برگزاری دوره دانش‌افزایی دانشجویان نخبه دانشگاه کابل

۱۹ آبان ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۷۲۸ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۶۱۶۱
دوره دانش‌افزایی دانشجویان نخبه رشته‌های علوم انسانی دانشگاه کابل در دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
برگزاری دوره دانش‌افزایی دانشجویان نخبه دانشگاه کابل

به گزارش روابط عمومی به نقل از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، در راستای گسترش همکاری‌های علمی میان دو دانشگاه علامه طباطبائی و کابل، دانشگاه ایرانی از تاریخ ششم الی دوازدهم آبان‌ماه 1395 میزبان ده تن از دانشجویان نخبه رشته‌های علوم انسانی دانشگاه کابل بود.

گروه دانشجویی اعزامی دانشگاه کابل شامل 6  خانم و 4 آقا از دانشجویان رشته‌های اقتصاد، بانکداری، هنرهای زیبا، مدیریت دولتی، روزنامه‌نگاری، حقوق، ادبیات انگلیسی، علوم تربیتی، علوم اجتماعی و فقه و علوم اسلامی بود. تمامی دانشجویان، نفرات اول رشته‌های تحصیلی ذکر شده در دانشگاه کابل بودند که سرپرستی ایشان را آقای دکتر عبدالرئوف گهری، معاون دانشجویی آن دانشگاه بر عهده داشت.

این دوره شامل دو بخش آموزشی و آشنایی با تاریخ و فرهنگ ایران بوده و دانشجویان میهمان در نوبت صبح با حضور در دانشکده‌ها و گروه‌های آموزشی مختلف در کلاس‌های درس مرتبط با رشته تحصیلی خود حاضر شده و به یادگیری مباحث علمی مطابق با سرفصل‌های آموزشی در دانشگاه‌های ایران پرداختند که فرصتی برای کسب تجارب متفاوت در امر آموزش و پژوهش دانشگاهی بود. بخش دوم دوره دانش‌افزایی دانشجویان دانشگاه کابل به بازدید از مراکز علمی و فرهنگی و تاریخی تهران اختصاص داشت.

نکته‌ای که همه دانشجویان به آن توجه کرده و بیان می‌داشتند تناسب مطلوب تعداد دانشجویان حاضر در کلاس‌های درس بود چرا که کلاس‌های درس در دانشگاه کابل با حضور حداقل 100 دانشجو برگزار می‌شود. دکتر گهری، معاون دانشجویی این دانشگاه با تایید صحبت‌های دانشجویان، مشکلات اقتصادی ناشی از بی‌ثباتی سیاسی در سال‌های اخیر، کمبود کادر آموزشی و فعالیت محدود مراکز علمی و پژوهشی در دوران جنگ را دلیل عدم تناسب استاد و دانشجو در دانشگاه‌های افغانستان بیان داشت. 

آقای دکتر گهری، معاون دانشجویی دانشگاه کابل نیز در جلسه‌ای با آقای دکتر سلیمی بجستانی، همتای خود در دانشگاه علامه طباطبائی و نیز دکتر مقامی، مدیر خدمات دانشجویی دانشگاه دیدار کرده و در زمینه مسائل مشترک همچون مدیریت خوابگاه‌های دانشجویی، فعالیت‌های صنفی دانشجویی و ... به گفت‌و گو پرداخت.

گروه اعزامی دانشگاه کابل در روز آخر این دوره با دکتر ماندانا تیشه‌یار، مدیر همکاری‌های علمی بین‌المللی دانشگاه علامه طباطبائی و آقای مجتبی نوروزی، معاون رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در افغانستان دیدار کرده و با ایشان به گفت‌و گو پرداختند. دانشجویان در این دیدار از تجربه سفر خود به ایران و حضور در دانشگاه علامه طباطبائی صحبت کرده و برای ادامه تحصیل در مقاطع تکمیلی این دانشگاه در قالب بورس‌های تحصیلی ابراز تمایل کردند. آقای دکتر گهری نیز در این دیدار نسبت به تداوم اعزام اساتید دانشگاه علامه طباطبائی برای تدریس در کارگاه‌های علمی و دوره‌های آموزشی کوتاه مدت ابراز علاقه نموده و ادامه همکاری دو دانشگاه را موجب تقویت روابط علمی میان دو کشور قلمداد نمود. وی همچنین گفت که در سال‌های اخیر این نخستین بار است که یک دانشگاه خارجی به تشویق دانشجویان نخبه دانشگاه کابل اقدام کرده و این امر را مشوق بسیار خوبی برای افزایش تلاش استادان و دانشجویان این دانشگاه برای همکاری با دانشگاه‌های ایرانی دانست.

در پایان این دیدار با اهدای جوایزی از دانشجویان نخبه دانشگاه کابل تقدیر به عمل آمد.


نظر شما :