نشست اعضای فعال تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی

۰۳ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۸۵۶ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۵۳۵۳
نشست اعضای فعال تشکل‌های دانشجویی دانشگاه با حضور دکتر حسن ملکی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه
نشست اعضای فعال تشکل‌های دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی

نشست اعضای فعال تشکل‌های سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر حسن ملکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر مرتضی خورسندی مدیر فرهنگی دانشگاه، دکتر زهرا جامه بزرگ مدیر برنامه ریزی و نظارت، یکم آذر ماه جاری در سالن اجتماعات این معاونت برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از معاونت فرهنگی، در آغاز نشست دکتر ملکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه هدف نشست را هم فکری و هم اندیشی در خصوص انجام مطلوبتر فعالیت‌ها و ایجاد مؤانست بیشتر بین تشکل‌های مختلف عنوان کرد و اضافه نمود: هیچ چیزی به اندازه گفتگو نمی تواند قلب ها را به هم نزدیک کند. سپس اعضای تشکل ها به ارائه دیدگاه های خود پرداختند. اهم مباحث طرح شده به شرح ذیل است:

 ضرورت در نظر گرفتن شان دانشجو بیش از تصور پیاده نظام احزاب سیاسی، تاکید بر رعایت خطوط قرمز نظام و رعایت آنها و اهمیت دادن به تصمیمات شورای هیأت نظارت دانشگاه، ضرورت پرهیز از تنش و چنجال در برنامه ها و فعالیت های تشکل با رعایت حفظ نشاط در محیط داننشگاه، ضرورت تعیین معیارها و شاخصه هایی در رد صلاحیت های برخی سخنرانان، ضرورت ایجاد زمینه گفتگو برای طرفداران تشکل های به منظور حل منطقی مسائل و اختلاف نظرها، تاکید بر ضرورت کنترل فضای دانشگاه از سوی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، حراست و هیأت نظارت دانشگاه و جلوگیری از مداخله تشکل های دیگر، ضرورت تخصیص بودجه عادلانه به تشکل ها و نیز ضرورت هماهنگی تشکل های مختلف دانشجویی برای حل و فصل مسائل و مشکلاتشان از طریق برگزاری کرسی های آزاد اندیشی و میزهای گفتگو از مهم ترین مطالبات و درخواست های مطرح شده بود.

در ادامه دکتر زهرا جامه بزرگ در سخنانی هدف تشکل‌های سیاسی در دانشگاه را ارتقاء بلوغ سیاسی در بین دانشجویان برشمرد و گفت: چه بهتر است تشکل‌ها به صورت مشترک با یکدیگر برنامه اجرا نمایند. وی افزود: طبق نظرسنجی هایی که از دانشجویان ورودی جدید به عمل آمد دانشجویان اعلام کردند که تشکل‌های دانشجویی دغدغه سیاسی و دغدغه جناح بازی دارند و این باعث دوری دانشجویان از آنها می شود. وی اضافه کرد:  برای رفع این مشکل باید به دنبال راهکار باشیم و اینکه دانشجوی بسیجی و دانشجوی انجمن اسلامی چه کاری باید انجام دهد تا موجب ارتقاء ارزش ها در کشور باشد. در این مسیر نیاز به برنامه ریزی و پژوهش داریم و بر اساس این برنامه ها شعور سیاسی دانشجو را هم زمان تقویت نماییم.

سپس دکتر خورسندی نیز بیان داشت: تشکیل چنین جلساتی باعث هم دل شدن و نزدیک شدن تشکل‌ها با یکدیگر می شود. وی با اشاره به سیاست دانشگاه در حمایت از تشکل ها افزود: در زمینه مسائل مالی معاونت فرهنگی دانشگاه تلاش دارد تا یک بودجه بندی برای تشکل‌ها داشته باشد و امیدواریم در قالب همین بروجه و برنامه ریزی عمل کنیم. در زمینه کرسی های آزاداندیشی پتانسیلی وجود دارد که می توانیم بحث های دوجانبه را پیش ببریم و در آینده نزدیک هرچند ممکن است بر سر آن مسائل اختلاف باشد، اما به شرط رعایت اخلاق مداری شاهد اجرای برنامه مشترک باشیم. 

مدیر فرهنگی دانشگاه بیان داشت: اگر در دانشگاه فضای گفتگو بدون تخریب ایجاد شود بسیار خوب است، مسلما در بین شما تفاوت نظر وجود دارد اما فرهنگ گفتگو بدون تخریب می تواند حاصل این جلسه باشد.

دکتر ملکی با توجه به جمع بندی صحبت های مطرح شده در جلسه مواردی را خاطر نشان ساخت. وی بیان داشت که صحبت های با ارزش و مفید عزیزان تشکل‌ها را می توان در چند محور جمع بندی کرد:

رکن اول: قانون

 تشکل‌های دانشجویی در عین متفاوت بودن می توانند هم سو باشند. و بنده از اصطلاح "متفاوت هم سو" یاد می کنم. در مسائل کلی نظام و در مورد خطوط کلی نظام باید هم سو باشید و در عین حال می توانیم متفاوت در نگرش‌های سیاسی خود باشیم و مبنای کار ما قانون است. نزدیک ترین سند قانونی اساسنامه ای است که هر کدام از شما عزیزان به آن پای بند هستید و آن را امضا کرده اید. داور کارها شاخص های مندرج شده در اساسنامه تشکل‌هاست و هیأت نظارت دانشگاه نیز قانون است و اعضای آن بدون هیچ موضع‌گیری خاص تصمیم می گیرند. چیزی که بر آن تاکید می کنم این است که تفاوت ها منجر به تضاد نشود. ما تفاوت ها را باور داریم اما تضادها توجیه ندارد.

رکن دوم: اخلاق

چیزی که توازن ایجاد می کند و اینکه موجب می شود کار انسانی ما از مدار خارج نشود اخلاق است. در جاهایی که قانون نتواند کاری انجام دهد بهتر است جانب اخلاق را رعایت کنیم و احترام متقابل تشکلها نسبت به یکدیگر مهم است.

رکن سوم: گفتگو

گفتگو یخ هر گونه بد دلی را ذوب می کند و امیدوارم میز گفتگو برای تشکل‌های دانشجویی راه اندازی شود و با استدلال صحبت کنید تا دیگران نیز بشنوند و با گفتگو کدورت ها از بین می رود، اما گفتگو هم سو با رعایت مصالح نظام باشد.

رکن چهارم: برنامه محوری است.

خاصیت برنامه محوری کنترل اوضاع است و مراد از برنامه یعنی اینکه بدانیم در زمان معین با امکانات محدودی که داریم می خواهیم چه برنامه ای اجرا کنیم و انتظار دارم هم ما و هم شما به سمت برنامه محوری پیش برویم.

رکن پنجم: مدیریت درونی است.

هر کدام از تشکل‌ها دبیری دارد و این دبیر به عنوان مدیر آن تشکل محسوب می شود و باید اعضا را اداره کند تا خدای ناکرده فردی نیاید و برنامه های آن تشکل را خراب کند و اگر این ارکان پنج کانه مراعات شود که در صحبت های شما عزیزان بود، می توانیم به جمع بندی برسیم و امیدواریم این جلسات استمرار پیدا کند و در ۱۶ آذر ۹۵ شما بتوانید برنامه های مفیدی برای دانشجویان اجرا نمایید.

 


نظر شما :