برگزاری نشست تخصصی آموزشی دبیران کانون‌ تئاتر کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی

۱۷ آبان ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۶۹۸ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۶۱۱۵
به همت کانون تئاتر دانشگاه علامه طباطبائی، دومین نشست دبیران کانون‌های تئاتر سراسر کشور 15و 16 آبان ماه در محل دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
برگزاری نشست تخصصی آموزشی دبیران کانون‌ تئاتر کشور به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، در این نشست دکتر فضل الله ایرجی کجوری مدیرکل فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دکتر حسن ملکی معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی، جمعی از مدیران و کارشناسان و بیش از 70 دبیر کانون تئاتر از دانشگاه‌های سراسر کشور حضور داشتند.

دکتر حسن ملکی در سخنانی ضمن اشاره به اهمیت فعالیت‌های فرهنگی عنوان کرد: باید جایگاه و ساختار فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها را بررسی کرد. اگر کلیت دانشگاه را یک پیکر و ساختار منسجم در نظر بگیریم به طور طبیعی دارای اعضا و جوارح گوناگونی است. مغز این پیکر را فعالیت‌های علمی و آموزشی تشکیل می‌دهد.

اگر کار فرهنگی روح نداشته باشد بیهوده است.

وی افزود: اما دانشگاه مساوی فعالیت‌های آموزشی نیست. قلب این پیکره با فعالیت‌های قرهنگی می‌تپد. اگر در یک دانشگاه فعالیت‌های دانشگاهی خاموش شود قلب این پیکر لطمه می بیند. در صورتی که فعالیت‌های فرهنگی به درستی انجام بگیرند، یک دانشگاه زنده است. 

معاون فرهنگی دانشگاه با بیان این نکته که طراحی آیین نامه کانون‌ها بسیارهوشیارانه است، تصریح کرد: آیین نامه کانون‌ها به نوعی طراحی شده که حریم و مرز خاصی قائل است. علاقمندان به فعالیت‌های سیاسی، علمی و کار صنفی هر کدام باید در حوزه خاص خودشان فعالیت کنند. دیدبان و نگهدارنده این مرز دانشجویان هستند. 

دکتر حسن ملکی فعالیت‌های تئاتری دانشجویان را موجب حیات فرهنگی و بالندگی و شکوفایی دانشگاه ها معرفی کرد و اظهار داشت: باید توجه داشت که قلب پیکره دانشگاه یعنی فعالیت‌های فرهنگی، دچار آسیب و بیماری نشود و این تنها به عهده معاونت فرهنگی دانشگاه نیست بلکه دانشجویان و فعالان فرهنگی باید مراقبت‌های لازم را انجام دهند. وی افزود: کار فرهنگی باید روح فرهنگی داشته باشد. اگر کار فرهنگی روح نداشته باشد بیهوده است. منظور از روح فرهنگی در فعالیت های فرهنگی این است که بتواند قلب انسان‌ها را تکان دهد و قوای فطری و استعداد های درونی آن‌ها را به حرکت درآورد. 

معاون فرهنگی دانشگاه درباره فعالیت‌های هنری دانشجویان عنوان کرد: در کار هنری باید برای اطمینان قلب، آنچه را که می نمایانید آمیخته به ارزش‌های انسانی، الهی و یا اخلاقی با روش‌های مدرن باشد. باید به دنبال ابداع روش‌های نو باشیم چرا که روش‌های کهنه پاسخگوی نیاز جامعه نیستند. ما دراخلاق اجتماعی ضعف‌های اساسی داریم که باید در حوزه تئاتر انعکاس پیدا کند و به آن توجه شود.

دکتر حسن ملکی با اشاره به این نکته که ما اگر بخواهیم در اجرای کار فرهنگی موفق باشیم باید عاشق آن کار بود، بیان داشت: باید در عرصه‌ای فعالیت کنیم که دوستش داریم. تئاتر شاخه‌های گوناگونی دارد. فرد باید به درستی استعدادیابی شود تا بتواند به موفقیت دست یابد. 

معاون فرهنگی دانشگاه در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد:هنرمند ناآشنا با واقعیت باید عرصه هنری را ترک کند چراکه در این صورت در زمینه فرهنگی هم آگاهی ندارد. هنرمند باید واقعیت شناس باشد و با آن‌ها سرستیز نداشته باشد. نکته دیگر آرمان گراییست انسان بدون آرمان پویا نیست و نمی تواند خود را در مسیر پویایی و طراوت قرار دهد.

در بخش دیگر نشست مدیر کل فرهنگی وزارت علوم در سخنانی مطرح کرد: هدف اصلی از فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان اجتماع پذیری، فرهنگ پذیری، مهارت پذیری و مسئولیت پذیری اجتماعی در قبال جامعه است. این اهداف در کانون‌ها و انجمن‌های علمی مد نظر ما بوده وهست و تنها در صورت دستیابی به آن‌ها موفق خواهیم بود. 

وی افزود: ما هیچ گونه رویکرد مالی به این فعالیت‌ها نداریم. البته اگر دانشجویانی با این فعالیت‌ها به کارآفرینی بپردازند موفقیت تلقی می شود، منتهی این به این مفهوم نیست که ما هم متناظر با آن برای خودمان درآمدی متصور شویم.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم با اشاره به این که پشتیبانی، نظارت، حمایت و ارزیابی فعالیت های فرهنگی را در حوزه‎های کلان آموزش عالی وظیفه خود می دانیم، تصریح کرد: در موارد جزئی هم نهاد های مرتبط این فعالیت ها را پیگیری می‌کنند. بنابراین انتظار می‌رود که ما بی طرفانه در بسیاری از این فعالیت‌ها حضور پیدا کنیم، مورد حمایت قرار دهیم و تفاوتی بین فعالیت‌های مختلف نگذاریم. 

دکتر ایرجی کجوری اظهار داشت: فعالیت‌های فرهنگی فعالیت‌های متنوع هستند. هرکس می تواند متناسب با علاقه و توانمندی خود حوزه خاصی را انتخاب کند و به آن بپردازد. وی افزود: متاسفانه در طی این سال‌ها فعالیت‌های کانون‌ها تضعیف شده است. تا حدی به بی توجهی به این حوزه برمی گردد. ما سعی می کنیم که این ضعف‌ها و این بی توجهی‌ها به تدریج کاهش یابد و اوضاع بهبود پیدا کند.

مدیرکل فرهنگی وزارت علوم با بیان این نکته که در کنار این گونه نشست‌ها در جشنواره های دیگر مثل رویش به این فعالیت‌ها نظارت داریم، بیان داشت: نکته دیگر این است که حوزه بعضی‌ از فعالیت‌ها با مجموعه‌ای از سایر فعالیت‌ها در ارتباط هستند. حوزه تئاتر از چنین سرشتی برخوردار است. بنابراین طبیعی است که وزن برنامه‌های تئاتری نسبت به وزن برخی از فعالیت‌ها افزون‌تر باشد، چرا که حوزه‌های بیشتری را شامل می‌شود.

دکتر ایرجی با بیان این نکته که شورایی برای سیاست گذاری تئاتر دانشگاهی تاسیس شده‌است، تصریح کرد: در این شورا، نمایندگان و استادان حوزه‌های مختلف تئاتر که استادان دانشگاه‌های تهران حضور داشتند که مشی ما را در حوزه تئاتر دانشگاهی مشخص می‌کنند. 

وی در پایان سخنان خود درباره برگزاری جشنواره تئاتر خاطرنشان کرد: جشنواره با ترکیب نمایندگان مدیریت فرهنگی دانشگاه‌ها و نمایندگان دبیران جشنواره‌های مختلف که تجربیاتی اندوخته اند برگزار می‌شود و کارشناسان وزارتخانه هم نظارت جشنواره بیستم را به عهده خواهند گرفت. این جشنواره براساس تصمیمات گرفته شده در شورای سیاست گذاری، کمی متفاوت تر از قبل خواهد بود. وی اضافه کرد: سعی کردیم که از نظر کمی به افزایش فعالیت‌ها بپردازیم و از نظر کیفی تلاش داریم تا مشوق گروه‌های تئاتری دانشگاه‌های مختلف باشیم.

لازم به ذکر است دومین نشست تخصصی آموزشی دبیران کانون‌های تئاتر سراسر کشور با حضور بیش از 70 دبیر از دانشگاه‌های مختلف به مدت 2 روز در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه برگزار شد. کارگاه تخصصی، برگزاری نشست صمیمی دبیران، بررسی مشکلات تئاتر دانشگاهی، تماشای نمایش، نشست پرسش و پاسخ مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  و دانشگاه علامه طباطبائی با دبیران کانون‌های تئاتر و تشکیل و انتخاب اعضاء شورای تئاتر دانشجویی از جمله برنامه‌های اجرا شده در این نشست بود.

 


نظر شما :