مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مطرح کرد:

تدوین راهبردهای جدید فرهنگی با نظرخواهی از نخبگان و فعالان دانشگاهی

۱۹ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۹ کد : ۱۶۸۱۳ خبر روز
تعداد بازدید:۱۰۵۵
معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در جلسه معارفه مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: مسئولیت فرهنگی وزارت علوم در قبال دانشگاهیان بسیار سنگین است و پاسخگویی به انتظارات جامعه دانشگاهی، اسناد بالادستی و مسئولان در حوزه فرهنگی دانشگاه‌ها، عزم جدی می طلبد.
تدوین راهبردهای جدید فرهنگی با نظرخواهی از نخبگان و فعالان دانشگاهی

به گزارش روابط عمومی و به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، آیین معارفه دکتر محمدعلی اسلامی به عنوان مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی و قدردانی از خدمات مهندس هادی عسگری مدیرکل سابق این اداره‌کل، با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم و جمعی از کارشناسان و کارکنان معاونت فرهنگی و اجتماعی این وزارت، برگزار شد.
دکتر عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم در این آیین با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه صلی الله علیها و بزرگداشت سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، گفت: باید طوری حرکت و فعالیت کنیم که در خط و مسیر حضرت فاطمه صلی الله علیها السلام باشیم و مانند شهید سردار سلیمانی در مکتب آن حضرت نقش آفرینی کنیم.
کلانتری مسئولیت معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را در قبال دانشجویان و جامعه دانشگاهی کشور بسیار سنگین توصیف کرد و افزود: برای ادای دین و انجام وظایف و مأموریت ها در قبال انتظارات فرهنگی جامعه دانشگاهی کشور، باید با انگیزه و جدیت بالا عمل کنیم و با برنامه‌ریزی علمی و منسجم طرح‌های جدید فرهنگی را تدوین نماییم.
وی با قدردانی از مهندس هادی عسگری مدیرکل پیشین دفتر پشتیبانی امور فرهنگی و اجتماعی گفت: بخش کثیری از وظایف معاونت فرهنگی و اجتماعی که در زمینه حمایت از تشکل های سیاسی- اجتماعی، کانون‌های فرهنگی- هنری و انجمن‌های علمی دانشجویی است، توسط این دفتر انجام می‌شود و این دفتر نقش پررنگی در اجرایی شدن اهداف فرهنگی وزارت علوم دارد.
وی با اشاره به اینکه دکتر محمدعلی اسلامی که از امروز سکان هدایت اداره کل پشتیبانی امور اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم را برعهده می‌گیرد از فعالان دانشجویی بوده و در تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی سابقه فعالیت دارند، افزود: وی به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه دارای دانش و بصیرت کافی هستند تا بتوانند با استفاده از ظرفیت کارشناسان معاونت فرهنگی و مدیران فرهنگی دانشگاه ها، برنامه های خوبی را به اجرا در بیاورد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به اینکه افراد توانمندی در بدنه کارشناسی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در حال فعالیت هستند گفت: بیشتر بدنه افراد شاغل در این معاونت از خانواده معظم شهدا و ایثارگران هستند که این امتیازی برای معاونت محسوب می شود.
دکتر کلانتری با ناکید بر اینکه حدود نیمی از دانشجویان و بدنه جامعه دانشگاهی کشور را دختران و بانوان تشکیل می‌دهند گفت: در بعضی از ابعاد و مسائل دختران و بانوان نیاز به حمایت‌های ویژه دارند. در این حوزه در برخی از ضوابط و آیین نامه ها دچار خلا هستیم و در مجموع باید به‌گونه‌ای فعالیت کنیم که دختران دانشجو و بانوان ما امکان تحقق ظرفیت‌های حداکثری خود را در زمینه علم و دانش پژوهش و فرهنگ داشته باشند.
در ادامه این آیین مهندس هادی عسگری مدیرکل پیشین دفتر امور اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم با اشاره به برنامه‌هایی که در مدت سه سال مسئولیت این اداره کل انجام شد، گفت: محور برنامه‌های انجام شده این بود که یک هسته نرم افزاری را با مولفه‌های جلب مشارکت حداکثری دانشجویان، پایبندی به قانون و اسناد بالادستی و فراهم کردن بستر فعالیت دانشجویان تدوین کنیم و بر همین اساس هم عمل کردیم.
مهندس عسکری تاکید کرد: در تدوین برنامه‌های فرهنگی از نخبگان دانشگاهی و فعالان فرهنگی نظر خواهی شد و تلاش بر این بود برنامه‌ها و طرح‌هایی را در دانشگاه‌ها اجرا کنیم که با ذائقه دانشجویان هماهنگ باشد، روحیه امیدبخشی داشته و بتواند در بین دانشجویان کنش ایجاد کند.
وی آموزش را جزء لاینفک برنامه های جدید در دانشگاه ها دانست و گفت: بدون آموزش امکان خلق موقعیت های جدید و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها فراهم نمی‌شود و در همین جهت، پیوست آموزشی برنامه های فرهنگی انجام شده به فعالان ارائه شد.
دکتر محمدعلی اسلامی مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم نیز در این آیین با قدردانی از حسن نظر دکتر کلانتری، ابراز امیدواری کرد: بتواند بخشی از مطالبات و انتظاراتی را که خود در دوران دانشجویی و فعالیت در تشکل‌ها از وزارت علوم داشت عملی کند.
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی تاکید کرد: علاوه بر بهبود و بهینه‌سازی برنامه‌هایی که در گذشته در معاونت فرهنگی انجام شد باید شرایط موجود را رصد کنیم و راهبردهای جدید را با نظرخواهی از نخبگان دانشگاهی و فعالان دانشجویی تدوین کنیم.
وی با توجه به اینکه دانشگاه یک نهاد تخصصی است و انتظار کار تخصصی از آن می‌رود، گفت: دانشگاه باید مسئولیت اجتماعی خود را ایفا کند و در خصوص نیازهای اساسی کشور و انتظارات علمی که از نهاد دانشگاه می‌رود به وظایف خود عمل کنند.
دکتر اسلامی اظهار کرد: انتظارات عمده‌ای که از دانشگاه‌ها وجود دارد، تولید علم در حد مرزهای دانش، گسترش گفتمان عدالت و ترویج فرهنگ کارآفرینی و حل نیازهای کشور است.
مدیرکل پشتیبانی امور فرهنگی اجتماعی وزارت علوم تاکید کرد: بخش فرهنگی دانشگاه‌ها، فعالان فرهنگی مشغول فعالیت در تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی نیز باید هم جهت با کلیت دانشگاه بتواند نیازهایی که از نهاد دانشگاه می‌رود پاسخ دهند و در جهت انتظارات امروز جامعه از نهاد دانشگاه حرکت کنند.

 


نظر شما :