دومین همایش ملی «سیاست گذاری اجتماعی در ایران» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۷۸۵۰ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۸۹
دومین همایش ملی «سیاست گذاری اجتماعی در ایران» با هدف تاکید بر نقش حیاتی رویکرد سیاست گذارانه و کاربست دستاوردهای شاخه های مختلف علوم اجتماعی در حل مسائل پیش روی جامعه ایرانی و تبادل علمی اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.
دومین همایش ملی «سیاست گذاری اجتماعی در ایران» در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود

دکتر علی اکبر تاج مزینانی، دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی سیاست گذاری اجتماعی در ایران در گفتگو با روابط عمومی، با بیان اینکه اکنون بیش از هر زمان دیگری نیاز به پرداختن به حوزه سیاست گذاری اجتماعی در دو وجه آکادمیک و اجرایی در کشور احساس می‌شود، گفت: تحولات شگرف اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که در سال های اخیر، جامعه ایرانی را دستخوش تغییرات، التهابات و نااطمینانی های گسترده کرده است از منظرهای مختلف با دستورکارهای اصلی سیاست‌گذاری اجتماعی ارتباط محکم دارد.


وی افزود: در نبود سیاست های اجتماعی کارآمد و جبران کننده، مردم خود باید به چاره جویی مسائلی برخیزند که هیچ نقشی در ایجاد آنها نداشته اند. این وضعیت منجر به بروز ناآرامی ها و شکل گیری مطالبات جمعی از سوی اقشار مختلف (بازنشستگان، معلمان، کارگران و غیره) شده است که مستلزم «پاسخ سیاستی» به جای واکنش سیاسی است. در صورت دلخوش کردن به راه حل های مقطعی و عدم ارائه پاسخ های سیاستی متقن، پایدار و مبتنی بر گفت و گوی اجتماعی باید انتظار بازگشت موج های بعدی سررسید مطالبات اجتماعی در شکلی گسترده تر را داشت.
دبیر کمیته علمی دومین همایش ملی سیاست گذاری اجتماعی در ایران ادامه داد: با درک اهمیت سیاست گذاری اجتماعی در وضعیت کنونی کشور، دانشگاه علامه طباطبائی در پنج سال اخیر تلاش های متعددی را برای پیشبرد این حوزه در ابعاد آموزشی و پژوهشی بر داشته است. تدوین و تصویب رشته کارشناسی و کارشناسی ارشد سیاست گذاری اجتماعی با همکاری دانشگاه های مختلف، تأسیس «پژوهشکده مطالعات و سیاست گذاری اجتماعی»، برگزاری «همایش بین المللی سیاست گذاری اجتماعی در جهان اسلام» و انتشار چندین اثر در سطح ملی و بین المللی در زمینه های مختلف مرتبط با سیاست گذاری اجتماعی از جمله این اقدامات به شمار می رود.
وی گفت: با توجه به مطالب گفته شده، برگزاری «دومین همایش ملی سیاست گذاری اجتماعی» در دستور کار دانشگاه علامه طباطبائی قرار گرفت تا گامی دیگر در مسیر عمل به رسالت «علوم اجتماعی سیاست گذار» بردارد و در کنار سایر رویکردهای مفید و لازم علوم اجتماعی، بر نقش حیاتی رویکرد سیاست گذارانه و کاربست دستاوردهای شاخه های مختلف علوم اجتماعی در حل مسائل پیش روی جامعه ایرانی تأکید شود.

دکتر تاج مزینانی ضمن دعوت از پژوهشگران، استادان، دانشجویان و علاقه مندان حوزه سیاست گذاری علوم اجتماعی برای شرکت در دومین همایش ملی سیاست گذاری اجتماعی در ایران، اعلام کرد: این همایش در 17 محور ویژه و عمومی، 18 و 19 اردیبهشت ماه 1401 به همت دانشکده علوم اجتماعی و پژوهشکده مطالعات و سیاست گذاری اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، با حضور صاحب نظران علوم اجتماعی از دانشگاه های سراسر کشور در سالن های شهید مطهری، شهید ارشاد و مرکز نوآوری اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی این دانشگاه به صورت حضوری و مجازی برگزار می شود.
وی با بیان اینکه تا کنون 190 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده است، گفت:  از این تعداد، 144 مقاله مورد تایید قرار گرفته است که 60 مقاله منتخب در محورهای ویژه سیاست‌گذاری اجتماعی و مسئلة نابرابری در ایران و سیاست‌گذاری اجتماعی و مدیریت بحران کرونا در ایران و محورهای عمومی سیاست‌گذاری اجتماعی در حوزة آسیب‌های اجتماعی1، چالش‌های چرخة سیاست‌گذاری اجتماعی در ایران، سیاست‌گذاری اجتماعی در حوزة آسیب‌های اجتماعی2، سیاست‌‌گذاری آموزش، علم و فناوری، ابعاد نظری و مفهوم سیاست‌گذاری اجتماعی، سیاست‌گذاری اشتغال و بازار کار، سیاست‌‌گذاری سلامت و تأمین اجتماعی، سیاست‌‌گذاری فرهنگی1، سیاست‌‌گذاری شهری و روستایی، سیاست‌‌گذاری جمعیت، سیاست‌‌گذاری فرهنگی2، سیاست‌‌گذاری مهاجرت، سیاست‌‌گذاری زنان و خانواده، سیاست‌‌گذاری مسکن، معرفی و نقد کتاب «سیاست گذاری اجتماعی در ایران» ارائه می شود.
علاقه مندان می توانند از طریق لینک تالارهای مجازی:
سالن شهید مطهری (https://meeting.atu.ac.ir/ch/spi1)
سالن شهید ارشاد (https://meeting.atu.ac.ir/ch/spi2)
مرکز نوآوری اجتماعی (https://meeting.atu.ac.ir/ch/spi3)
به صورت مجازی نیز در این همایش شرکت کنند.
گفتنی مراسم اختتامیه دومین همایش ملی سیاست گذاری اجتماعی در ایران، دو‌شنبه 19 اردیبهشت ماه سال جاری، ساعت  16 تا 17:30، در سالن شهید مطهری دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.

زمانبندی برنامه های همایش

 


نظر شما :