رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در سومین اجلاس دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام مطرح کرد:

علوم انسانی باید مبتنی بر فرهنگ و بافت جامعه باشد

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۳:۴۲ کد : ۱۷۹۶۹ خبر روز
تعداد بازدید:۹۴۳
سومین اجلاس مجمع عمومی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام (CINVU)، با حضور روسای دانشگاه هایی از جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان اعضای سازمان همکاری اسلامی، امروز، چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان آغاز بکار کرد.
علوم انسانی باید مبتنی بر فرهنگ و بافت جامعه باشد

به گزارش روابط عمومی، در اجلاس ۲روزه مجمع عمومی دانشگاه های مجازی جهان اسلام که به دعوت دکتر کریم نجفی برزگر، دبیرکل ایرانی دانشگاه های مجازی جهان اسلام و میزبانی دانشگاه آزاد علامه اقبال در اسلام‌آباد گشایش یافت، دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی،حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید ابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، دکتر ابراهیم تقی زاده، رئیس دانشگاه پیام نور، احسان خزاعی، رایزن فرهنگی ایران در پاکستان و حمانه کریمی‌کیا، مسئول دیپلماسی عمومی و وابسته رسانه‌ای سفارت ایران در اسلام‌آباد و جمعی از مسئولان دانشگاه های مختلف کشورمان شرکت و در افتتاحیه سخنرانی کردند و همچنین دیدارهایی نیز با هیئت های شرکت کننده خواهند داشت.
دکتر معتمدی در آیین آغازین این اجلاس گفت: مشکل مهمی در دانشگاه های جهان اسلام وجود دارد و آن هم این است که علوم انسانی در همه این دانشگاه ها مبتنی بر علوم غربی است و ما علوم انسانی مبتنی بر جامعه خود نداریم. بر خلاف علوم پایه مانند فیزیک و شیمی که فرقی نمی کند در چه جامعه های شکل گرفته باشد، علوم انسانی باید مبتنی بر فرهنگ و بافت جامعه باشد.
وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی با جدیت در حال کار بر روی علوم انسانی-اسلامی است، افزود: اکنون در دنیا علوم بومی مورد توجه قرار گرفته است. یکی از وظایف کشورهای جهان اسلام این است که پیرامون علوم انسانی-اسلامی تفکر و زمینه های ایجاد این علوم را فراهم کند.


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام آمادگی برای همکاری با دانشگاه های جهان اسلام در این حوزه، گفت: این دانشگاه آمادگی دارد با  استادان دانشگاه های جهان اسلام که در زمینه علوم انسانی-اسلامی توانمند هستند و  فعالیت می کنند همکاری کند و همچنین دانش استادان توانمند خود در این حوزه را به اشتراک بگذارد.
گفتنی است شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام که ۵۷ کشور اسلامی در آن عضو هستند، یکی از شبکه‌های کمیته دائمی همکاری‌های علمی و فناوری کشور‌های عضو سازمان همکاری‌های اسلامی «کامستک» است که میزبانی دائمی آن را جمهوری اسلامی ایران بر عهده دارد. این شبکه پایگاهی مهم برای تقویت و توسعه آموزش عالی همگانی جهان اسلام در بستر مجازی فناوری اطلاعات محسوب می شود که باهدف تحقق عدالت در عرصه دانش و اندیشه، تعمیق و تثبیت آموخته‌ها و توانمندسازی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و مهارتی دانشجویان، استادان، دانشگاه‌ها و نخبگان جهان اسلام فعالیت می‌کند.
حضور رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در این اجلاس، فرصتی مناسب برای گسترش همکاری های علمی دوجانبه این دانشگاه با دانشگاه های کشورهای همسایه و سایر نمایندگان کشورهای اسلامی خواهد بود.

 

 


نظر شما :