نخستین نشست خبری سرپرست دانشگاه با اصحاب رسانه برگزار شد

۲۳ آبان ۱۴۰۰ | ۱۷:۲۴ کد : ۱۶۱۹۰ خبر روز
تعداد بازدید:۱۹۳۴
ظهر امروز، یکشنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۰ نخستین نشست خبری سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اصحاب رسانه با هدف ارائۀ برنامه ها و تشریح سیاست های جدید دانشگاه در سالن شورای حوزۀ ریاست برگزار شد.
نخستین نشست خبری سرپرست دانشگاه با اصحاب رسانه برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی گفت: این دانشگاه ۵۵۰ عضو هیئت علمی، بیش از ۱۳ هزار دانشجو، ۱۱ دانشکده، 17 پژوهشکده و مرکز پژوهشی و همچنین ۵۰۰ دانشجوی خارجی دارد. البته سیاست دانشگاه این است، دانشجویان خارجی بیشتری را جذب کند.

وی افزود: به دنبال طراحی برنامه راهبردی دانشگاه در ابعاد مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و رفاهی در افق ۱۴۰۵ هستیم و بنا داریم این افق توسعه را با مشارکت ذینفعان یعنی استادان، کارکنان و دانشجویان انجام دهیم. برنامه ای که قرار است در آن مخاطبان در ارتباط با طرح های توسعه آموزشی، پژوهشی نقش آفرین باشند و از پتانسیل آنها استفاده شود.

دکتر معتمدی ادامه داد: چند محور اصلی برای برنامه های دانشگاه مدنظر داریم که یکی از محوری‌ترین آنها که از دانشگاه علامه‌طباطبائی انتظار می رود و البته  دانشگاه هم پتانسیل اجرای آن را دارد، موضوع «تحول در علوم انسانی» است‌. امیدواریم که بتوانیم در حوزه علوم انسانی با همکاری استادان و مجموعه دانشگاه در سال های آینده نقش آفرین باشیم.
وی اظهار کرد: تلاش بر این است برای تحول در مسیر دیگران حرکت نکنیم. در مسیر تحول در علوم انسانی خلا هایی وجود دارد که ما می توانیم برای رفع آنها کمک کنیم. یکی از برنامه های شورای تحول که اجرایی شد این بود که برنامه های درسی را تغییر دادند و البته برنامه هایی هم در دست تغییر است اما مشکلی که وجود دارد عدم برقراری پیوند میان اعضای هیئت علمی با آن برنامه ها است و برخی از این برنامه ها و منابع مورد استفاده قرار نمی گیرد.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی افزود: یکی از محوری ترین کارهایی که دانشگاه می تواند انجام دهد و در سطح ملی هم توسعه پیدا کند تبدیل تحول در علوم انسانی به گفتمان مسلط علمی است تا استادان و دانشجویان در مورد چیستی، چگونگی و چرایی اظهار نظر کنند. البته ابهاماتی در این موضوع وجود دارد و برخی تصور می کنند تحول در علوم انسانی پشت کردن به دانش بشری و بنا نهادن علوم انسانی جدید است، اما در اصل، تحول در علوم انسانی می‌تواند باعث پیشرفت علوم بشری و غنی تر شدن آن شود. 
وی تاکید کرد: یکی از جدی ترین موضوعاتی که در تحول در علوم انسانی مطرح است این است که علوم انسانی باید کاربردی، بومی، اسلامی و به روز شود. البته این شاخص ها چیزی نیست که فقط مربوط به کشور ما باشد، علم در تمام دنیا به ویژه در حوزه علوم انسانی تحت تاثیر فرهنگ و شرایط اجتماعی تعابیر متفاوتی پیدا می کنند. بنابراین تحول در علوم انسانی در جهت توسعه دانش بشری است. همچنین موضوع دیپلماسی علمی که از برنامه های دانشگاه است و تحت ارتباط با دانشگاه های کشورهای دیگر برای تبادل استاد و دانشجو، برگزاری کارگاه ها و تالیفات مشترک پیگیری می شود، در جهت تحول در علوم انسانی مطرح شده است تا بدانیم دانشگاه های برتر دنیا در حوزه علوم انسانی چه نظریه ها و برنامه های جدید و روزآمدی دارند.
دکتر معتمدی گفت: یکی دیگر از اهداف و موضوعات جدی مطرح شده، ارتباط با صنعت است. قصد داریم دانش علوم انسانی را با حوزه های صنعتی جامعه و نیاز های اجتماعی پیوند دهیم تا علوم انسانی از این طریق بتواند نقش آفرین باشد. به همین دلیل تلاش می‌کنیم تا برنامه های درسی، جنبه مهارتی پیدا کند و دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی بتوانند در جامعه ایفای نقش کنند.
وی در خصوص راه اندازی مراکز رشد دانشگاه در رشته های مختلف حوزه علوم انسانی، گفت: با ایجاد مراکز رشد دانشجویان می توانند ایده های تخصصی خود را به خدمات ارزنده برای ارائه به جامعه تبدیل کنند. همچنین یکی دیگر از راه های ایجاد رابطه میان علوم انسانی با صنعت و جامعه، راه اندازی کلینیک های تخصصی علوم انسانی با ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی، دکتری و استادان است تا بتوانند خدماتی تخصصی به جامعه ارائه دهند. یکی از اقدامات جدی دکتر زلفی گل در همین جهت، تأسیس صندوق علوم، تحقیقات و فناوری است که با مصوبه هیئت دولت، بخشی از اعتبارات پژوهشی دستگاه های اجرایی به این صندوق واریز می شود و دستگاه های اجرایی را ملزم به پیوند با دانشگاه می کند تا بتوانند مشکلات خود را با ظرفیت های دانشگاهی حل کنند.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر این که دیپلماسی علمی بسیار مهم است، عنوان کرد: کرسی های متعدد زبان فارسی و ارتباطات بسیار جدی در زمینه آموزش زبان فارسی در کشورهای مختلف داریم. دیپلماسی علمی تنها به معنی یادگیری یا وارد کردن علم نیست بلکه می‌توانیم از ظرفیت دانشگاه استفاده کنیم تا استادان و دانشجویان ما نیز علم خود را در اختیار دیگران قرار دهند. این خدمات به خوبی در حوزه علوم انسانی قابل ارائه است. اگر بتوان از ظرفیت های دانشگاه استفاده کرد و کارکردها، کنش ها و نقش آفرینی علوم انسانی را به جامعه نشان داد، می توان نگاه اجتماعی جامعه که امروز نسبت به علوم انسانی نگاه مناسبی نیست را تغییر داد.
در ادامه نشست دکتر معتمدی که پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه چرا نسبت به مهاجرت دانشجویان علوم انسانی بی توجهی وجود دارد و فارغ التحصیلان این حوزه در داخل کشور بیکار هستند و رشته های علوم انسانی با کمبود استاد مواجه هستند، گفت: شاید بتوان گفت جامعه بر اساس تشخیص درستی که از شرایط دارد اینگونه قضاوت می‌کند. چرا که مسئله درآمد، استخدام و آینده شغلی مطرح است. برای حل این مشکل یکی از کارهایی که می شود انجام داد این است که رشته ها مهارتی شوند تا فارغ التحصیلان بتوانند متناسب با تحصیلات خود در جامعه نقش آفرینی کنند. رویکرد ما در مقطع کارشناسی ارشد باید این گونه باشد تا دانشجویان بتوانند خدمات تخصصی مرتبط با رشته خود را ارائه دهند. تعریف دوره کارشناسی هم این است که علاوه بر آشنایی با مبانی نظری، باید امکان مهارتی و کارآمدی هم داشته باشد. اگر این اتفاق بیفتد نگاه و ارزش گذاری جامعه هم نسبت به رشته های علوم انسانی تغییر می کند.
وی افزود: مسئله دیگر باز بودن رشته های علوم انسانی است که در همه جا می توان آنها را بدون تجهیزات خاصی ارائه داد. در صورتی که این رشته ها  ماهیت متفاوتی دارند و نظارت وزارت علوم را می‌طلبد. در مورد کمبود استاد نیز در دانشگاه علامه طباطبائی با مشکل جدی که  باعث شود واحدها دیرتر ارائه‌ شود، نداریم. در همه دانشگاه ها یک شاخص نسبت استاد به دانشجو وجود دارد که حدود ۱ به ۲۵ است و ما در دانشگاه این مسئله را رعایت کردیم مگر در رشته های خاص که به دنبال رفع این نقص نیز هستیم.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی درباره حضوری شدن کلاس های دانشگاه گفت: سیاست‌های ما با وزارت علوم و ستاد ملی مقابله با کرونا گره خورده است. بعد از واکسیناسیون گسترده، شرایط حضوری شدن تا حدی فراهم شده اما چون اولویت ما سلامت دانشجویان و استادان است هنوز نگرانی وجود دارد. بنا بر این است حضوری شدن دانشگاه ها به شکل گام به گام اتفاق بیفتد. این دانشگاه برای حضوری شدن اعلام آمادگی کرده است و از ابتدای آذرماه کلیه فعالیت‌های هیئت علمی و دفاع پایان نامه ها حضوری خواهد بود. در عین حال به دلیل رعایت مصوبه های ستاد ملی مبارزه با کرونا در خوابگاه‌ها امکان حضور همه دانشجویان وجود ندارد باشند و در گام نخست دانشجویان دکتری ورودی سال های ۹۹ و ۱۴۰۰ و رشته‌هایی که دروس عملی دارند از ششم آذرماه حضوری خواهند شد وکلاس ها تشکیل خواهد شد. همچنین امتحانات دوره‌هایی که حضوری شده‌اند، حضوری خواهد بود. با توجه به آمار دریافتی که خبر از واکسینه شدن بیش از ۹۰ درصد استادان و دانشجویان ما می دهد امیدواریم در ترم بعد تعداد بیشتری دانشجوی حضوری داشته باشیم.
وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه علامه طباطبائی یکی از سیاسی ترین دانشگاه های کشور است و مدیریت آن همیشه حواشی داشته است و با توجه به تنوع سلایق و عقاید سیاسی، انتصابات شما با توجه به چه شاخص هایی است و آیا رویکرد تک صدایی را در این دانشگاه داریم یا تنوع سلایق و نظرات سیاسی باز هم وجود خواهد داشت؟، گفت: من به تنوع سلایق اعتقاد دارم و به آن احترام می‌گذارم. سرزندگی و شادابی محیط های علمی به این است که با گفتمان های متفاوتی مواجه باشیم و معتقدم افکار و عقاید مختلف وقتی در تضارب با هم و در مقابل هم قرار می گیرند، رشد می‌کنند. تا زمانی که شرایط کمک کند تا سلایق مختلف باعث بالا رفتن فهم موضوعات شود، ما هم استقبال می‌کنیم افراد با دیدگاه های مختلف موضوع ها را مطرح کنند. 
دکتر معتمدی ادامه داد: دانشگاه جایی است که باید فرصت دهیم اندیشمندان جامعه یعنی هم قشر دانشجو و هم قشر استاد، که صاحب نظر، استعداد وصلاحیت هستند، اظهار نظر کنند. این فضا، یک فضای باز است و با توجه به توصیه مقام معظم رهبری، شرایطی فراهم می‌کنیم تا همه افراد بتوانند آزادانه افکار، نظر و سلیقه های خود را بیان کنند. البته باید در نظر داشت که این وضعیت باید مربوط به شرایط خودجوش دانشگاه باشد و فعالان سیاسی خارج دانشگاه نمی‌توانند دانشگاه را تبدیل به میدان کنشگری خود کنند و به آن سمت و سو دهند. همچنین در انتخاب و انتصاب مدیران، فضای بازی وجود دارد و تلاش می‌کنیم از نظرهای سیاسی، اجتماعی و علمی مختلف استقبال شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره رسیدگی به پرونده بورسیه ها، گفت: در حال پیگیری موضوع هستیم و تا کنون ۳ مورد مراجعه کردند تا استیفای حقوق کنند. در حال بررسی هستیم که البته شرایط هر کدام متفاوت است.
دکتر معتمدی در پاسخ به جذب برخی اساتید مورد دار و حاشیه دار در دانشگاه علامه طباطبائی نیز گفت: در این زمینه کمیته ای زیر نظر معاونت آموزشی و مسئول جذب در دانشگاه دایر شده است تا این تیم موارد را بررسی کند و اگر جذبی خارج از قانون اتفاق افتاده باشد مورد بررسی قرار گیرد.
وی در پاسخ به سوالی درباره راهکارهای دانشگاه علامه طباطبائی درباره به خطر افتادن مرجعیت علمی دانشگاه در سطح جامعه و اینکه آیا مباحث مطرح شده در ارتباط با تحول در علوم انسانی و تقویت ارتباط با صنعت و جامعه برای حل این چالش کافی است، گفت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد، پراکندگی هیئت های علمی است. یکی از برنامه های ما این است که در گروه های آموزشی به نقطه ای برسیم تا هر گروه نقاط محوری فعالیت گروه در افق توسعه دانشگاه در 1405 را بیان کند و اگر قرار است گروهی در حوزه تحول در علوم انسانی فعالیت کند باید مشخص کند این تحول در گروه چگونه محقق می شود.
دکتر معتمدی افزود: در گروه های مختلف استادان ممتازی از لحاظ علمی داریم که علاقه مند به تحول در علوم انسانی هستند. اگر این استادان پروژه های کلان تعریف کنند که حاصل این پروژه ها تبدیل به یک منبع با محتوای مناسب در زمینه تخصصی شود و از دل این پروژه ده ها رساله و پایان نامه هدایت شود، ما متوجه کرسی‌های علمی می شویم که در دانشکده ها و گروه های مختلف می توانیم برقرار کنیم و تحول در علوم انسانی عمق لازم را پیدا می کند.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به این که باید متوجه علایق استادان در پذیرش دانشجوی دکتری باشیم، ادامه داد: اگر با کمک هیئت‌ های علمی شرایطی فراهم شود تا محور فعالیت استاد بر اساس علایق او تعریف شود و در همان قالب دانشجوی دکتری بپذیرد، استاد می تواند ایده خود را به منصه ظهور برساند و اطلاعات خود را عمیق کند. این‌گونه می توان زمینه مرجعیت علمی را فراهم کرد. البته راه اندازی قطب های علمی و هسته های پژوهشی هم در این زمینه کمک کننده هستند. همچنین یکی دیگر از موضوعات مورد توجه این است که باید بتوانیم شبکه ای از استادان متخصص گروه های مختلف در سطح ملی داشته باشیم تا ارتباط آنها را با دانشگاه های داخلی و خارجی برقرار و زمینه هم افزایی بیشتر را فراهم کنیم.
 

گفتنی است، رسانه های تصویری و مکتوب از این نشست خبری استقبال ویژه ای داشتند که بخشی از این انعکاس ها در ذیل می آید.

خبرگزاری ایسنا:                   https://www.isna.ir/news/1400082317997       

خبرگزاری مهر:                                                  mehrnews.com/xWvTJ      

خبرگزاری دانشجو:(1)                                          https://snn.ir/0046BF 

خبرگزاری ایلنا:                https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1156581 

خبرگزاری دانشجو(2):                                         https://snn.ir/0046Ao 

پایگاه خبری عطنا:                                     https://www.atna.ir/001Grv

خبرنامه دانشجویان ایران:     https://iusnews.ir/fa/news-details/413899 

خبرگزاری میزان:                               https://www.mizan.news/003FLE 

خبرگزاری تسنیم(1):                                           https://tn.ai/2607823 

خبرگزاری تسنیم(2):                                           https://tn.ai/2607811 

ایسکانیوز:                                                           iscanews.ir/xcwQ6 

 


نظر شما :