معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در هفته سرآمدی آموزش خبر داد:
راه اندازی «مرکز توسعه صلاحیت های حرفهای استادان» با هدف تجهیز استادان به آخرین روش ها، تکنیک ها و مدل های آموزشی
به گزارش روابط عمومی، دکتر علی آدمی، معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در نخستین روز از هفته آموزش با بیان اینکه بی تردید تکریم مقام معلم و استاد، تکریم علم و دانش است، افزود: معاونت آموزشی مطابق با سند چشم انداز راهبردی دانشگاه از سال 1401 تا 1405، برنامه تحول و تعالی آموزش را تدوین و به مرحله انجام رسانده است. باید ارزش گذاری دوباره ای در رابطه با حوزه علوم انسانی انجام شود و این حوزه را ارتقا دهیم تا دانش آموزان و دانشجویان مستعد و برتر، رشته های علوم انسانی و دانشگاه علامه طباطبائی را به عنوان مرجع علوم انسانی انتخاب کنند. این مسئله ای است که ما را برای دست یابی به مرجعیت در علوم انسانی رهنمون میکند و مقدمه این مرجعیت، موضوع تحول در حوزه علوم انسانی است.
وی با تاکید بر اینکه یکی از راهبردهای معاونت آموزشی برای تحول در علوم انسانی توجه به کیفی سازی آموزش است، بیان کرد: همه فرآیندها، دستورالعمل ها و اقدامات معاونت آموزشی باید بر اساس کیفی سازی تنظیم شود و از رشد کمی و مسائلی که ما را از موضوعات کیفی دور می کند، پرهیز کنیم. کیفی سازی علوم انسانی برای کشور و به ویژه دانشگاه علامه طباطبائی بسیار مهم است. با توجه به اینکه ماموریت های مختلف نسل های دانشگاهی در دنیا که از انتقال آموزش و تجربه شروع میشود و به تولید علم، ارتقا و شکافتن مرزهای دانش، کارآفرینی و ارتباط با صنعت و جامعه می رسد، تحول در علوم انسانی و کیفی سازی آموزش باید به گونه ای انجام شود که بتواند همزمان همه این بخشها را در دل خود جای دهد.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: یکی از هدف های مهمی که نظام ما با توجه به هویت ایرانی-اسلامی، دنبال می کند، موضوع تمدن سازی و احیا و تقویت تمدن نوین ایرانی-اسلامی است. بیتردید در این مسیر، مسائل تحولی در حوزه علوم انسانی می تواند به عنوان مقدمه و پیشگام این امر مورد استفاده قرار گیرد و دانشگاه علامه طباطبائی نیز به عنوان مرجعیت علوم انسانی و مرجعیت در تحول علوم انسانی می تواند پیشگام تمدن سازی در کشور باشد.
وی اظهار کرد: دو اقدام مهم باید در حوزه تحول و تعالی آموزش انجام شود. نخست توجه به جایگاه آموزش در فضای بینالمللی کنونی به عنوان یک فضای رقابتی است. با نگاهی به سازمان های یاددهنده و یادگیرنده و مقایسه با دهه های پیشین، متوجه می شویم، امروزه دانشگاه تنها مرجع یاددهنده نیست. بنابراین لزوم اجرای آخرین روش ها، تکنیک ها و مدل های آموزش در دانشگاه توسط استادان احساس می شود که این امر نیازمند برگزاری دورههای بازآموزی و صلاحیت مدرسی برای استادان است. به همین منظور در تلاش هستیم «مرکز توسعه صلاحیت های حرفهای استادان» را در سال ۱۴۰۱ ایجاد کنیم. یکی از وظایف این مرکز مجهز کردن استادان به تکنیک ها و روش های آموزشی برای امکان رقابت با سایر سازمانها، نهادها و دستگاههایی است که متولی آموزش در جهان امروز شده اند.
دکتر آدمی افزود: اقدام دیگر این است که باید هدف از آموزش و هدف از علم را مشخص و از طریق دانشگاه و آموزش هایی که در دانشگاه داده میشود، انتظارات جامعه را برآورده کنیم .یعنی باید آمایش رشته و آمایش دانشجویی را به گونهای تنظیم کنیم که از این طریق، بیشتر انتظاراتی را که جامعه، صنعت و دستگاه حکمرانی کشور از دانشگاه دارد را تامین کنیم. امروز بخشی از مأموریت دانشگاهها، حل مسائل کشور است. دانشگاهها باید بتوانند مسائل اجتماعی و اقتصادی را شناسایی، تبیین و حل کنند که این امر مهم لزوم تحول و تعالی آموزش را طلب می کند.
وی با اشاره به اینکه تحول در علوم انسانی در چند شاخص کاربردی کردن، روزآمد کردن، اسلامیسازی و بومی کردن قابل تعریف است، ادامه داد: بدون تحول و تعالی در این حوزهها دانشگاه از برآورده کردن انتظاراتی که امروز نسبت به دانشگاه وجود دارد فاصله می گیرد. برای تحقق آموزش کیفی، باید تحول ایجاد کنیم که در این تحول به روزآمدی، کاربردی سازی و اسلامیسازی که بخش مهمی از هویت ماست توجه ویژه کنیم. چرا که ما در یک جامعه اسلامی و ایرانی زندگی میکنیم و باید بر اساس این هویتها و ساختارهای اجتماعی صحبت کنیم و راه حل ارائه دهیم. در این صورت است که دانشگاه میتواند با تحول در حوزه علوم انسانی، راه موفقیت آمیز خود را بیش از گذشته تبیین و تعیین کند.
عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه کیفی سازی توجه به ساختارهای آموزش و فرآیندهای آموزش است، گفت: باید همه فرآیند ها و خدمات آموزشی دانشگاه را به سمت کیفی شدن سوق دهیم. کمی بودن فضای آموزشی می تواند هم فشار زیادی به استادان و دانشجویان وارد کند و هم نمی توانیم از فضای آموزشی بهره کافی را ببریم و همچنین باعث می شود بسیاری از استانداردها و رویه های منطقی و معمول در دانشگاه نادیده گرفته شود.
وی با اعلام اینکه یکی از مسائل مهم در حوزه کیفی شدن آموزش در دانشگاه علامه طباطبائی، ارتقا و اصلاح جایگاه نظام کیفی سنجش و پذیرش دانشجو به ویژه در حوزه تحصیلات تکمیلی است، افزود: همچنین بالا بردن کیفیت و تعیین شاخص های جدید در حوزه سنجش و ارزشیابی در سطح دانشگاه در حوزه معاونت آموزشی یکی دیگر از گام های کیفی شدن آموزش است. باید نقاط آسیب و نقاط ضعف خود را از طریق دریافت بازخورد از قسمت های مختلف شناسایی و اصلاح کنیم. به طور مثال شاخص هایی که از لحاظ ساختاری در حوزه ارتقای استادان وجود دارد باعث شده است که بسیاری از وقت آنها به جای اینکه صرف شاگرد پروری، نخبه پروری و مرجعیت استادی بگذرد، برای نوشتن مقالات و کتاب های متعدد که در آیین نامه ارتقا آمده است صرف می شود. در دنیای کنونی نظریهای مطرح است که بدون آموزش، پژوهش هم نمی توان انجام داد چرا که یک پژوهش خوب از دل یک آموزش خوب بیرون می آید. بنابراین باید بر فرآیندها و خدمات آموزشی استاد که باعث نخبه پروری و شاگرد پروری می شود تاکید کنیم.
دکتر آدمی ادامه داد: یکی دیگر از نکات مهم در حوزه کیفیسازی، توجه به دانشجویان استعداد درخشان و نخبه است. این دانشجویان به عنوان سرمایه های بزرگ انسانی داخل دانشگاه هستند. بنابراین تلاش می کنیم امکانات رفاهی، آموزشی و دانشجویی را برای این افراد بهینه تر کنیم تا دانشگاه علامه طباطبائی نخستین انتخاب دانشجویان نخبه و استعداد درخشان در حوزه علوم انسانی باشد.
وی با اشاره به سهم معاونت آموزشی در موضوع بین المللی سازی و برند سازی دانشگاه، بیان کرد: یکی از مهمترین برنامهها در سال ۱۴۰۱ که در سالهای بعد نیز تداوم خواهد داشت، راه اندازی مرکز جذب دانشجویان خارجی در داخل دانشگاه است. تلاش کرده ایم با همکاری چندین مجموعه خارج از دانشگاه و نیز با توجه به ظرفیت فوقالعادهای که در میان استادان ما وجود دارد این مرکز را به طور مستقل راه اندازی کنیم و با گرفتن دانشجویان خارجی، هم توان علمی و فرهنگی خود را به نمایش بگذاریم و هم اینکه دانشگاه را در شاخصها و استانداردهای بینالمللی مطرح کنیم تا ضریب بین المللی دانشگاه در این حوزه افزایش پیدا کند.
معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان سخنان خود به مرکز خدمات الکترونیک و مجازی دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مرکز باید همچون گذشته با قدرت به کار خود ادامه دهد. این بستر شکل گرفته است که برای تعامل با دنیای بین الملل و دانشگاه های سطح اول دنیا بستر بسیار مناسبی است. همچنین می توان بسیاری از همایش ها، جلسات و سمینارها را از طریق فضای مجازی با حضور استادان و دانشگاههای دیگر برگزار کرد. دانشگاه قصد دارد بخشی از فضای آموزش کنونی را به آموزش مجازی اختصاص دهد. همچنین این نوید به دانشجویان داده می شود که بسیاری از خدمات آموزشی در سال جاری به صورت الکترونیکی خواهد بود و دانشجویان می توانند بدون پیگیری حضوری، در کوتاهترین زمان و وقت ممکن و بدون اینکه هزینه زیادی را پرداخت کنند از همه خدمات آموزشی دانشگاه استفاده کنند. زیرساخت الکترونیکی و فضای مجازی دانشگاه را تقویت می کنیم تا هم در حوزه خدمات و هم در حوزه آموزش و با تمام قدرت و ظرفیت به ارائه خدمات بپردازیم.
نظر شما :