رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

نگاه عقلانی به دین، میراث شهید مطهری برای جامعه امروز است

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۸:۴۴ کد : ۱۷۹۴۳ خبر روز
تعداد بازدید:۶۳۳
میراث مهمی که شهید مطهری برای جامعه ما بر جا گذاشت، نگاه عقلانی ایشان به دین است و درک بسیاری از آثار ایشان نیازمند درک شرایط زمان و مکان است. کسانی که از آن زمان و مکان دور باشند نمی توانند پیوند کافی با آن موضوع برقرار کنند.
نگاه عقلانی به دین، میراث شهید مطهری برای جامعه امروز است

به گزارش روابط عمومی، نشست علمی گرامیداشت شهید مرتضی مطهری و روز معلم با حضور دکتر غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، دکتر حسام الدین خلعتبری، رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی و جمعی از استادان و پژوهشگران، ظهر امروز نوزدهم اردیبهشت‌ماه به همت این دانشکده در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
در این مراسم دکتر حداد عادل با اشاره به ابعاد شخصیتی شهید مطهری گفت: ایشان در درجه اول فردی مومن، متدین و متعبد بود. یک روحانی متقی و پرهیزگار با دلی خداآشنا و روحیه‌ای معنوی و اهل تقوا و تهجد بود. نه تنها در معارف متعارف حوزوی تسلط داشت بلکه مطالعات گسترده‌ای در معارف بیرون از حوزه داشت. قبل از اینکه علوم انسانی در حوزه‌ها مطرح باشد، شهید مطهری با انتخاب خودش با علوم انسانی دانشگاهی آشنا شده بود و اگر کسی کتابخانه ایشان را بررسی کند و یادداشت‌هایی که ایشان به کتاب‌هایی که مولفان دانشگاهی نوشتند بررسی کند متوجه گسترش دانش ایشان فراتر از علوم مرسوم حوزوی می‌شود. 
وی ادامه داد: شهید مطهری در کنار ایمان و دانش گسترده، معلمی توانا بود که بسیار خوب تدریس می‌کرد. نظم فکری داشت و برای هر درسی، طرح ‌درسی تثبیت شده داشت و هنگام تدریس استحکام داشت و از شاخ و برگ زائد پرهیز می‌کرد. متکلم بود که از اعتقادات شیعی دفاع می‌کرد. به تاریخ علم کلام اشراف کامل داشتند و دو مکتب اعتزالی و اشعری را می‌شناختند. 
 رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی افزود: شهید مطهری ادیب بود، با شعر و ادبیات انس داشت و از شاعران بزرگ مثل فردوسی شعر حفظ داشت و در آثار خودش به آنها استناد می‌کرد. عاشق حافظ بود. به مولانا خیلی علاقه‌مند بود. با شعر شاعران معاصر نیز آشنا بود و در سخنرانی‌ها و آثار خودشان از انوری تا پروین اعتصامی شعر می‌آورند. ایشان قلم بسیار روانی داشتند. این در زمانی بود که علمای دین با قلمی غیر از قلم دانشگاهیان می‌نوشتند ولی ایشان طوری می‌نوشت که همه می‌خواندند و می‌فهمیدند، گویی مفاهیم مستقیم از ذهن نویسنده به ذهن خواننده منتقل می‌شود.
وی از شهید مطهری به عنوان نویسنده ای پرکار یاد کرد و اظهار کرد: در طول بیست و پنج سال حجم عظیمی از آثار ایشان بر جای مانده است. برای سطوح مختلف کتاب می‌نوشت. کتاب اصول فلسفه و روش رئالیسم ایشان از کتاب‌های مورد استفاده اهالی فلسفه است و همین نویسنده کتاب «داستان راستان» را نیز برای نوجوانان نوشته و این بسیار حیرت‌انگیز است. این کتاب همان زمان به انتخاب کمیسیون ملی یونسکو، برنده کتاب سال شد. 
دکتر حداد عادل بیان کرد: شهید مطهری یک منبری بود و در جلسات دینی منبر می‌رفت و به جای اینکه در سطح فکری مخاطب صحبت کند، سطح فکری مخاطب را بالا می‌آورد. همه عمر مطهری صرف جهاد تبیین شد یعنی ایشان به هیچ موضوعی به جهت تفنن ذهنی نپرداخت و همیشه بر اساس یک مسئله اقدام به سخنرانی و تالیف می‌کرد. همچنین شهید مطهری یک مصلح اجتماعی بود و اینطور نبود که فقط دانشجویی را تربیت کند یا در یک مسجد سخنرانی کند بلکه به مسائل کلان اجتماعی و تاریخی توجه می کرد.
وی تاکید کرد: میراث مهمی که شهید مطهری برای جامعه ما بر جا گذاشت، نگاه عقلانی ایشان به دین است و درک بسیاری از آثار ایشان نیازمند درک شرایط زمان و مکان است. کسانی که از آن زمان و مکان دور باشند پیوند کافی با آن موضوع برقرار نمی‌کنند. طبیعی است در هر زمانی مسائلی هست که اهمیتش در زمان‌های بعد کم می‌شود ولی نگاه عقلانی به دین، میراث ماندگار شهید مطهری است و این مسئله بسیار مهم است.


نظر شما :