در نشست معاون آموزشی با روسا و معاونان آموزشی دانشکده ها مطرح شد:

امور آموزشی مقدمه و لازمه امور پژوهشی است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۷ کد : ۱۷۹۴۴ خبر روز
تعداد بازدید:۵۶۲
نیازمند کار عینی تر، عملی تر و کاربردی تر در عرصه آموزش هستیم چرا که نظام های موجود براساس شاخص های پژوهشی در حال اجرا و ارزش گذاری است.
امور آموزشی مقدمه و لازمه امور پژوهشی است

به گزارش روابط عمومی، دکتر علی آدمی، معاون آموزشی دانشگاه در ابتدای نشست با گرامیداشت هفته آموزش و قدردانی از تلاش ها و خدمات معاونان آموزشی دانشکده ها و روسای ادارات آموزشی در طول دوره کرونا و حضوری شدن آموزش گفت: شعار هفته آموزش با عنوان «سرآمدی آموزش، تحول و تعالی» است. بخش اول ابن نام گذاری بر اساس اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و قسمت دوم شعار برگرفته از سند راهبردی دانشگاه است. امیدوارم سال ۱۴۰۱ سالی سرشار از تحول و تعالی برای جامعه دانشگاهی و افرادی که در آموزش دخیل هستند، باشد.
وی در ادامه با تقدیر از مشارکت دانشکده ها در برگزاری هفته آموزش، به بیان رویکرد جدید در حوزه آموزشی پرداخت و اظهار کرد: در این هفته آموزش و فرایندهای آن، تحول و تعالی در حوزه آموزشی بیشتر مورد تاکید است. باید به امور مربوط به آموزش از جمله شاگرد پروری، دانشجو پروری، دانش افزایی، روش های تدریس و روش های تحقیق توجه بیشتری شود.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اهمیت امر آموزش و تلاش استادان در این حوزه، افزود: با در اولویت قرار دادن امور آموزشی که مقدمه سایر امور از جمله پژوهش است، باید زیرساخت های مناسبی برای توسعه همه جانبه امور آموزشی و پژوهشی فراهم کرد. در این زمینه شاخص سازی خوبی را شاهد نیستیم و ضرورت دارد در این زمینه کارهای جدی انجام شود. 
وی تاکید کرد: نظام سنجش و ارزیابی استادان در حوزه آموزش می‌تواند به محور مهمی در هفته آموزش تبدیل شود. نیازمند کار عینی تر، عملی تر و کاربردی تر در این عرصه هستیم. به امر آموزش توجه کمتری شده است و نظام های موجود براساس شاخص های پژوهشی در حال اجرا و ارزش گذاری است. این هفته می تواند فرصت خوبی برای پرداختن به این امر مهم باشد تا بتوانیم در آینده شاهد برنامه ریزی دقیق‌تر برای دستیابی به هدف کاربردی شدن و ارزش گذاری فرایندها و اقدامات آموزشی باشیم.
 دکتر آدمی با مهم دانستن دو بال آموزشی و پژوهشی در رسالت دانشگاه، بیان کرد: امیدواریم آموزش و پژوهش به موازات هم رشد کنند. برای این مهم دست یاری به سمت استادان موفق در حوزه آموزشی دراز می کنیم تا با شاخص سازی دقیق به تعادل در ارزش گذاری فرایندهای آموزشی و پژوهشی برسیم. امیدواریم به سمتی حرکت کنیم تا آورده آموزشی استادان در زمینه دانشجو پروری و تولید سرمایه اجتماعی جدی گرفته شود. هفته آموزش می‌تواند کمک کند تا به تعیین شاخص‌های دقیق برسیم و بر اساس آن شاخص ها، افراد اثرگذار در این زمینه شناسایی، تقویت و به عنوان الگو معرفی و تقدیر شوند.
 در ادامه نشست نیز روسا و معاونان دانشکده ها به ارائه پیشنهادات و انتقادات خود در حوزه آموزشی پرداختند. اشتراک تجربه های آموزشی، برگزاری دوره های آموزشی برای استادان، ایجاد رقابت در روش تدریس استاندارد بین استادان، تصویب پروپوزال دانشجویان در سامانه گلستان، اسیب شناسی حوزه آموزشی دانشگاه، خارج کردن آموزش از حالت دورهمی، اجرای طرح استاد محوری و حذف درس رایانه از پیش نیاز بودن دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی برخی از این پیشنهادات بود.


نظر شما :