رئیس دانشکده علوم اجتماعی: نیازمند ارزیابی درست از وضعیت موجود در جامعه هستیم

۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۱ کد : ۱۷۲۷۴ خبر روز
تعداد بازدید:۱۲۰۸
چهارمین کنگره آنلاین بین المللی و سی و ششمین همایش مددکاری اجتماعی در ایران به مناسبت روزهای ملی و جهانی مددکاری اجتماعی با موضوع «مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی» عصر امروز برگزار می شود.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی: نیازمند ارزیابی درست از وضعیت موجود در جامعه هستیم

دکتر علی انتظاری، رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی با اعلام این خبر در خصوص اهمیت ارزیابی صحیح از وضعیت موجود آسیب های اجتماعی در کشور گفت: ارزیابی از برخی واقعیت ها نشان از عدم موفقیت ما در کشور در حوزه کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد.
عضو گروه آموزشی جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی با بیان این که ادغام اجتماعی فرایندی است که طی آن افراد مختلف در اجتماع در فرایند تصمیم گیری های مختلف مرتبط با جامعه مشارکت دارند، ادامه داد: اتفاقات مختلف در عرصه های گوناگون نشان می دهد در کار خود در حوزه آسیب های اجتماعی موفق نبوده ایم. او افزود: یکی از مهم‌ترین اشتباهات، رویکرد مبتنی بر جزیی نگری و روانشناختی است که مواجهه های مختلف در جامعه وجود دارد، زمانی که گفتمان علوم اجتماعی ضعیف باشد، کاری در خصوص جریان های اجتماعی موجود در جامعه صورت نداده ایم.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی تصریح کرد: اینکه رخدادهای بزرگ اجتماعی که منجر به آسیب های اجتماعی شود را در نظر نگیریم و بعد از آن بدنبال ادغام اجتماعی باشیم، درست نیست.
او تصریح کرد: در شرایط امروز که ناشی از تصمیم گیری های نادرست در خصوص الگوهای مردمی منجر به شکل گیری جامعه ای با رویه های شبه مدرن شده است، سیستم مدیریت شهری محله ها را تبدیل به محله های اختصاصی برای اغنیا و فقرا تبدیل کرده است و حال به دنبال ادغام در جامعه هستیم. وی گفت: باید از رویکرد روانشناختی صرف به هژمونی کردن علوم اجتماعی حرکت کنیم و مردمی کردن، مهم ترین استراتژی در این حوزه است که زمینه های آن در فرهنگ ما وجود داشته است و از طرف دیگر باید با الگوهای شبه مدرن مقابله کنیم و به آنها توجه خاص داشته باشیم.
وی اضافه کرد: باید محله های متشکل از اقشار مختلف را احیا کنیم و در این حوزه می بایست به گذشته برگردیم.

گفتنی است هر ساله به مناسبت روزهای جهانی و ملی مددکاری اجتماعی، انجمن مددکاران اجتماعی ایران با همکاری سازمان ها، انجمن ها، استادان و صاحبنظران همایشی را برگزار می کند. در سال جاری چهارمین کنگره بین‌المللی و سی و ششمین همایش ملی با همکاری فدراسیون جهانی مددکاران اجتماعی و منطقه آسیا-اقیانوسیه و انجمن جهانی مدارس(دانشگاه های)مددکاری اجتماعی 4 اسفند به صورت آنلاین برگزار می شود. این انجمن هر ساله به مناسبت روز ملی مددکاری اجتماعی با انتخاب یک شعار برای سال پیشرو از متخصصین کشورهای مختلف دعوت به عمل می آورد تا در این خصوص به بحث و مناظره بپردازند.

عنوان همایش سال ۱۴۰۰ “مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی” تعیین شده است که همراستا با شعار روز جهانی مددکاری اجتماعی “همیاری برای ساخت دنیای جدید سازگار با محیط زیست؛ همه را در نظر بگیریم!” اعلام شده است.

 


نظر شما :