مراسم بزرگداشت مقام زن و روز مادر به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) برگزار شد

۰۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۷ کد : ۱۶۹۲۶ خبر روز
تعداد بازدید:۳۰۵۵
مراسم بزرگداشت مقام زن و روز مادر به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) با حضور دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر مریم اردبیلی، مشاور شهردار تهران در امور بانوان، دکتر معصومه اسمعیلی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، دکتر حسام الدین خلعتبری، سرپرست دانشکده الهیات و معارف اسلامی و جمعی از استادان، کارکنان و دانشجویان، یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ به صورت حضوری و مجازی، در سالن کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه برگزار شد.
مراسم بزرگداشت مقام زن و روز مادر به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، دکتر معتمدی در ابتدای این مراسم، ضمن عرض خیرمقدم و تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا(س)، روز زن و مقام مادر، گفت: در فرهنگ اسلامی نگاه به زن یک نوع نگاه برجسته و ممتاز است. در این فرهنگ انسان ها را بر اساس جنسیت خطاب قرار نمی دهد، بلکه ملاک تقوی است. حقیقت و روح انسان ارزشمند است.
وی افزود: در طول تاریخ و آموزه های عالی اسلام، نگاه ارزشمند به جایگاه زن وجود دارد. در سالهای اخیر تحت تاثیر تهاجم فرهنگی که نگاه مناسبی به زن ندارد، زن در چنین جامعه ای جایگاه خود را از دست داده است اما در فرهنگ ایرانی اسلامی، جایگاه زن و موقعیتش ممتاز است.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: در چنین جایگاهی زن در مقابل مرد قرار ندارد بلکه تقدم و ارزش گذاری برای زنان است و این تقدم بخاطر نقش آنها در جامعه و زندگی است. اگر بنیاد مستحکمی در خانواده داریم، این امر در سایه تلاش زنان روی داده است. اگر زنان در چشم جامعه بزرگ باشند، در سایه این حسن عزت نفس می توانند آن را در دل خانواده به سایر اعضای خانواده و جامعه انتقال دهند.
در ادامه این نشست دکتر خلعتبری گفت: ارزش جامعه به زنان است و اگر این امر مورد توجه قرار نگیرد جامعه دچار فساد و مشکلات خواهد شد. اگر خداوند می فرماید: «انا اعطیناک الکوثر»، منظورش کثیر نیست بلکه کوثر است. تا جایی که این نسل تا امروز ادامه دارد و این به برکت وجود حضرت زهرا(س) است که می تواند الگوی کاملی برای زنان باشد.
وی افزود: مادر از اینکه فرزندانش در حال رشد است لذت می برد و از اینکه تعالی خانواده تحقق پیدا می کند خوشحال است. اینکه در حدیث گفته شده: "اگر فاطمه نبود خلق نمی کردم"، یعنی هدف خلقت به وجود آوردن انسان کاملی است که در عالم بتواند الگو باشد. به طور قطع چنین وجودی باید پاک باشد تا بتواند نسل پاکی را به وجود بیاورد و تربیت کند.
سرپرست دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: غایت خلقت این است که یک الگوی کامل داشته باشیم. جایگاه فاطمه(س) یک جایگاه رفیع است. حرف نخست را خانواده و تربیت در خانواده می زند. بنابراین اگر عناصر خانواده، زنان و مادران که نقش اصلی را بر عهده دارند، درست باشند، تعالی خانواده را در پی خواهد داشت.
در بخش دیگری از این مراسم، دکتر اردبیلی ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) و روز زن، گفت: باید ببینیم وجود حضرت زهرا(س) که نمونه و الگوی کاملی برای امروز هستندف چگونه تفسیر و معنا می شود. آنچه از این خیر کثیر می توان به عنوان توشه برای زندگی برداشت کرد وجه عاملیتی است که حضرت صدیقه کبری(س) داشتند. ایشان با وجود اینکه در خانه نقش آفرینی می کردند، در جامعه نیز نقش آفرین بودند و محدود به مکان و زمان خاصی نبودند، بنابراین نیاز است در مورد شخصیت ایشان بازنگری کنیم.
وی با تاکید بر وجه عاملیت حضرت زهرا(س)، عنوان کرد: خداوند مقام خلیفه الله را به بشر عطا کرده است و در این مسیر حضرت زهرا(س) یک الگوی کامل هستند تا جایی که بعد از رحلت حضرت رسول اکرم(ص)، حضرت جبرائیل بر ایشان وحی نازل می کرد. وجه عاملیت در مقاطعی مدل های متفاوتی به خود گرفته است که کدام نقش مهمتر است و گاهی در یک دوگانه و مسیر دوراهی قرار می گیریم.
 مشاور شهردار تهران در امور بانوان با اشاره به دوگانه های ماندن زن در خانه وحضور او در جامعه و همچنین تاثیرگذار و تاثیرپذیر بودن زن، افزود: نقش عاملیت حضرت زهرا(س) یک نگاه سطح بالاتری را القا می کند و در این رویکرد سوم یک سری باورها، امکانات و انعطاف ها دیده شده است که در آن تعدد نقش ها در تقابل با هم نیست، بلکه هم افزا و تکمیل کننده هم هستند. در این مدل زنان صرفا آینده مستعمل دیگران نیستند بلکه مظهر خلاقیت هستند.
وی اظهار کرد: هر کسی در هر نقطه ای چه در خانه و چه در جامعه باید تفسیرگر نقاط مثبت باشد. در جایگاه عاملیت، حضرت زهرا(س) تحت تاثیر انفعال، مد و جبر نیست، بلکه در جایی بودند که زندگی را خود خلق کردند و آن زمانی بود که حضرت از خانه خارج و در جامعه حاضر شدند و به دفاع از مولای خود برخواستند. لازمه این امر این است که کپی شده نسخه دیگران نباشد و خود عامل باشد. زنان ما باید بدانند نقش زن فقط مادری نیست، بلکه در سایر جایگاه ها می توانند نقش آفرینی کنند و تنها برای پیمودن یک مسیر خلق نشده اند. هر زنی با دیگری متفاوت است و اشتباه است اگر بگوییم فقط یک مسیر وجود دارد. برای زن پیدا کردن مسیر مهم است و این مسیر می تواند خانه، جامعه و ... باشد.
دکتر اردبیلی در پایان با شاره به طرح «ریحانه شهر» که در شهرداری تهران در حال اجرا است، درخواست کرد: به منظور بهبود محیط اطراف، همه طرح های خود را ارائه دهند که در صورت عملیاتی شدن از آنها استقبال می کنیم.

 


نظر شما :