سی‌امین دورۀ دانش‌افزایی اعضای هیئت علمی دانشگاه، ویژۀ استادان نو استخدام برگزار شد

۲۶ آبان ۱۴۰۰ | ۱۶:۰۸ کد : ۱۶۲۳۱ خبر روز
تعداد بازدید:۱۵۷۳
دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در سی‌امین دورۀ دانش افزایی اعضای هیئت علمی نو استخدام دانشگاه، ضمن عرض تبریک بیان کرد: هدف از برگزاری این جلسه‌ها، ارتقای وجهۀ معلمی استادان است. با توجه به وظایفی که استادان دانشگاه بر عهده دارند، انتظار می‌رود آنها علاوه بر وجهه تخصصی و تسلط بر مبانی علمی رشته خود، وجهه معلمی را نیز مورد توجه قرار داده و با کسب دانش و ارتقای مهارت‌های مورد نیاز در جهت اهداف عالی تدوین شده گام بردارند.
سی‌امین دورۀ دانش‌افزایی اعضای هیئت علمی دانشگاه، ویژۀ استادان نو استخدام برگزار شد

به گزارش روابط عمومی وی در ادامه اظهار کرد: استادی حرفه‌ای است که علاوه بر جنبۀ دانش تخصصی، به مجموعه‌ای از دانش‌های مکمل نیز نیاز دارد که این دانش‌ها، متضمن موفقیت استاد در انجام صحیح وظایف محوله است. همچنین دانش ادبیات یکی از این دانش‌های مکمل است و استاد نمی‌تواند با دانش ادبیات بیگانه باشد. فهم درست از ادبیات، لغات، معانی و مفاهیم، ابزار قدرتمندی برای ارتباط با دانشجو در اختیار استاد قرار خواهد داد.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه از تاریخ و فلسفه، به‌ویژه فلسفۀ تعلیم و تربیت به عنوان دیگر دانش‌های مکمل مورد نیاز استادان نام برد و افزود: فلسفۀ تعلیم و تربیت، هدف از آموزش دروس مختلف را بیان می‌کند و غایت آموزش را که همان رشد تمامیت شخصیت و شکوفا شدن استعدادهای فراگیران است، تبیین می‌کند.
دانش روان‌شناسی از دیگر دانش‌های مکملی بود که دکتر معتمدی از آن به عنوان هدایت‌گر استاد در شناخت ویژگی‌های فراگیران جوان و نحوۀ تعامل با آنها در موقعیت‌های مختلف، نام برد و اظهار کرد: با توجه به اینکه تحقیقات جدید مؤید این موضوع است که هویت‌‌یابی در نوع انسان ممکن است حتی تا 29 سالگی نیز ادامه پیدا کند، بی گمان تسلط استاد بر موضوعات روان‌شناسی، کمک شایانی به هدایت نسل جوان در مسیر درست خواهد کرد.
وی کسب مهارت در روش‌های تدریس، کلاس‌داری، استفاده از تکنولوژی‌های روز و ارزشیابی را از نیازمندی‌های استادان برشمردند که می‌تواند آنها را برای کسب نتایج بهتر، با صرف انرژی کمتر، آماده کند.
استاد تمام دانشگاه علامه طباطبائی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشریح علم مسموع و علم مطبوع، افزود: علم مطبوع یکی از پیش‌نیازهای معلمی در دانشگاه است و علم مسموع بدون علم مطبوع بی فایده و خروجی آن بی ارزش خواهد بود. تشخیص صحیح درستی از نادرستی به علم مطبوع مربوط است و این علم فرد را در تدبیر امور و مواجهۀ مدبرانه با مسائل مختلف یاری می کند.
وی در ادامه با بیان حدیثی از امام صادق (علیه السلام) که اوج علم و تعقل را بندگی خدا دانستند، تاکید کرد: کسی که بندۀ خدا باشد، بندۀ کس دیگری نبوده و آزاده است. این بحث یکی از مهمترین مباحثی است که باید به آن حساس بود. 
دکتر معتمدی در پایان سخنان خود ضمن تشکر از مدرسان این دورۀ آموزشی، تهیۀ یک بستۀ آموزشی، شامل تمامی دانش‌های مکمل مورد نیاز  در ارتقاء وجهه معلمی استادان را ضروری دانستند.
دکتر علی آدمی، سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی نیز در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت دوره‌های دانش‌افزایی در تحقق آرمان‌های جامعۀ دانشگاهی به تشریح سیاست‌های کلان آموزشی پرداخت.
وی ورود اعضای هیئت علمی نو استخدام را به دانشگاه علامه طباطبائی تبریک گفتند و عنوان کردند، از این‌که در بین اساتیدی هستم که در عین جوانی، تجربیات گران‌سنگی در حوزۀ معلمی دارند بسیار خرسندم. این مسیر، فرصت‌ها، چالش‌ها، اهداف و استراتژی‌های خاص خود را دارد و مناسب است که با آگاهی و شناخت بیشتر از ملزومات آن،  به‌ویژه در حوزۀ اهداف، ادامۀ مسیر را طی کنیم.
سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی عنوان کرد: با توجه به تأکیدی که مقام معظم رهبری در گام دوم انقلاب، به بحث جوانان و علم و دانش داشته‌اند، می‌توان تمدن سازی نوین ایرانی-اسلامی را مهمترین هدفی دانست که باید در سرلوحۀ کار استادان دانشگاه باشد.
وی ادامه داد: همه باید آرمانمان این باشد که در جهت تحقق این هدف گام برداریم و برای این منظور باید به این پرسش پاسخ دهیم که جایگاه دانشگاه در مسیر تمدن‌سازی کجا است؟ چرا که پاسخ این سوال بسیار تعیین‌کننده است. اگر این نکته را قبول کنیم که تمدن ایرانی- اسلامی از قرون هفتم و هشتم هجری قمری به بعد دچار انحطاط شده است، باید اذعان کرد که اصلی‌ترین دلیل این انحطاط به ضعف ایده‌پردازی، خلاقیت و اکتشافات علمی در این تمدن برمی‌گردد.
دکتر آدمی بیان کرد: دانایی در امور آموزشی و پژوهشی از عناصر اصلی و شرط لازم برای ساخت، احیاء و تقویت یک تمدن است و احیای تمدن ایرانی- اسلامی نیز از این قاعده مستثنی نیست و جدی گرفتن تخصص‌گرایی در این زمینه، بسیار حیاتی خواهد بود. اگر به دانشگاه‌های بزرگ دنیا نگاه کنیم می‌بینیم که نسل‌های اول و دوم آنها، دانایی محورند. بنابراین استادانی که کاندید ورود به دانشگاه می‌شوند باید در درجۀ نخست با تسلط بر حوزۀ تخصصی خود، صاحب حرف و ایده در آن رشته باشند.
وی توانایی و عملیاتی کردن ایده‌ها را به‌عنوان دومین پیش‌شرط برای تحقق احیای تمدن نوین ایرانی- اسلامی معرفی کرد و گفت: به‌عنوان اعضای هیئت علمی دانشگاه باید توانایی را توأم با دانایی، در مأموریت‌ها تعریف کنیم. توانایی به این معناست که دانش تخصصی و ایده‌های خود را کارآمد کرده و در جهت حل مسائل جامعه به‌کارگیریم. بدون شک در صدر یا در ذیل بودن یک تمدن، تا حد زیادی به کارآمدی آن بستگی دارد. تلاش‌ها باید به سمت و سویی پیش رود که تمامی دانش‌های تولید شده، سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و هم‌افزایی‌ها در جهت پیشبرد مسؤولیت اجتماعی دانشگاه و حل مسائل جامعه باشد. 
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی خاطر نشان کرد: حرکت دانشگاه از بعد دانایی به بعد حل مسئله، کارآفرینی و تربیت دانشجویان ماهر، الزامی انکارناپذیر است. از استادان انتظار می‌رود که هر یک به سهم خود و از طریق راهبردهایی نظیر بازبینی در رشته‌های موجود و ایجاد حوزه‌های میان‌رشته‌ای، نقشی مهم و سازنده در این حرکت ایفا کنند. چنانچه این حرکت به صورتی باشد که دانشگاه در متن رخدادها، حوادث و بحران‌های جامعه قرار گیرد و بتواند از طریق حل مؤثر این مسائل، نظام بومی خود را استخراج کند، چرخۀ توانمندی به‌عنوان دومین محور تمدن‌سازی، تکامل خواهد یافت.
وی هویت آفرینی را به‌عنوان سومین محور مهم در بحث تمدن‌سازی دانشگاه مورد توجه قرار داد و گفت: دانشگاه باید پر از نمادهای ایرانی-اسلامی باشد و هر اندازه که دانشگاه از این هویت فاصله بگیرد، چرخۀ تمدن‌سازی، ناقص‌تر خواهد شد. داشتن یک شأن تربیتی که برگرفته از هویت و سنت‌های دیرینۀ ایرانی- اسلامی جامعه است، نقشی بی‌بدیل در هویت‌سازی بازی خواهد کرد. تربیت دانش‌آموخته‌ای که در کنار دانایی و توانایی، به هویت، دین، نظام و ارزش‌های جامعۀ خود افتخار می‌کند، چرخۀ فرآیند تمدن‌سازی نوین ایرانی و اسلامی را به سر منزل مقصود خواهد رساند.
دکتر آدمی در پایان با آرزوی سلامتی و موفقیت برای همه استادان نو استخدام، ابراز امیدواری کرد با تدوین برنامه‌های مطلوب و مشارکت همه اعضای خانوادۀ بزرگ دانشگاه علامه طباطبائی، آرمان تحول در علوم انسانی به منصۀ ظهور برسد.
 


نظر شما :