جشنوارۀ نشریات دانشجویی دانشگاه با اعلام نفرات برتر به کار خود پایان داد

۱۲ آبان ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۶۶۷ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۸۰۰۴
جشنوارۀ نشریات دانشجویی دانشگاه علامه‌طباطبائی با اعلام نفرات برتر در حوزه‌های مختلف 11 آبان ماه به کار خود پایان داد.
جشنوارۀ نشریات دانشجویی دانشگاه  با اعلام نفرات برتر به کار خود پایان داد

به گزارش روابط عمومی به نقل از عطنا، دکتر حسین ملکی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در مراسم اختتامیه چهارمین جشنوارۀ نشریات داشجویی دانشگاه علامه طباطبائی بر ضرورت اخلاق‌مداری در نویسندگی تأکید کرد و گفت: آنچه باعث انتقال میراث فرهنگی می‌شود، نوشتار است نه گفتار.

وی به حدیث پیامبر (ص) که می‌فرمایند «من برای به اتمام رساندن مکارم اخلاق مبعوث ش‍‍‍‍‍دم» اشاره کرد و افزود: ‍غایت و نهایت اسلام و ادیان اخلاق است.

دکتر ملکی ضمن ابراز خرسندی از اینکه نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی به مسئله اخلاق اهمیت می‌دهند، گفت: آنچه که دانشجویان می‌نویسند نقطه اتصال آنها با نسل‌های گذشته است. وی با تأکید بر اهمیت اخلاق در نویسندگی، اذعان کرد: یکی از ویژگی‌های قلم نویسنده، صداقت است. نویسنده باید صادق باشد، معنای این صداقت یعنی نوشته‌های نویسنده باید منطبق بر واقعیت باشد. اگر کسی وارد مسائلی شود که با واقعیت انطباق ندارد، دچار عدم صداقت شده است. در دین ما صداقت بسیار مورد اهمیت است.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با بیان اینکه اصل دوم نویسندگی عقلانیت است، گفت: نقطۀ مقابل عقلانیت، ظن و گمان است. وی اضافه کرد: نویسندگی باید مبتنی بر عقلانیت باشد. نقطۀ مقابل عقلانیت، تبعیت از ظن و گمان، پیروی از فرضیۀ اثبات نشده، اطاعت از سخنان بی‌مورد است. پس هرجا که بتوان باید با سند به مسئله‌ای پاسخ داد. وی افزود: اصل سوم کرامت است به این معنی که هم خواننده و هم نویسنده آن مطلب دارای کرامت هستند. ما باید در قلم خود سعی کنیم کرامت‌شکن نبوده و ارزش‌های انسانی را حفظ کنیم. اگر کسی را نقد می‌کنیم باید سعی کنیم، نقدمان عالمانه باشد.

دکتر ملکی با بیان اینکه نقد نباید با تخریب همراه باشد، بیان کرد: انسان عاقل با نقد سعی بر اصلاح دارد نه تخریب و اگر وارد عرصۀ تخریب شود به نظر من وارد عرصۀ ممنوعه شده است. چون این مطلب را چندین نفر می‌خوانند و ممکن است ذهنیت منفی در ذهن مخاطب ایجاد کند.

 دکتر ملکی با بیان اینکه نقد نباید با تخریب همراه باشد، بیان کرد: انسان عاقل با نقد سعی بر اصلاح دارد نه تخریب و اگر وارد عرصۀ تخریب شود به نظر من وارد عرصۀ ممنوعه شده است. چون این مطلب را چندین نفر می‌خوانند و ممکن است ذهنیت منفی در ذهن مخاطب ایجاد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه گفت: چهارمین اصل، معرفت است که نویسنده یک مطلب، باید با معرفت عمل کند نه با جهل. چون می‌خواهد با این مطلب معرفتی در دل مردم ایجاد کند. نویسنده باید حساب کند که این مطلبی که قرار است عنوان شود آیا مبنای تحقیقی دارد یا تصور شخصی است.

وی در بخش بعدی سخنانش خاطرنشان کرد: در یکی از آیات قرآن خداوند به قلم قسم یاد می‌کند. یعنی خداوند می‌گوید، سوگند به قلم و سوگند به آنچه قلم می‌نگارد. این آیه پیام‌اش این است که ای نویسندگان! مراقب قلمتان باشید و آن ستونی که به واسطۀ این قلم بر آن نقش می‌بندد؛ می‌تواند هم موجب اضمحلال و هم موجب عنایت شود.

دکتر ملکی در پایان ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان در این جشنواره، فعالان نشریات دانشجویی را به پیروی از اخلاق توصیه کرد.

دکتر قلندری از داوران این جشنواره نیز از روند رو به رشد نشریات دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبائی تقدیر کرد و گفت: با توجه به رقابت نزدیک نشریات در بخش‌های مختلف، داروی سخت بود. وی یادآور شد: اینکه برخی از نشریات در این جشنواره حائز رتبه‌ای نشدند دلیل بر عدم کارآیی آن نشریه نیست.

گفتنی است در پایان این مراسم، با اهدای جوایز از نفرات برگزیده جشنواره نشریات دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی، تقدیر شد.

اسامی برگزیدگان بخش های مختلف به شرح زیر است: 

•  در بخش سرمقاله رتبه‌های اول و دوم را به ترتیب آسو محمدی (نشریه ژیانه‌وه (زندگی)، شماره دوم) و راضیه سادات‌میراسکندری (گواه، شماره اول) کسب کردند و سیدامیررضا جلالی (باران، شماره ۸) و فاطمه تاجیک (نگره، شماره۴) به صورت مشترک رتبه سوم را به دست آوردند.

•  در بخش یادداشت رتبه‌های اول تا سوم را به ترتیب محمد‌علی کامفیروزی (نشریه باران، شماره ۶)، حامد درخشانی (سیاه مشق، شماره ۴) و سعید ناصری (حنیفا، شماره ۶) بدست آوردند.

•  در بخش خبر هیچ اثری شایسته رتبه شناخته نشد.

•  در بخش نقد مطبوعاتی، زهرا عباسی از نشریه (نگره، شماره ۴) شایسته تقدیر شناخته شد.

•  در بخش گزارش خبری، رتبه‌های اول تا سوم را به ترتیب محمد خجسته، (نشریه علامه‌نیوز، شماره ۴)، متین آذر (خط سفید، شماره ۵) و شهرزاد لولاچی، (گزاره، شماره اول) کسب کردند.

 در بخش گزارش غیرخبری نیز رتبه‌های اول تا سوم را به ترتیب، سیدامیررضا جلالی (نشریه باران، شماره اول)، محمدحسین تیرآور (حنیفا، شماره۵) و سحر الهی (نگره، شماره ۵) به دست آوردند.

•  در بخش طنز هیچ اثری شایسته رتبه شناخته نشد.

•  در بخش مصاحبه رتبه‌های اول تا سوم را به ترتیب، شکیبا شیرازی‌تهرانی (نشریه کیوسک، شماره سوم)، محمدامین زندی (سیاه مشق، شماره ۴) و فرامرز مژدکانلو (گزاره، شماره ۱) کسب کردند و محمد صوفی‌نیستانی، حامد حقیقی‌یکتا، حوریه باقری و افشین زارعی نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

•  در بخش کاریکاتور، هیچ اثری شایسته رتبه اول شناخته نشد و کیامهر رضایی (نشریه باران، شماره ۴) و تینا گل‌محمدی (دولت یار، شماره اول) به ترتیب مقام‌های دوم و سوم را بدست آوردند.

•  در بخش مقاله فرهنگی هیچ اثری به عنوان رتبه اول شناخته نشد و اسماعیل سلمان‌پور (نشریه باران، شماره ۳) و حامد حقیقی‌یکتا (خط سفید، شماره ۴) به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند.

•  در بخش مقاله اجتماعی به ترتیب، میثم مهدیار (نشریه خمینی‌شهر، شماره دوم)، آسو محمدی (کیوسک، شماره سوم) و فرشته طوسی (آفتاب، شماره دوم) حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند و زهرا قاسمی شایسته تقدیر شناخته شد.

•  در بخش مقاله سیاسی به ترتیب سیدمحمدوهاب نازاریان (نشریه بیداری، شماره ۶) و نوید کلهرودی (باران، شماره ۱۰) رتبه‌های اول و دوم و محمد امین زندی (سیاه مشق، شماره ۸) و ام‌البنین عودی‌زارع (آفتاب، شماره دوم) به صورت مشترک رتبه سوم را کسب کردند.

•  در بخش مقاله اقتصادی به ترتیب مصطفی گوهری‌فر (نشریه دنیای تجارت، شماره ۶)، رضا بختیاری‌نژاد (تراز، شماره ۴۵) و علی فراهانی (گواه، شماره اول) رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و نیما ناظمی و حمید غضنفری‌زاده، شایسته تقدیر شناخته شدند.

•  در بخش مقاله صنفی هیچ اثری شایسته رتبه اول شناخته نشد و امیرحسین سعادت (نشریه آفتاب، شماره دوم) و آسو محمدی (کیوسک، شماره دوم) به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند و حامد درخشانی شایسته تقدیر شناخته شد.

•  در بخش طرح روی جلد به ترتیب، رتبه‌های اول تا سوم به مینا احمدی، (نشریه تراز، شماره ۴۲)، مهدی جهانشاه‌لوراد (ژیانه‌وه، شماره دوم) و احمدعلی ناجی (طنین، شماره ۷) رسید و مینا احمدی برای نشریه آبگون، شماره ۷ و تینا گل‌محمدی شایسته تقدیر شناخته شدند.

•  در بخش گرافیک و صفحه‌آرایی رتبه‌های اول تا سوم را احمدعلی ناجی (نشریه طنین، شماره ۷)، امیرمسعود ضرابی (خط سفید، شماره سوم) و مینا احمدی (تراز، شماره ۴۲) کسب کردند و محمدجواد خوشنام‌وند نیز شایسته تقدیر شناخته شد.

•  در بخش نشریه برتر در زمینه علمی و فرهنگی به ترتیب روز از نو ( حامد حیققی‌یکتا )، خط سفید (مهبد فدایی‌فولادی) و تراز ( توفیق حسین‌زاده ) رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند و طنین ( زهره پوراسدی) و کیوسک (حامد حیدری) نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

•  در بخش نشریه برتر در زمینه سیاسی و تحلیلی نیز به ترتیب باران ( سیدامیررضا جلالی )، سیاه مشق (محمدامین زندی) و آفتاب ( ام‌البنین عودی‌زارع ) رتبه‌های اول تا سوم را به دست آوردند.


نظر شما :