سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی:

شهادت راز ماندگاری انسجام و وحدت در جامعه است

۱۶ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۳۹ کد : ۱۶۴۰۷ خبر روز
تعداد بازدید:۱۴۳۱
مراسم تکریم و تجلیل از خانواده شهید «ابراهیم قائمی» شهید گمنام آرمیده در دانشگاه علامه طباطبائی که به تازگی احزار هویت شده، پس از ۳۹ سال گمنامی با حضور گسترده دانشگاهیان و عموم مردم در پردیس مرکزی دانشگاه برگزار شد.
شهادت راز ماندگاری انسجام و وحدت در جامعه است


به گزارش روابط عمومی، در ابتدای این مراسم، دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در سخنانی ضمن تقدیر و تشکر از حضور اقشار مختلف مردم و دانشگاهیان در این مراسم گفت: خداوند را شاکریم که این توفیق نصیب ما شد تا بتوانیم دینی را که نسبت به خانواده این شهید داریم، ادا نماییم.
 وی با گرامیداشت یاد شهدای دانشجو در روز 16 آذر سال 1332، بیان کرد: در آن روز، سه جوان دانشجو به دلیل مبارزه با نظام استکباری و درست یک روز قبل از آنکه به نیسکون، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران دکترای افتخاری بدهند، به شهادت رسیدند و به منظور پاسداشت نام و یاد این شهدا در استکبار ستیزی، این روز، روز دانشجو نام گرفت و این حرکت آزادی خواهانه و استکبارستیزانه در دستور کار دانشجویان عزیز ما قرار گرفت.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با اشاره به تقارن روز دانشجو با مراسم تجلیل از خانواده شهید تازه احراز هویت شده آرمیده در این دانشگاه، بیان کرد: امیدواریم دانشجویان ما در مسیر استکبارستیزی به مسئولیت‌های خود واقف و نقش آفرین باشند.
وی با اشاره به مراسم خاکسپاری دو شهید گمنام در دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1390، گفت: در طول این سال‌ها مقبره شهدای گمنام دانشگاه محلی برای راز و نیاز و کسب فیض دانشگاهیان به ویژه دانشجویان بوده است.   
عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه با اشاره به آیه  شریف «فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ» مبنی بر این که شهدا  زنده اند و در نزد خداوند روزی دارند، گفت:  در تفاسیر آمده است که  این نزد، نزد مکانی و منزلتی است. چون نزد خداوند هستند، زوال ناپذیر و پایدار هستند و در نزد خدا روزی مادی و معنوی دارند. روزی معنوی آنها حضور، معرفت و آگاهی به رفتار ما است.
وی به آیه 170 سوره آل عمران اشاره کرد و افزود: راز خوشحالی شهدا چند عامل  است. یکی از این عوامل آثار حیاتی شهادت است. شهادت یک اتفاق و مرگ انتخاب شده نیست، بلکه یک فرآیند است که از دل یک مکتب شکل گرفته و راه را نشان می دهد. شهید در این مکتب آموزش می بیند و قبل از این که مهمان خدا شود، میزبان خدا می‌شود. شهید قبل از شهید شدنش قلب، روح، دل و وجودش محل استقرار خداوند است.
دکتر معتمدی با اشاره به آثار اجتماعی شهادت تاکید کرد: با شهادت یک شهید، اتفاقی که از لحاظ اجتماعی در زندگی مردم می افتد، تاثیر متفاوت و غیر قابل درکی است و این مسئله راز ماندگاری انسجام و وحدت در جامعه است.

 


نظر شما :