با امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک اجرا می شود:

توسعه همکاری های دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و مکتا

۰۵ خرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۸ کد : ۱۸۱۵۴ خبر روز
تعداد بازدید:۷۴۲
نشست سه جانبه ای با هدف امضای تفاهم نامه و ارتقای جایگاه حرفه‌ای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی کشور و بهره گیری از دانش استادان این حوزه بین کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و مجمع کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاه (مکتا)، به میزبانی این دانشگاه برگزار شد.
توسعه همکاری های دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و مکتا


به گزارش روابط عمومی، نشست سه جانبه ای بین کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبائی، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و مجمع کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاه (مکتا) با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه، حجت‌الاسلام و المسلمین صادق اکبری اقدم، رئیس نهاد رهبری در دانشگاه، دکتر محسن حبیبی، مدیر روابط عمومی و حوزه ریاست دانشگاه، دکتر عصمت مومنی، معاون کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، اعضای هیئت رئیسه مجمع کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی، اعضای هیئت رئیسه انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، اعضای گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از مدیران کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی با هدف امضای تفاهم نامه و ارتقای جایگاه حرفه‌ای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی کشور و بهره گیری از دانش استادان این حوزه، در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
در ابتدای این نشست دکتر سیدمهدی طاهری، رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اشتراک منابع اطلاعاتی میان کتابخانه‌های عضو مکتا با دیگر کتابخانه‌های بزرگ ایران و کشورهای دیگر در چند سال گذشته گفت: کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با انعقاد تفاهم‌نامه با مکتا در حوزه تهیه و تامین منابع علمی و همچنین ارائه خدمات گسترده‌تر به دانشجویان و پژوهشگران هر دو طرف، همکاری و  هم‌افزایی مطلوبی با کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی عضو این مجمع داشته است. 
دکتر مهدی علیپور حافظی، مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبائی، امضای تفاهم‌نامه را گام ابتدایی این همکاری دانست و ابراز امیدواری کرد، این رویداد سبب آغاز فعالیت‌های گسترده‌تری شود تا به گسترش خدمات تخصصی و ویژه کتابخانه‌ای کمک کند. 
دکتر رضائی شریف آبادی، رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران نیز با قدردانی از کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری این نشست، بیان کرد: انجمن‌های علمی محل حضور و تبادل خرد جمعی متخصصان رشته‌ها هستند. انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران یکی از این انجمن‌ها است، که زیر نظر کمسیون انجمن‌های علمی کشور به فعالیت می‌پردازد. 
وی با اشاره به رونمایی از "سامانه نان" افزود: ایجاد ارتباط بین ایده‌های خلاقانه افراد، سازمان‌ها و نیازهای صنعت ایده خوبی است ولی باید در سطح کلان باورپذیری این موضوع شکل بگیرد. در هر فعالیتی از جمله انعقاد تفاهم‌نامه‌ها، اراده بر همکاری است ولی زیربنای این همکاری اعتقاد و باور به سودمندی این همکاری است. همکاری مکتا با کتابخانه‌های مختلف تخصصی و دانشگاهی کشور نشان‌دهنده وجود این اراده و باور است.

رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران اظهار کرد: در این دو دهه که دنیای مجازی و شبکه‌های مختلف اجتماعی در سطح خانواده، کسب و کار و مجامع علمی گسترش پیدا کرده، با زیرساخت‌های فناورانه موجود، ایجاد تعامل و ارتباطات علمی آسان شده است. تعامل و فعالیت‌های مجمع کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی عضو مکتا، چنانچه به شکل شبکه‌ای انجام گیرد، بهره‌وری بیشتری را شاهد خواهد داشت. 
وی با بیان اینکه انجمن‌ها، سازمان‌های مردم و در خدمت جامعه‌ هستند، بر نقش میانجی‌گری انجمن تاکید کرد و همکاری انجمن و مکتا را آغاز فرایند تسریع فرهنگ همکاری و تعامل بیشتر بین کتابخانه‌ای دانست.
در ادامه دکتر عصمت مومنی، معاون کتابخانه ملی ایران، با تبریک سالروز فتح خرمشهر اظهار کرد: این تفاهم‌نامه با ایجاد اتحاد بیشتر در بین متخصصان، می‌تواند با گسترش قراردادها، مسیر را برای جامعه علمی حرفه‌ای ما روشن تر کند.
محمدی شجاعی دبیر مکتا و مدیر کتابخانه و مرکز انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به تاریخچه شکل‌گیری مکتا، گفت: سال 1393 نخستین نشست مدیران کتابخانه‌های تخصصی به میزبانی دانشگاه ادیان و مذاهب، برگزار شد. این نشست‌ها ادامه پیدا کرد و در نهایت اساسنامه مکتا تنطیم شد. نکته مهمی که همواره مکتا به آن پایبند بوده است، توجه به آئین‌نامه‌های کتابخانه‌های عضو بوده است. بعد از دو سال، با توجه به گستردگی فعالیت‌ها، پنج کمیته تخصصی با عنوان، کمیته فناوری و نرم‌افزار به مدیریت کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی، کمیته منابع کهن و نادر، کمیته آموزش و پژوهش، کمیته مالی و کمیته اطلاع‌رسانی شکل گرفت. وی اظهار کرد: در حال حاضر دو مرکز اسناد، یک موزه و 50 کتابخانه‌ به عضویت مکتا درآمده‌اند. همچنین 20 مرکز مانند کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس، مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری شیراز و کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی با مکتا در زمینه اشتراک منابع و تجربه همکاری گسترده دارند.
دبیر مکتا با بیان اینکه اشتراک منابع و ارائه خدمات به پژوهشگران هدف عمده مکتا بوده است، افزود: انتقال دانش بین مدیران، کتابداران و اعضای این مجمع از نظر دور نبوده است، و در همین جهت جلسات هم‌اندیشی و کارگاه‌های آموزشی بسیاری با موضوعات مربوط به حوزه علم اطلاعات، کتابخانه‌های دیجیتالی و مهارت‌های پژوهشی با همکاری کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شده است. انعقاد تفاهم‌نامه و ایجاد زمینه برای همکاری با کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه علامه طباطبائی و انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران گامی در راستای ارتقای جایگاه حرفه‌ای کتابخانه‌ها و مراکز اطلاعاتی کشور و بهره گیری از دانش استادان این حوزه است.
دکتر معتمدی نیز در بخشی از این جلسه با اشاره به جایگاه ویژه‌ دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین دانشگاه علوم انسانی در غرب آسیا اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم امروز ارتقاء جایگاه و منزلت علوم انسانی است. در همین جهت و برای تبیین اثربخشی علوم انسانی به عنوان یک محور اصلی در برنامه راهبردی دانشگاه، نگاه ویژه‌ای به تحول علوم انسانی داریم. 
وی ادامه داد: پاسخ مشکلات جامعه و حتی بخش‌های غیر علوم انسانی را باید در علوم انسانی جستجو کرد. پیوند فارغ‌التحصیلان با زمینه‌های مهارتی و فعالیتی، ایجاد مراکز رشد و کارآفرینی، توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان از جمله اقداماتی است که در این دانشگاه انجام گرفته است. علوم انسانی پیوند درستی با مسائل جامعه ما نداشته و بومی سازی نشده است. بخشی از مباحث نظری این حوزه با تکیه بر منابع و کتاب‌هایی با زمینه فرهنگی غیربومی ما شکل گرفته است. بنابراین نهضت تآلیف کتاب با رویکرد تحول در علوم انسانی یکی از موضوعات جدی در برنامه راهبردی دانشگاه است. 
در پایان حجت الاسلام اکبری اقدم با اشاره به دنیای سرشار از اطلاعات متعدد و متکثر امروز، افزود: اگرچه شاهد دگرگونی و تحول در مراجع و منابع اطلاعاتی هستیم ولی کتاب فیزیکی همچنان محبوبیت و مرجعیت خود را حفظ کرده است. 
وی به انس و الفت مراجع عظام نسبت به کتاب اشاره و بر همراه داشتن کتاب در تمامی شرایط به عنوان یک سنت فرهنگی تاکیدکرد.
 


نظر شما :