دکتر معتمدی:

محوری‌ ترین مسئولیت دانشگاه علامه‌ طباطبائی، «تحول در علوم انسانی» است

۱۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۷ کد : ۱۶۱۳۴ خبر روز
تعداد بازدید:۲۴۰۰
دکتر عبدالله معتمدی در مراسم تقدیر و معارفه روسای سابق و جدید پژوهشکده تحول علوم انسانی گفت: یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه تحول در علوم انسانی باید اتفاق بیفتد، تبدیل این تحول به گفتمان مسلط علمی در فضای دانشگاه‌ها است.
محوری‌ ترین مسئولیت دانشگاه علامه‌ طباطبائی، «تحول در علوم انسانی» است

به گزارش روابط عمومی، با حکم سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر محمدعلی اسلامی به عنوان سرپرست پژوهشکده تحول در علوم انسانی این دانشگاه منصوب شد.

دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه در مراسم تودیع و معارفه روسای این پژوهشکده گفت: امروز بعد از سال ها تجربه، این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه علوم انسانی کشور، ظرفیت تغییر و تحول در علوم انسانی را دارد. از لحاظ زمانی هیچ زمانی به اندازه امروز امکان تحول در علوم انسانی وجود نداشته است. اگر قرار باشد بزرگترین دانشگاه علوم انسانی یک مسئولیت اساسی را در کشور به عهده بگیرد، شاید محوری‌ترین مسئولیت، تحول در علوم انسانی است و یکی از مهمترین مسائلی که در حوزه تحول در علوم انسانی باید اتفاق بیفتد، تبدیل این تحول به گفتمان مسلط علمی در فضای دانشگاه ها است.

وی ادامه داد: همه استادان باید نسبت به این تحولات حساس باشند و موافقان و مخالفان استدلال های خود را بیان کنند تا از این طریق، سطوح مختلف تحول در چهار شاخص روزآمدی، کاربردی کردن، بومی کردن و اسلامی سازی شناسایی شود. معتقدیم علوم انسانی باید کاربردی شود. نمی شود علم و اطلاعاتی داشته باشیم که هیچ نقشی در حل مسائل و مشکلات جامعه نداشته باشند. خصوصیت دانشگاه این است که پیشران حرکت های اجتماعی باشد. 

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه می توانیم از پتانسیل دانشگاه ها و اندیشمندان مختلف در سطح کشور استفاده کنیم و خلاءهای موجود را پیدا کنیم، افزود: یکی از این خلاءها، نبود یا کمبود منابع و کتاب ها هستند. استادانی در دانشگاه داریم که اگر به آنها فرصت داده شود و زمینه برای آنها فراهم شود، می توانند در رشته های تخصصی خود با رویکرد تحولی بهترین منابع را تولید کنند.

وی در پایان با قدردانی از همۀ تلاش هایی که در جهت تحول در علوم انسانی انجام شده است، برای دکتر اسلامی به عنوان استاد جوان، متدین و خوشنام دانشگاه آرزوی موفقیت کرد تا با ایجاد تغییرات اساسی، زمینه فعالیت گسترده دانشگاه علامه طباطبائی در سطح ملی و بین المللی فراهم شود.

در ادامۀ این مراسم دکتر عبدالمطلب عبدلله، رئیس پیشین پژوهشکده تحول علوم انسانی به بیان گزارشی از اقدامات انجام شده در دوره مسئولیتی خود پرداخت. همچنین دکتر اسلامی، رئیس جدید این پژوهشکده در سخنانی با تاکید بر ضرورت تحول در زمینه علوم انسانی و چالش های پیشرو در این حوزه به ارائه برنامه های خود با توجه به ماموریت های محوله از سوی سرپرست دانشگاه اشاره داشت.

در حکم انتصاب دکتر محمدعلی اسلامی آمده است: «نظر به مراتب تعهد تدیّن، روحیۀ انقلابی و صلاحیت‌های علمی و تجربیات ارزشمند جنابعالی به موجب این حکم به عنوان سرپرست پژوهشکده تحول در علوم انسانی منصوب می شوید. امید است با استعانت از خداوند منّان و جذب مشارکت همکاران محترم هیئت علمی زیر نظر معاونت محترم پژوهشی زمینه ارتقاع جایگاه علمی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی بیش از پیش فراهم شود.»

بر اساس این گزارش، پیگیری مجدّانه برای تبدیل پژوهشکده تحول در علوم انسانی به نوع الف، برنامه ریزی راهبردی برای نقش آفرینی جدی آن پژوهشکده در راستای جریان سازی تحول در علوم انسانی در دانشگاه، برنامه‌ریزی برای نقش آفرینی جدی در زمینه تحول در علوم انسانی در سطح ملی و تبدیل آن مجموعه به مرجع مباحث مربوط به تحول در علوم انسانی، برنامه‌ریزی برای جلب مشارکت حداکثری اساتید دانشگاه در راستای اهداف و ماموریت‌ها، همکاری با گروه های علمی و آموزشی دانشگاه در راستای بازنگری سرفصل های رشته گوناگون دانشگاه با رویکرد تحول در علوم انسانی، تلاش برای ایجاد شبکه گسترده ملی و بین‌المللی برای هم‌افزایی فعالیت‌های انجام شده در حوزه تحول در علوم انسانی، تلاش برای تهیه منابع تخصصی در رشته‌های مختلف با رویکرد تحول در علوم انسانی، همکاری در ارتباط وسیع و موثر با شورای تحول در علوم انسانی کشور، سازمان سمت، پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و سایر مجموعه‌های مرتبط با حوزه تحول در علوم انسانی، برنامه‌ریزی برای برقراری تعامل مستمر، موثر و چابک بین دانشگاه علامه‌طباطبائی و شخصیت‌های صاحب‌نظر و نهادهای فعال در زمینه علمی دینی و تحول در علوم انسانی در سراسر کشور، همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای منظم و اثربخش کرسی‌های ترویجی و نظریه‌پردازی، از جمله ماموریت‌های سرپرست پژوهشکده تحول در علوم انسانی است.

دکتر محمدعلی اسلامی، مدیر پژوهشکده تحول در علوم انسانی در بخش دیگری از مراسم گفت: اگر بخواهیم در مسیر تولید و تحول علم گام برداریم با چهار چالش اصلی مواجه هستیم که اگر بتوانیم از این چالش ها عبور کنیم مسیر برای ما بسیار هموارتر می شود. چالش نخست این است که فضای دانشگاهی ما باید این واقعیت را در تاریخ علم جهان ببیند که یک تعریف واحد از علم وجود ندارد. در ذهن جامعه دانشگاهیان ما این نکته جا افتاده است که یک تعریف واحد از علم وجود دارد در صورتی که باید به جایی برسیم تا استادان و دانشجویان ما بیانگر وضع واقعی موجود باشند و آن هم نبود یک تعریف واحد از علم است. 

وی ادامه داد: چالش دوم نبود تعریف واحدی از انسان است. شاید علوم کنونی بتوانند در تبیین انسان موجود و محقق، خوب عمل کنند ولی رسیدن به انسان مطلوب نیازمند مباحث ویژه ای است که باید به آنها پرداخته شود. ما باید علوم انسانی خود را متناسب با هویت خود تعریف کنیم تا به تعریف واحد از علم و انسان برسیم. همچنین چالش سوم این است که باید از حرکت های فردی و جزیره ای در کارهای علمی عبور کنیم. اگر عزمی در سیستم های دانشگاهی و حاکمیتی برای بها دادن به این موضوع، تسهیل‌گری، تسریع‌گری و حمایت وجود داشته باشد، قرار گرفتن در این مسیر به راحتی امکان‌پذیر است و ماموریت هایی که وجود دارد، محقق می شود.

دکتر اسلامی با بیان اینکه پاسخ گویی به نیازهای ملی و بین المللی چالش چهارم پیش‌رو است، افزود: در جایگاه بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور باید بتوانیم پاسخگوی نیازهای ملی و بین‌المللی باشیم. هدف این است که تحول در علوم انسانی و تولید علم در سطح کشور محقق شود و قلمرو خود را در سطح بین المللی گسترش دهیم. امیدواریم تحول در علوم انسانی با حمایت صددرصدی همه بخش های دانشگاه به نتیجه مطلوب برسد.

گفتنی است، در پایان مراسم با اهدای لوح و هدیه از زحمات دکتر عبدالمطلب عبدالله، مدیر پیشین پژوهشکده تحول در علوم انسانی تقدیر شد.

پژوهشکده تحول علوم انسانی دانشگاه علامه طباطبائی در تاریخ 29 آبان 1396 با اهدافی چون طراحی و حمایت از پژوهش های علمی-راهبردی در زمینه تحول علوم انسانی، حمایت و جهت‌دهی به پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی با رویکرد تحول علوم انسانی، گفتمان‌سازی تحول علوم انسانی با تاکید بر برگزاری همایش‌ها، نشست‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی و ترویجی و همکاری با مراکز علمی و پژوهشی در راستای توسعه گفتمانی و پژوهشی تحول علوم انسانی و با حضور نمایندگان شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آغاز به کار کرد تا زمینه تجمیع و سازماندهی ظرفیت های دانشگاه را در مقیاس ملی فراهم کرده و  به این روند سرعت داده و کیفیت آن را تعمیق بخشد.


نظر شما :