نخستین دیدار سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اعضای هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی

۲۳ آذر ۱۴۰۰ | ۰۸:۵۷ کد : ۱۶۵۱۴ خبر روز
تعداد بازدید:۱۷۴۳
سرپرست دانشگاه علامه‌طباطبائی در اولین دیدار از دانشکده ها با سرپرست و اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی به صورت حضوری دیدار و گفت و گو کرد.
نخستین دیدار سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اعضای هیات علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی


به گزارش روابط عمومی،  این دیدار صمیمی که  22 آذرماه در محل سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه انجام شد، دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با سرپرست، مدیران و اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات و معلرف اسلامی در خصوص  برنامه ها، فعالیت ها و انتظارات از این دانشکده گفت و گو  کرد. در ادامه سرپرست و اعضای هیئت علمی این دانشکده نیز دیدگاه ها و پیشنهادهای خود را  ارائه داشتند.

 دکتر معتمدی در ابتدای این دیدار، با قدردانی از اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی برای برگزاری این جلسه، گفت: این جلسه نخستین جلسه‌ای است که با مجموعه همکاران علمی دانشکده‌های دانشگاه برگزار می شود. دانشگاه علامه طباطبائی، تنها دانشگاه علوم انسانی کشور، پتانسیل بسیار بالایی دارد. دانشکده الهیات و معارف اسلامی نیز با داشتن شخصیت‌های علمی، امکانات مختلف، تنوع رشته‌ها، پژوهشکده‌ها، ارتباطی که با مجموعه مدیریت کشور دارد، مدیرانی که از این دانشکده در مجموعه دولت و قوای مختلف هستند و همچنین نقشی که می‌تواند در دانشگاه، جامعه و مسائل اجتماعی ایفا کند، برای دانشگاه بسیار مهم است.
وی افزود: از روز نخست به دنبال این بودیم که در افق 1405 برای دانشگاه چه چشم‌انداز و ماموریت هایی در نظر گرفته شود. داشتن برنامه راهبردی مهم است اما نوشتن و ابلاغ کردن برنامه کافی نیست بلکه باید اجرایی شود. اجرا شدن هم زمانی امکان پذیر است که دانشکده‌ها، گروه ها و اعضای هیئت علمی برنامه استراتژیک ارائه دهند. به طور مثال بدانیم دانشکده الهیات و معارف اسلامی، گروه های آن، اعضای هیئت علمی و دانشجویان برای نقشی که در دانشگاه علامه طباطبائی دارند، چه مأموریتی هایی در نظر گرفته اند و قرار است چه کاری انجام دهند. این مهم‌ترین مطالبه از مجموعه همکاران در دانشگاه است.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: براساس نظرسنجی‌ها، نشست‌ها، گفت¬و¬گوها، ارتباطات و برنامه‌های بالادستی چند مأموریت اصلی را می‌توان در دانشگاه پیگیری کرد. تحول در علوم انسانی، ارتباط با صنعت و ارتباط با جامعه از مهم ترین ماموریت های دانشگاه علامه طباطبائی است. یکی دیگر از مأموریت‌های دانشگاه این است که باید نسبت علوم انسانی ارزش گذاری مناسبی انجام دهد تا در جایگاه مناسب خود قرار گیرد چرا که استعدادهای برتر رشته های علوم انسانی را انتخاب نمی کنند.
وی اظهار کرد: تحول در علوم انسانی با شاخص های روزآمدی، بومی سازی، اسلامی سازی و کاربردی کردن مورد قبول همه است. البته وقتی صحبت از اسلامی‌سازی علوم انسانی می‌کنیم معنایش این نیست که قرار است دانش بشری را کنار بگذاریم و به آن پشت کنیم. انسان ساحت های مختلفی دارد، یک ساحت، ساحت مادی است. در کنار این ساحت مادی، یک ساحت غیر مادی هم وجود دارد. با اسلامی سازی مشخص می شود، ساحت غیر مادی قرار است با چه متدولوژی، رویکرد، پارادایم و رهیافتی مطرح شود.
دکتر معتمدی با بیان اینکه چیستی و ناچیستی تحول در علوم انسانی مهم هستند، گفت: درک اینکه مأموریت ما در دانشگاه چه باید باشد و باید در دانشگاه چه کاری انجام دهیم مهم است. باید مشخص شود برای این مأموریت، دانشکده الهیات و معارف اسلامی چه کمکی می‌تواند انجام دهد. تحول در علوم انسانی این است که بتوانیم خروجی دانشگاه را تعریف کنیم و مشخص کنیم این خروجی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد.
در ادامه جلسه مدیران و اعضای هیئت علمی دانشکده الهیات و معارف اسلامی با طرح سوال و ارائه سخنان خود به تبادل نظر پرداختند.
در ادامه این نشست دکتر حسام الدین خلعتبری، سرپرست دانشکده الهیات و معارف اسلامی با اشاره به موارد مطرح شده از سوی اعضای هیئت علمی دانشکده گفت: اگر بخواهد کاری انجام گیرد، نیازمند عزمی جدی است. وی با بیان این که برنامه های زیادی در دانشکده دنبال می¬شود،گفت: تقاضا داریم که به دانشکده الهیات و معارف اسلامی به شکل ویژه¬ای دیده شود. وی تصریح کرد: تحقق بومی سازی و اسلامی سازی محقق نمی‌شود، مگر با مرجعیت دانشکده الهیات و معارف اسلامی. وی با اشاره به برنامه های پیشنهادی دانشکده برای افق 1405 با مشارکت گروه¬های آموزشی گفت: در زمینه پژوهشی اگر بخواهیم به هدف تحققی برسیم باید یک مرکز یا گروه پژوهشی مطالعات اسلامی را در دانشکده بنیان¬گذاری نمائیم و از حوزویان جوان و مجتهد و متخصص در رشته تخصصی علوم انسانی که بیشتر مورد توجه است، افرادی در راس این امور قرار دهیم تا پیرامون ماهیت آن ماهیتی دوزیستی داشته باشند و این می تواند کمک کند.
 تاسیس گروه های آموزشی مطالعات بین رشته های اسلامی از دیگر موراد مطرح شده از سوی سرپرست دانشکده الهیات و معارف اسلامی بود، وی با بیان این که با تاسیس این گروه مسائلی که در جامعه با آن مواجهیم  می تواند مورد بحث و بررسی اندیشمندان در ابعاد مختلف قرار بگیرد و حل و فصل گردد.
تاسیس پژوهشکده ترجمه با توجه به نیاز دانشکده و درخواست برای اخذ مجوز این پژوهشکده از هیات امنا، تاسیس مرکز نوآوری در خصوص رشته های تخصصی این دانشکده برای ایجاد ارتباط با جامعه، تشکیل قطب های علمی الهیاتی با توجه به زمینه های تخصصی دانشکده، ضروت توجه بیشتر به مسائل فرهنگی در سطح دانشکده ها و همچنین جهت دهی نسبت به کرسی ها و همایش ها با رویکرد تحولی از مهم ترین موارد مطرح شده از سوی دکتر خلعتبری بود.
سرپرست دانشکده الهیات و معارف اسلامی در پایان سخنان خود از مدیران گروه های آموزشی خواست تا به مسائل توجه بیشتری داشته باشند و با این رویکرد به مسائل و موضوعات نگاه کنند. او تصریح کرد: برای تحقق این امور علاوه بر حمایت های مسئولان دانشگاه، همکاری اعضای هیات علمی دانشکده بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود.

 

 


نظر شما :