دانشکده حقوق و علوم سیاسی; شعبه غرب آسیای انجمن آسیایی حقوق بین الملل

۰۲ آذر ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۸۳۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۴۶۷۵
نشست مشترک رئیس و معاونان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و رئیس انجمن آسیایی حقوق بین الملل به منظور امضای تفاهم نامه همکاری مشترک یک آذر ماه جاری برگزار شد.
دانشکده حقوق و علوم سیاسی; شعبه غرب آسیای انجمن آسیایی حقوق بین الملل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، نشست امضاء تفاهم نامه همکاری دانشکده حقوق و انجمن آسایی حقوق بین الملل با حضور دکتر میرسعیدی رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی، پروفسور پایک و رئیس انجمن آسیایی حقوق بین الملل و جمعی از استادان و دانشجویان در محل اتاق شورای ساختمان مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.

دکتر میرسعیدی در ابتدا عنوان کرد: امیدوارم با همت استادان و دانشجویان این نشست مقدماتی زمینه ساز توسعه و تعمیق این همکاری گردد و سرآغازی برای همکاری جدی و مستمر باشد. وی با اشاره قرابت های فرهنگی کشورهای آسیایی افزود: ویژگی‌های خاصی در مراوده فعلی و تفاهم‌نامه حاضر وجود دارد و آن نوعی جنبه حقوقی و فرهنگی است که دو کشور شرقی نسبت به یکدیگر دارند که در نوع خود می‌تواند نسبت با تفاهم نامه های منعقد شده با کشورهای اروپایی متفاوت باشد.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی با اشاره به این‌که نوعی همکاری قاره ای میان دانشگاه علامه طباطبائی و این انجمن برقرار می‌شود، تصریح کرد: وجوه اشتراک تمدن‌های بزرگ آسیا از جمله کشورهای آسیای دور و مراودات کهن میان این کشورها، یک نوستالژی تاریخی را به همراه دارد.

دکتر میرسعیدی اظهار داشت: احیای این نوستالژی به معنای اسطوره‌ای و نگاه تخیلی به یک گذشته از دست رفته نیست. در واقع یک نوع تشابه نیرومند فرهنگی میان کشورهای آسیایی است. وی افزود: مراوداتی در طول تاریخ با کشورهای آسیایی داشته‌ایم که امروزه دلیلی بر اشتیاق ما برای امضاء چنین تفاهم نامه ای شده‌است.

دکتر میرسعیدی اضافه کرد: ویژه ترجمه فرهنگ‌های بودایی از زبان سانسکریت به فارسی، مدت طولانی حضور فارسی زبانان در کشور پهناوری مثل هند و گسترش مذهب بودایی در سراسر کشورهای آسیای دور به خصوص چین و کره جنوبی، یگانگی و وحدت نگاه شرقی که در  طی مسائل فلسفی، می‌تواند در فراز روابط حقوقی راهنمای کار باشد.

رئیس  دانشکده حقوق در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: از همه استادان و همکارانی که زمینه برگزاری این نشست را فراهم کردند تشکر می‌کنم.

در ادامه برنامه پروفسور پایک به ارائه نظرات خود پرداخت و در خصوص زمینه های همکاری میان دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن آسیایی حقوق بین الملل را شرح داد.

در بخش دیگر این نشست دانشجویان و استادان حاضر در جلسه به تبادل اطلاعات و پرسش و پاسخ پرداختند.

لازم به ذکر است با امضاء این تفاهم نامه مشترک میان انجمن آسیائی حقوق بین الملل و دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان شعبه ایرانی این انجمن همکاری  خود را آغاز کرده است.

انجمن آسیایی حقوق بین الملل به عنوان یک نهاد غیر دولتی و غیر سیاسی تنها محفل معتبر حقوقی در سطح آسیاست که همه حقوقدانان بر جسته آسیا و از جمله حقوقدانان آسیایی دارای سابقه عضویت در نهادهای تخصصی حقوقی و قضایی بین المللی در آن عضویت دارند. این انجمن سالیانه کنفرانس هایی  برای ارتقاء دانش حقوق بین الملل در آسیا برگزار و نیز به صورت مستمر جلسات هم اندیشی میان حقوقدانان آسیایی را میزبانی می کند.


نظر شما :