ششمین نشست از مجموعه نشست های توصیه های سیاستی برای تحقق تحول در علوم انسانی برگزار شد

۰۷ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۲۰ کد : ۱۸۱۸۴ خبر روز
تعداد بازدید:۹۶۸
در ادامه سلسله نشست های توصیه های سیاستی برای تحول در علوم انسانی، ششمین نشست، ۲ خردادماه با ارائه دیدگاه صاحبنظران در موضوعاتی شامل: «بایدها و نبایدهای در مسیر تحول علوم انسانی و اجتماعی»، «مسئولیت دانشگاه در ترویج و تحقق علم دینی» و نیز «اقدامات لازم برای انتقال به علوم انسانی مطلوب» برگزار شد.
ششمین نشست از مجموعه نشست های توصیه های سیاستی برای تحقق تحول در علوم انسانی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، ششمین نشست از مجموعه نشست های توصیه های سیاستی برای تحقق تحول در علوم انسانی با سخنرانی دکتر حسین سلیمی، عضو هیئت علمی و استاد روابط بین الملل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حسن ملکی، عضو هیئت علمی و استاد برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبائی و دکتر سیدمحمدرضا تقوی، استاد روانشناسی دانشگاه شیراز، به همت پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه در بستر مجازی برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکترسلیمی بیان کرد: بدون تحول مستمر، امکان بقای علوم انسانی وجود ندارد و این محدود به شرایط خاص و الزاماتی که در جامعه ایران به وجود آمده نیست. علوم انسانی در هرجای دنیا، در هر بستر فرهنگی و در هر پس زمینه اجتماعی و تاریخی برای بقای خود نیاز به تحول دارد.
وی تاکید کرد: برای بقای علوم انسانی در ایران باید از تسلط ترجمه و تقلید محض از متفکران بنام پرهیز کنیم ولی اندیشه های آنها را شناسایی و نقاط مثبت آن ها را به کار بگیریم. همچنین باید زمینه را برای نظریه پردازی اصیل و شکل گیری اندیشه های مناسب در محیط تفکر خود آماده کنیم. بنابراین نیازمند آن هستیم که منابع درسی را مدام مورد بازنگری قرار دهیم و آنها را با متون به روز و جدید جابه‌جا کنیم.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه در سیاست گذاری های خود باید از خطاهای نظری پرهیز کنیم، افزود: بدون اصلاح ذهنیت های خود و بدون پرداخت درست به مفاهیم، امکان سیاست گذاری درست برای تحول علوم انسانی نخواهیم داشت. باید در به کار بستن سه مفهوم پارادایم، غرب و علوم اسلامی توجه لازم را داشته باشیم. 
وی در پایان گفت: کارکرد پژوهشکده تحول علوم انسانی ایجاد حلقه واسط میان جامعه دانشگاهی و شورای تحول علوم انسانی، انجام برنامه های مستمر درباره رشته های علمی و استقلال اندیشه و نظریه پردازی در رشته های مختلف علوم انسانی، تامین نیازهای تخصصی برای برنامه ریزی درسی و تامین منابع درسی جدید برای برنامه های جدید و تدوین شده در علوم انسانی نوین است.
در ادامه نشست دکتر تقوی خاطر نشان کرد: تحول علوم انسانی بر اساس ضرورت های جدی و به صورت مرحله ای است و در این مرحله از انقلاب اسلامی بیشتر با این ضرورت مواجه هستیم و نیاز به آن را احساس می کنیم. اگر حاکمیت را به سه بخش سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تقسیم کنیم، در بعد سیاسی، تئوری ولایت فقیه بسیار کارآمد و موفقیت آمیز عمل کرده است اما در ابعاد اقتصادی و فرهنگی از مدلی منسجم پیروی نمی‌کنیم. بنابراین ضرورت دارد که متخصصان علوم انسانی مداخله کنند و الگوی جدیدی را ارائه دهند.
وی با بیان اینکه در تولید علم و ارائه راه حل، به سه منبع عقل، وحی و تجربه باهم نیاز داریم، تصریح کرد: منظور از تاسیس آکادمی علوم در کشور مدیریت دانش و علم است. در علوم انسانی نباید همه دانش را تعطیل کنیم. بلکه باید دو خط را باهم پیش ببریم تا از دانش رایج دنیا عقب نمانیم.
دکتر ملکی نیز در این نشست اظهار داشت: وقتی ازعلم صحبت می‌شود، از بحث کشف واقعیت سخن به میان می آید. عالم کشف چه واقعیت های مادی باشد و چه واقعیت های مربوط به عرصه علوم انسانی و علوم اجتماعی واقعیت است اما اینکه این واقعیت چه چیزی و دارای چه واقعیتی است، در این زمینه بین نگاه توحیدی و نگاه غیر توحیدی مناقشاتی وجود دارد. چیزی که به عنوان علم دینی وجود دارد مجموعه گزاره هایی است که از مطالعه عمیق واقعیت ها به عنوان آیات الهی بدست می آید.
وی ادامه داد: بعد ازفلسفه علم ما به گزاره های علمی می‌رسیم. البته این سه مرحله، سه مرحله تاریخی است که باید سالها بگذرد تا فلسفه علم به عنوان فلسفه مطلق شکل گیرد. قاعده این است هر چه تلاش و پیگیری های مجاهدانه بیشتر باشد این راه کوتاه تر می‌شود. باید از اندیشه های افرادی که در این راه قلم زده اند و حرفی به میان آورده اند، فیلم بگیریم.
ملکی با بیان اینکه انجام فعالیت ها در پژوهشکده علوم انسانی موثر است، تاکید کرد: ما در دانشگاه نیازمند یک قرارگاه تحول علوم انسانی هستیم. در قرارگاه راه های طولانی کوتاه تر می‌شوند، بروکراسی به عنوان یک مانع از بین می‌رود و علاقه مندان و عاشقان واقعی جمع می‌ شوند و کار را دنبال می‌کنند. بنابراین به قرارگاه یا آکادمی تحول نیاز داریم تا محلی برای تجمع علاقمندان باشد.


نظر شما :