دکتر معتمدی: دانشگاه علامه طباطبائی به بلوغی رسیده است که ظرفیت تحقق تحول در علوم انسانی را دارد

۰۶ دی ۱۴۰۰ | ۱۴:۵۲ کد : ۱۶۶۹۵ خبر روز
تعداد بازدید:۱۱۶۶
سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی در سومین بازدید دانشکده ای، با سرپرست و اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دیدار و گفت و گو کرد.
دکتر معتمدی: دانشگاه علامه طباطبائی به بلوغی رسیده است که ظرفیت تحقق  تحول در علوم انسانی را دارد

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه با قدردانی از برگزاری این دیدار و حضور هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی، گفت: آشنایی با دیدگاه ها و نظرهای اعضای هیئت علمی این دانشکده از مهمترین اهداف این دیدار است. دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی در کشور باید ماموریت ها و چشم انداز هایی برای انجام فعالیت های خود داشته باشد. این دانشگاه پتانسیل بسیار بالایی دارد به طوری که دستگاه‌های اجرایی و ارگان های دولتی از استادان این دانشگاه در جلسات کارشناسی خود استفاده می کنند و نظر کارشناسی صاحب نظران و متخصصان دانشگاه ما را دریافت می کنند.
وی افزود: دانشگاه علامه طباطبائی با همت مدیران و همکاران قبلی به بلوغی رسیده است و اکنون وظیفه ما است که دانشگاه را در مسیر تعالی خود رشد دهیم. نشست های مختلفی با هیئت های علمی، همکاران و دانشجویان برگزار شده است و برای ارتقا دانشگاه یک چارچوب نظری در قالب برنامه راهبردی تهیه شده است. البته برنامه باید به اقدام و اجرا منجر شود و نوشتن به تنهایی خاصیتی ندارد.
دکتر معتمدی با بیان اینکه قبل از هر چیز باید بدانیم چشم انداز و مأموریت‌های دانشگاه چیست، ادامه داد: زمانی می توانیم به تحقق برنامه‌های راهبردی اطمینان داشته باشیم که این برنامه با همکاری گروه ها و دانشکده های مختلف تدوین شود. گروه ها و دانشکده های مختلف فکر کنند که چه ماموریت هایی را دانشگاه می‌تواند داشته باشد به طور مثال اعضای هیئت علمی و گروه‌های مختلف دانشکده علوم اجتماعی می توانند اعلام کنند، این دانشکده در جهت اهداف و ماموریت های دانشگاه در 5 سال آینده، چه اقداماتی را انجام می دهند.
وی با تاکید بر اینکه تحول در علوم انسانی موضوعی جدی است و باید به گفتمان تبدیل شود، اعلام کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری ظرفیت تحول در علوم انسانی را داریم. بنابراین یکی از ماموریت‌های دانشگاه علامه طباطبائی این است که باید در زمینه تحول در علوم انسانی نقش اساسی داشته باشد و تحول از این دانشگاه شروع شود. منزلت علوم انسانی در کشور ما بالا نیست و ارزش گذاری اجتماعی نسبت به علوم انسانی پایین است. یکی از دلایل پایین بودن جایگاه علوم انسانی در جامعه این است که دانش ما وارداتی و مبتنی بر مطالعات غربی است. زمان آن رسیده که با توجه به بوم و فرهنگ کشور علم و دانش تولید کنیم.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی به پیوند علوم انسانی با صنعت و جامعه به عنوان یکی دیگر از ماموریت‌های دانشگاه اشاره کرد و گفت: تحول در علوم انسانی جدا از ارتباط با صنعت، دیپلماسی علمی و ارتقا سطح فعالیت های آموزشی و پژوهشی نیست. به کارگیری دانش آموختگانی که در ارگان ها و نهادهای بیرون از دانشگاه فعالیت می کنند می توانند در این مهم به دانشگاه  کمک کنند.
وی با اشاره به وجود مرکز رشد و کارآفرینی در دانشگاه گفت: این مرکز می‌تواند کمک کند دانشجویانی که در حوزه علوم انسانی مشغول به تحصیل هستند و ایده ای دارند، آن ایده پرورش پرورش پیدا کند تا منجر به ایفای نقش در فضای اجتماعی شود.
وی در پایان سخنان خود گفت: از دانشکده علوم اجتماعی با ظرفیت گروه‌های آموزشی و هیئت‌های علمی برجسته انتظار می رود اولویت های خود را مشخص و بر اساس برنامه زمان بندی شده اعلام کند قرار است در جهت ماموریت ها و ارتقای دانشگاه، دانشکده و گروه چه اقداماتی انجام دهد. دانشگاه با کمک شما می تواند تعالی پیدا کند و در حل مسائل اجتماعی پیشگام شود.
در ادامه جلسه مدیران و اعضای هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی به ارائه سخنان خود و تبادل نظر پرداختند.

 


نظر شما :