین افراد توانمند زودتر اتفاق افتد خروجی کار سریع تر و واقعی تر می شود. 
دکتر فاتحی دهاقانی نیز با قدردانی از رئیس دانشگاه برای اعتماد و اعطای این مسئولیت، گفت: ما باید به دنبال یک الگوی نظام مسئله یابی و مسئله شناسی باشیم چرا که این الگوی چابک و روشن می تواند مسائلی که در دولت است را مشخص کند تا دانشگاه با شناخت آن مسائل برای حل آنها اقدام کند. این کار پیش نیازهایی دارد و با توجه به اینکه در دولت به روی دانشگاه ها بسته است، حتی اگر بهترین طرح ها هم به دولت ارائه شود، توجه نمی کند. بنابراین نخستین مسئله ای که باید حل شود این است که در دولت به روی دانشگاه ها باز شود و ضمانت اجرایی از طرف دولت وجود داشته باشد. 


وی بیان کرد: دافعه هایی در دولت وجود دارد که باعث می شود دانشگاه‌ها و اعضای هیئت علمی دفع شوند. البته این دافعه ها مشخص هستند و باید دسته بندی و تبدیل به جاذبه شوند. همچنین در دانشگاه ها هم دافعه هایی وجود دارد که باعث می شود دولت به طرف دانشگاه نیاید، آنها نیز باید برطرف شود. هرچه دافعه های درون دولت و دانشگاه ها کمتر و تبدیل به جاذبه شود رابطه بین دانشگاه و دولت ثمربخش تر خواهد بود.
گفتنی است تشکیل میز تخصصی در دانشگاه‌های اصلی کشور به پیشنهاد مرکز بررسی‌های استراتژیک و با نظر مساعد رئیس جمهور در راستای انجام ماموریت «توسعه شبکه نخبگانی» این مرکز و استفاده از نظر دانشگاهیان در اداره بهتر امور اجرایی کشور در دستور کار قرار گرفته است.
میز تخصصی دانشگاه دولت بدون اینکه ساختار جدیدی به دانشگاه اضافه کند به‌منظور تسهیل و نهادینه کردن ارتباط دانشگاه و دولت و بهره‌مندی از نظرهای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و نخبگان دانشگاهی برای دستیابی به راهبردهای اجرایی مشخص در موضوعات مهم کشور تشکیل شده است.
 

کلید واژه ها: دانشگاه میز دانشگاه ظرفیت دانشگاه رابطه دانشگاه رئیس دانشگاه دولت دانشگاه دانشگاه دولت دانشگاه علامه دانشگاه علامه طباطبائی دولت


نظر شما :