معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی: هدف کلی پژوهش باید تولید علم و پژوهش های هدفمند و نافع باشد

۰۴ دی ۱۴۰۰ | ۲۳:۲۷ کد : ۱۶۶۷۰ خبر روز
تعداد بازدید:۴۹۶
هدف کلی حوزه پژوهش باید تولید علم و پژوهش های هدفمند و نافع باشد تا در جامعه تسری یابد و مردم بوسیله آن مشکلات خود را حل کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی: هدف کلی پژوهش باید تولید علم و پژوهش های هدفمند و نافع باشد

به گزارش روابط عمومی، دکتر سید جلال دهقانی فیروزآبادی، معاون پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی در آیین اختتامیه دو هفته پژوهش، با اشاره به ضرورت کاربردی کردن علوم انسانی و دانش تولید شده درون دانشگاه، بیان کرد: پژوهش برای پژوهش خوب است ولی چندان نافع نیست. بنابراین هدف کلی حوزه پژوهش باید تولید علم و پژوهش های هدفمند و نافع باشد تا در جامعه تسری یابد و مردم بوسیله آن مشکلات خود را حل کنند.

وی با اشاره به اهداف معاونت پژوهشی در 6 بخش، گفت: تحول در علوم انسانی، تولید ثروت از علم، دیپلماسی علمی، نوآوری علمی، ارتقا جایگاه علمی دانشگاه و توانمند سازی و توسعه حرفه ای اعضای هیئت علمی اهداف 6گانه این معاونت است که برای تحقق این اهداف راهبردهای کلی و قابل تغییر تدوین شده است. انتظار است در برنامه 5ساله بتوانیم جایگاه پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی را ارتقا دهیم.

 

 

دکتر دهقانی فیروزآبادی با اشاره به بومی سازی  و اسلامی سازی علوم انسانی به عنوان دو شاخص تحول در علوم انسانی، افزود: تدوین نقشه راه پژوهش های بنیادی و نگارش کتاب های جدید توسط استادان، یک مسئله ضروری در شاخص بومی سازی است. همچنین ایجاد شبکه پژوهشی با سازمان های فعال دراین حوزه، برگزاری همایش، ایجاد شبکه پژوهش گران فعال در حوزه علوم انسانی از جمله کارهای در دست اقدام در زمینه اسلامی یا تولید علم اسلامی است.

وی بیان کرد: روزآمدی از جمله شاخص های دیگر تحول در علوم انسانی است که باید به آن توجه کرد. با توجه به وجود دانشکده امار، ریاضی و رایانه در دانشگاه، شکل گیری همکاری مشترک بین دانشکده ها می تواند سبب تعیین و تثبیت جایگاه دانشگاه علامه طباطبائی در کاربرد هوش مصنوعی شود.

 

 

دکتر دهقانی فیروزآبادی با تاکید بر اهمیت کاربردی سازی در تحول علوم انسانی، ادامه داد: باید چگونگی استفاده از دانش ناشی از علوم انسانی در مدیریت جامعه را کاربردی کنیم.

وی گفت: تقویت و گسترش ارتباطات با جامعه و صنعت و تولید ثروت از علم، ایجاد کلینیک های تخصصی علوم انسانی، تقویت و ارتقا زیست بوم نوآوری و کارآفرینی، راه اندازی پارک علم و فناوری در حوزه علوم انسانی، فراهم کردن لوازم و زیرساخت های لازم در بخش بین الملل سازی و دیپلماسی علمی، افزایش آثار بین المللی، افزایش تعاملات بین المللی، برند سازی دانشگاه، فعال کردن انجمن دانش آموختگان و توسعه حرفه ای و هم اندیشی با استادان از جمله برنامه های معاونت پژوهشی در جهت تحقق اهداف این معاونت در 5 سال آینده است.


نظر شما :