دومین همایش ملی هوش مصنوعی و محاسبات نرم در علوم انسانی برگزار شد

۲۸ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۸:۵۶ کد : ۱۷۲۰۰ خبر روز
تعداد بازدید:۹۵۷
دومین همایش ملی هوش مصنوعی و محاسبات نرم در علوم انسانی، به همت دانشکده آمار، ریاضی و رایانه دانشگاه علامه طباطبائی در ۲۷ و ۲۸ بهمن ماه ۱۴۰۰، به صورت مجازی برگزار شد.
دومین همایش ملی هوش مصنوعی و محاسبات نرم در علوم انسانی برگزار شد


به گزارش روابط عمومی، این همایش با هدف شناسایی و برآورده کردن دستاوردهای علمی همچون، شناسائی فرصت‌ها و چالش‌های حاصل از بکارگیری هوش مصنوعی در علوم انسانی در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، حقوقی، مدیریتی، زبان و ادبیات، روانی و آموزشی و...، راهکارهای مبتنی بر فناوری و هوش مصنوعی در توسعه پایدار علوم انسانی جهت حل مشکلات کشور، ایجاد فرصتی جهت تعامل سازنده مابین دانشمندان، پژوهشگران، مهندسان، مدیران و سیاست گذاران، ایجاد بستری برای توانمندسازی فارغ التحصیلان علوم انسانی جهت اخذ فرصت‌های کسب وکار مبتنی بر فناوری های هوشمند، آینده پژوهی و مطالعه اثر هوش مصنوعی در آن و تبیین افق زندگی بشری با هوش مصنوعی، ایجاد بستری برای جهت‌دهی پژوهش‌های کاربردی و توسعه مطالعات میان رشته‌ای علوم انسانی، علوم شناختی و رفتاری و هوش مصنوعی و محاسبات نرم در جهت رفع نیازهای سازمان‌های اجرائی/مؤسسات صنعتی کشور برگزار شد.
در این همایش 2روزه سخنرانان و پژوهشگرانی همچون حمیدرضا ماهیار از دانشگاه مک مستر کانادا، علیرضا خان تیموری از مرکز تحقیقات سلامت دانشگاه فرایبورگ آلمان، یان فوندارک استاد دانشگاه استنفرد آمریکا، عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی،سهیل اقبال، استاد انستیتوی تکنولوژی پاکستان و نیره الیاسی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی به ارائه مقاله پرداختند. 
دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در نخستین روز از دومین همایش ملی هوش مصنوعی و محاسبات نرم در علوم انسانی بیان کرد: یکی از موضوع های متمایز کننده این دانشگاه در برنامه راهبردی، مسئله ارتباط هوش مصنوعی با علوم انسانی است. این اتفاق برای ما یک شروع بسیار مهم است تا بتوانیم از پتانسیل دانشکده آمار، ریاضی و رایانه و پژوهشگران هوش مصنوعی استفاده کنیم. اگر هوش مصنوعی مبتنی بر یک منطق رفتار کند می تواندکمک یار انسانها باشد.
 وی ادامه داد: امروز یکی از مسائل خیلی مهم که بر اساس بیگ دیتا ها و تحلیل ها اتفاق می‌افتد پیش بینی رفتار افراد در مسائل مختلف اجتماعی، امنیتی و ... است. انسان مرتب در حال تصمیم‌گیری است و بخشی از پیش بینی رفتار، بر اساس رفتار گذشته است. هوش مصنوعی می تواند به این پیش بینی کمک کند و رفتار انسان ها را در موقعیت های مختلف بر اساس منطق قضایا و گذشته افراد پیش‌بینی کند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه ظرفیت‌های ناشناخته و قابل تصوری برای هوش مصنوعی هم به شکل خاص، هم به شکل ارتباط با علوم انسانی وجود دارد که برخی از آنها عملیاتی شده است، اظهار کرد: به نظر می رسد برای اینکه این موضوع را به شکل بین‌رشته‌ای مطرح کنیم باید همه کسانی که از هوش مصنوعی اطلاع دارند، از حوزه های معرفتی رشته‌های علوم انسانی نیز مطلع شوند و افرادی که در رشته‌های علوم انسانی فعالیت می کنند باید از حوزه های مختلف هوش مصنوعی مطلع شوند. کسانی که در علوم انسانی هستند به خوبی از مفاهیم ریاضی و الگوریتم هایی که در کار هوش مصنوعی استفاده می شوند اطلاعات ندارند. بنابراین باید مسیر را به گونه ای مهندسی کنیم که آن اتفاق خوب بیفتد.
دکتر معتمدی با اشاره به اینکه دانش هوش مصنوعی همچنان در حال رشد است و دارد خود را در دنیا پیدا می کند، افزود: اگر تلاش جدی داشته باشیم می توانیم موقعیت خود را در دنیا پیدا و از این پتانسیل به خوبی استفاده کنیم. با توجه به اینکه افرادی که در حوزه های علوم انسانی فعالیت می کنند با مطالب هوش مصنوعی آشنا نیستند، پیشنهاد می کنم اندیشمندان و نهادهای این حوزه، ابتدا یک نقش ترویجی برای خود قائل باشند و بر اساس این نقش، برنامه‌ریزی منظمی با گروه‌های هدف و  ذینفعان خود داشته باشند تا اهمیت موضوع منتقل شود.
وی تاکید کرد: باید از تجربه دانشگاه های دیگر کشورها که به صورت جدی در حوزه هوش مصنوعی و علوم انسانی کار می کنند، استفاده کنیم تا بتوانیم زمینه های فعالیت و افق‌های حرکت را شناسایی کنیم. از این طریق می توان زمینه پیوند بین هوش مصنوعی و گرایش ها و رشته های مختلف علوم انسانی را فراهم کرد. 
استاد دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه محور اصلی برنامه راهبردی دانشگاه تحول در علوم انسانی است، افزود: علوم انسانی امروزه در جامعه منزلت لازم را ندارد و نتوانسته با جامعه پیوند بخورد و کنشگری و اثربخشی خود را در سطح اجتماعی نشان دهد. یکی از راه هایی که ما می‌توانیم جامعه را نسبت به اثربخشی علوم انسانی متقاعد کنیم این است که نشان دهیم دانش آموختگان علوم انسانی می توانند در قالب واحدهای فناور، استارتاپ ها و مراکز رشد و کارآفرینی، ایده های خود را تبدیل به فناوری کنند و این خدمات را به جامعه ارائه کنند. حال اگر این تغییر مبتنی بر یک نگاه به هوش مصنوعی باشد، هم جاذبه بیشتری دارد و هم متقاعد کننده تر خواهد بود.
وی در پایان سخنان خود گفت: این کار همت بزرگی را می طلبد. باید از شعار پرهیز کنیم چرا که کار ما باید خروجی داشته باشد. دانشکده آمار، ریاضی و رایانه باید نقش ترویجی خود را در جهت هوش مصنوعی ایفا کند و مشخص کند تا افق 1405 چه گام هایی باید برداشته شود، این گام‌ها را چه کسانی باید بردارند، چه نیازها و الزاماتی وجود دارد و چه کارهایی باید انجام شود. بنابراین با یک برنامه دقیق و با استفاده از هوش مصنوعی می توان سودمندی و اثربخشی علوم انسانی را نشان داد. امیدوارم همه کمک کنند که در این زمینه بتوانیم توفیقاتی را داشته باشیم.
 

کلید واژه ها: همایش هوش مصنوعی دانشگاه علامه طباطبائی محاسبات نرم


نظر شما :