در مراسم آغازین ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی مطرح شد:

تبدیل اسلامی سازی علوم انسانی به گفتمان علمی در دانشگاه ها و حوزه ها

۲۹ آذر ۱۴۰۰ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۶۶۲۰ خبر روز
تعداد بازدید:۹۳۶
فرآیند اسلامی سازی علوم انسانی مستمر و دشوار است و پرورش یافتگان دانشگاه و پژوهشگاه های فعال در این حوزه، پتانسیل بسیار خوبی برای اسلامی سازی علوم انسانی دارند.
تبدیل اسلامی سازی علوم انسانی به گفتمان علمی در دانشگاه ها و حوزه ها

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم آغازین ششمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در سالن همایش های صدا و سیما برگزار شد، گفت: توجه به علوم انسانی اسلامی فراتر از ایران و زمان انقلاب اسلامی بوده است. اندیشمندان بزرگی از جهان اسلام به این مسئله پرداخته اند ضمن اینکه انقلاب اسلامی نیز حرکتی در این مسیر بود.
وی با بیان اینکه هیچ زمانی همچون امروز کشور ما آمادگی تحول در علوم انسانی را نداشته است، عنوان کرد: فرآیند اسلامی سازی علوم انسانی مستمر و دشوار است و پرورش یافتگان دانشگاه و پژوهشگاه هایی که در این زمینه فعال هستند، پتانسیل بسیار خوبی برای اسلامی سازی علوم انسانی دارند.
دکتر معتمدی عنوان کرد: اسلامی سازی علوم انسانی باید در دانشگاه ها و حوزه ها به گفتمان علمی تبدیل شود. صحبت از تحول علوم انسانی در دانشگاه برای بسیاری امری مشخص است اما زمانی که صحبت از علوم انسانی اسلامی می شود به کمک استادان و اندیشمندان حوزه نیاز داریم تا ما را نسبت به مبانی، روش شناسی، فلسفه های مضاف، امداد فقه و تفسیر آگاه کنند.
وی با بیان اینکه علم دستوری نیست اما سیاست پذیر است، افزود: مجموعه علوم انسانی صرفا علم نیست، بلکه مکتب نیز است که اسلامی و غیراسلامی دارد. اسلامی کردن علوم انسانی اسلامی به معنای دور ریختن دانش بشری نیست. انسان ساحت های مختلفی دارد که علوم انسانی امروز بر مبنای آن است و ناچاریم در ساحت مادی انسان، از علوم تجربی استفاده کنیم.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: اسلامی کردن علوم انسانی مقطعی و کوتاه مدت نیست و برای گفتمان سازی نیاز به چیستی ها و ناچیستی ها داریم. بر همین اساس قصد ما این است که گفتمان علوم انسانی اسلامی در دانشگاه به گفتمان غالب تبدیل شود و استادان ما باید در این زمینه به گفتمان سازی لازم دست پیدا کنند.

 


نظر شما :