در نشست بررسی شرایط بازگشایی ایمن و سلامت محور دانشگاه علامه طباطبائی مطرح شد؛

برای بهتر شدن شرایط آموزش حضوری، نیازمند درک همدلانه هستیم

۲۷ فروردین ۱۴۰۱ | ۱۸:۱۲ کد : ۱۷۶۴۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۰۴
مسئولان، استادان، کارکنان و عوامل مختلف دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا برای از سرگیری آموزش حضوری، تلاش کردند در این دانشگاه فضای امن و سلامت محوری را برای حضور دوباره دانشجویان فراهم کنند.
برای بهتر شدن شرایط آموزش حضوری، نیازمند درک همدلانه هستیم

به گزارش روابط عمومی، در جهت اقدامات و فعالیت های انجام شده در خصوص حضوری شدن دوباره فعالیت های آموزشی، سومین نشست تخصصی از مجموعه نشست های «بازگشایی دانشگاه؛ آموزش حضوری، چالش ها، فرصت ها و برنامه ها» با موضوع بازگشایی ایمن و سلامت محور دانشگاه برای آموزش حضوری به همت معاونت دانشجویی و مرکز مشاوره دانشگاه علامه طباطبائی و دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری دفتر مدیریت برنامه، بودجه و تحول سازمانی دانشگاه با حضور دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر ابراهیم نعیمی، مدیرکل ذفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، دکتر مهدی واحدی، معاون دانشجویی، دکتر علی آدمی، معاون آموزشی و روًسای دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی، چهار شنبه، ۲۴ فروردین ماه 1401 در بستر مجازی برگزار شد.

دکتر معتمدی در این نشست با اعلام اینکه همه دانشجویان کارشناسی از ۵ اردیبهشت به صورت حضوری در دانشگاه حضور خواهند داشت و امتحانات تمامی مقاطع به صورت حضوری برگزار می شود، افزود: شرط حضور در دانشگاه دریافت حداقل دو دوز واکسن است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون به شکل گسترده در دانشگاه علامه طباطبائی، زمینه حضور ایمن دانشجویان در این دانشگاه را فراهم می‌کند، گفت: علیرغم کنترل بیماری کرونا اما این بیماری هنوز به طور کامل از بین نرفته است. بنابراین باید با رعایت درست شیوه نامه های بهداشتی زندگی عادی را از سر گرفت.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه حضوری شدن دانشگاه ها بر اساس تصمیم متخصصان بوده است، افزود: باید توجه کرد، مزیت‌هایی که در آموزش حضوری وجود دارد در آموزش مجازی نیست. به عنوان مثال ارتباط چهره به چهره، امکان بحث و گفت و گو و تشریح مسائل در فضای مجازی کمتر اتفاق می‌افتد. حضور در دانشگاه‌ها امکان استفاده از کتابخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز مختلف کمک آموزشی را به ما می‌دهد. همچنین حضور اقوام مختلف ایرانی در کنار یکدیگر در خوابگاه‌ها و دانشگاه به پیوستگی و وحدت ملی کمک می کند و ما امیدواریم این حضورِ با نشاط موجب ارتقای کیفیت آموزشی شود.

دکتر نعیمی نیز در این نشست گفت: در تعطیلات طولانی مدت دانشگاه‌ها، شرایط به گونه ای پیش رفت که استادان و دانشجویان مزایای کلاس‌های مجازی همچون حضور در جلسات دفاع دانشگاه‌های مختلف و دعوت از استادان برجسته دانشگاه دیگر را مدنظر قرار دادند در صورتی که این کلاس ها، معایب بسیاری نیز همچون تغییر سبک خواب و بیداری برخی از استادان و دانشجویان، انجام شغل های پاره وقت توسط دانشجویان و حضور کامل و کافی نداشتن در کلاس‌های درس، کاهش انباشت دانش، مصرف داروهای روانپزشکی و سیگار در بین دانشجویان در پی داشته است.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی زمانبر خواهد بود، گفت: نیازمند درک همدلانه شرایط موجود هستیم. گفت و گو و توجه به سخنان دانشجویان در جهت تخلیه بارهای منفی آنها، استثنا قائل شدن برای دانشجویانِ با شرایط خاص و ارجاع آنها به مراکز مشاوره برای حل نظام­مند مسائل، در نظر گرفتن شیوه ارزشیابی در طول سال، کمک به بازیابی هویت دانشجویی، اطلاع رسانی دقیق و مستمر از فعالیت‌های دانشگاه برای آرامش خاطر دانشجویان و خانواده آنان، افزایش فعالیت های فرهنگی در قالب کانون های فرهنگی و هنری برخی از کارهایی است که مسئولان و کارکنان دانشگاه می توانند برای بهتر شدن شرایط، تقویت روحیه امید و تغییر دوباره سبک زندگی انجام دهند.

دکتر واحدی در بخشی از این نشست با تاکید بر ضرورت بازگشایی دوباره دانشگاه ها، گفت: بالا رفتن کیفیت آموزش، تکوین شخصیت اجتماعی افراد، بهبود سلامت در جامعه، تحت تاثیر قرار گرفتن مسائل آموزشی، اجتماعی و فرهنگی و تمایل دانشجویان و استادان به بازگشایی دوباره دانشگاه‌ها، ضرورت بازگشایی دانشگاه‌ها را ایجاب کرد. هرچند با مشکلات بسیاری در زمینه مالی و پشتیبانی در دانشگاه‌ها، مشکل آمادگی دانشکده ها، مشکلات استادان و دانشجویان، نگرانی های بهداشتی و مسائل رفاهی دانشجویان مواجه هستیم ولی با حمایت های انجام شده و تلاش های کارکنان معاونت دانشجویی به شرایط پایدارتری دست پیدا کرده ایم.

وی با اشاره به اینکه سیاست دانشگاه علامه طباطبائی برای از سرگیری آموزش حضوری، گام به گام و مرحله ای بوده است، ادامه داد: آماده سازی خوابگاه ها، توجه به تغذیه دانشجویی، تهیه سرویس رفت و برگشت دانشجویان به دانشگاه و عقد قرارداد با پیمانکار آنها، ایجاد اتاق قرنطینه و حضور همیشگی پزشک در خوابگاه ها و اختصاص اتاق به مشاوران در خوابگاه ها از جمله اقدامات معاونت دانشجویی در این دانشگاه بود. از دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه درخواست می کنیم، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت و سه دوز واکسن خود را تزریق کنند. آستانه تحمل خود را بالا ببرند و با سیاست‌های دانشگاه همراهی و همدلی لازم را داشته باشند.

معاون دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی درباره ظرفیت دانشجویان در خوابگاه و اتاق ها گفت: بر اساس ابلاغیه بهداشتی ستاد ملی مبارزه با کرونا و وزارت بهداشت، هیچ محدودیت اقامتی مبنی بر ۷۰ درصد یا ۵۰ درصد بودن در خوابگاه ها دریافت نکرده‌ایم. با توجه به اعلام دولت مبنی بر بازگشایی صددرصد دانشگاه‌ها، نمی توانیم در اتاق‌هایی که برای اسکان ۴ نفر تدارک دیده شده است، تعداد کمتری اسکان دهیم. برنامه ریزی دانشگاه بر این اساس است که امکان اسکان برای همه دانشجویان غیر بومی فراهم باشد. بنابراین به دانشجویان شبانه کارشناسی ورودی ۹۷ تا ۱۴۰۰ و دانشجویان ارشد ۱۴۰۰ خوابگاه تعلق می گیرد.

دکتر آدمی در ادامه این نشست گفت: دانشگاه علامه طباطبائی در سال گذشته پیشگام حضوری شدن آموزش‌ها بود. بازگشایی باید مرحله به مرحله و با کمترین میزان نارضایتی شکل می‌گرفت تا بتوانیم آموزش با کیفیتی را ارائه دهیم. بر اساس دستورالعمل شماره ۵، از اردیبهشت ماه 1401، دانشگاه فعالیت حضوری خود را به طور کامل آغاز می‌کند. به دلیل برنامه ریزی مسائل درسی و آموزشی بر مبنای کلاس های مجازی و تداخل در برخی از امتحانات یا ساعت های پراکنده کلاس‌ها باید تمهیدات دقیقی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: آنچه که برای دانشگاه در حوزه آموزشی اهمیت دارد، آسیب ندیدن کیفیت آموزشی است. جلسات متعددی برای بررسی ابعاد آموزشی هر دانشکده برگزار شده است. با توجه به اینکه حضوری شدن دوره کارشناسی گریزناپذیر و تصمیم وزارت علوم بود، بنابراین حذف و اضافه اضطراری یا حذف ترم مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد و امیدواریم دانشجویان همکاری لازم را با دانشگاه و استادان داشته باشند.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام اینکه دانشگاه با احترام به آموزش حضوری، دروسی که با حضوری شدن دچار افت کیفیت آموزشی خواهند شد را مجازی برگزار می‌کند، افزود: از دانشجویان درخواست می کنیم اگر مسئله‌ای وجود دارد که به کیفیت آموزشی آن‌ها ناشی از حضوری شدن صدمه می‌زند به ما اعلام کنند. دانشجویان صبر داشته باشند چرا که تلاش برای ایجاد شرایط بهتر باید دوطرفه باشد.

در ادامه این نشست روسای دانشکده های الهیات و معارف اسلامی، آمار، ریاضی و رایانه، ارتباطات، تربیت بدنی، روان­شناسی و علوم تربیتی، موسسه آموزش عالی بیمه اکو، ادبیات فارسی و زبان های خارجی، حقوق و علوم سیاسی، علوم اجتماعی و پردیس تحصیلات تکمیلی خودگردان به اظهار نظر در خصوص بهتر شدن آموزش حضوری و بازگشت به شرایط قبل از بیماری کرونا پرداختند.


نظر شما :