تفاهم‌نامۀ همکاری میان دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه اورو پرتو برزیل به امضای روسای دو دانشگاه رسید

۱۸ آبان ۱۴۰۰ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۶۱۳۲ خبر روز
تعداد بازدید:۱۶۹۴
دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه اورو پرتو برزیل، به منظور گسترش همکاری های آموزشی، تحقیقاتی و فناوری و همچنین گسترش روابط علمی و فرهنگی میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری فدراتیو برزیل تفاهم نامه همکاری علمی پژوهشی امضا کردند.
تفاهم‌نامۀ همکاری میان دانشگاه علامه‌طباطبائی و دانشگاه اورو پرتو برزیل به امضای روسای دو دانشگاه رسید

به گزارش روابط عمومی، در نشست مشترکی که به صورت مجازی و با حضور دکتر عبدالله معتمدی، سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر کلودیا آپارسیدا مالیر دو لیما، رئیس دانشگاه اورو پرتو، حسین قریبی، سفیر ایران در برزیل و لائو دمار گونسال وس آگیار نتو، سفیر برزیل در ایران و جمعی از استادان و پژوهشگران دو کشور برگزار شد، تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی به امضای روسای دو دانشگاه رسید.

بر اساس این گزارش، این جلسه در راستای توسعۀ روابط بین دانشگاهی با کشورهای اسپانیایی زبان به همت دکتر نجمه شبیری، مدیر روابط میان دانشگاه های ایران و اسپانیا و مدیریت همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه برگزار شد.

هدف از امضای این تفاهم نامه، ترویج و گسترش همکاری های علمی میان طرفین و زمینه‌های مورد علاقه مشترک در حوزه علوم انسانی و اجتماعی بر اساس اصول برابری و منافع مشترک است. مبادله داده‌های علمی، کتاب، نشریات علمی و اسناد علمی و پژوهشی در حوزه های آموزشی، پژوهشی و فنی مورد علاقه طرفین، مبادله مقالات برای چاپ در نشریات مربوطه، چاپ نشریات و کتاب های مشترک، ایجاد تسهیلات طرفین برای یکدیگر به منظور شرکت در فعالیت‌های علمی، تبادل استاد، دانشجو، پژوهشگر و کارشناس برای انجام طرح‌های پژوهشی و آموزشی و شرکت در همایش ها، کارگاه های آموزشی، گردهمایی ها و نشست های بین المللی، برگزاری مشترک همایش، سمینار، کارگاه و دوره های آموزشی به منظور توانمندسازی علمی، اعطای امکانات متقابل برای فرصت های مطالعاتی، مشارکت در تدوین دوره های جدید، مشارکت در زمینه راه‌اندازی دوره‌های آموزشی مشترک و دوره‌های آموزشی با اعطای مدرک مشترک، مبادله تجربیات در زمینه‌های مختلف علمی و پژوهشی، اطلاع‌رسانی متقابل درباره رویدادهای بین المللی در زمینه های مختلف آموزشی در حال برگزاری در هر یک از دانشگاه‌های طرف تفاهم و مشارکت در راهنمایی مشترک پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مفاد تفاهم نامه هستند.

دکتر معتمدی در این مراسم با اشاره به اینکه دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان بزرگترین و برترین دانشگاه علوم انسانی کشور، قدمتی بالغ بر 60 سال دارد، افزود: این دانشگاه در حال حاضر حدود 550 عضو هیئت علمی تمام وقت و نزدیک به 800 عضو هیئت علمی نیمه وقت و 12 هزار دانشجو دارد که در 263 عنوان رشته در حال تحصیل هستند.
وی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور و به عنوان دانشگاه پیشرو در دست یابی به رشد و توسعه دانش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور به لطف بهره مندی از توانمندی و شایستگی های اعضای هیئت علمی و پژوهشگران خود، منشا خدمات ارزشمندی به جامعه بوده است. بسیاری از چهره های برجسته علمی، سیاسی، اجرایی و چهره های ماندگار و بنیانگذاران دانش های مختلف انسانی و اجتماعی از دانش آموختگان این دانشگاه بوده اند.
سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی گفت: در سال های اخیر همکاری های ارزشمندی با استادان کشورهای آمریکای لاتین، به ویژه مکزیک، ونزوئلا و آرژانتین داشته‌ایم و سال گذشته نیز میزبان همایش بزرگ گفت و گو های علمی جنوب-جنوب با حضور استادانی از 43 کشور جهان، به ویژه از آمریکای لاتین بودیم. در زمینه همکاری با برزیل، با توجه به اهمیت و جایگاه این کشور در عرصه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی در سطح بین المللی و نیز توجه ویژه دانشگاه به این امر، علاقه‌مند به فراهم آوردن زمینۀ آشنایی استادان و دانشجویان با فرهنگ‌ها و اندیشه‌های گوناگون در سراسر جهان و همچنین گسترش همکاری های علمی با دانشگاه اورو پرتو که از قدیمی ترین و بزرگترین دانشگاه‌های برزیل است، هستیم.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به گفت و گوهایی که استادان دو دانشگاه تاکنون انجام داده‌اند، به نظر می‌رسد فرصت خوبی فراهم شده است که هم میزبان برگزاری برنامه هایی برای معرفی تاریخ، فرهنگ و زبان مردم برزیل در ایران باشیم و هم دانشگاه اورو پرتو این ظرفیت را دارد که میزبان برنامه‌هایی برای معرفی تاریخ، فرهنگ و زبان ایرانیان در میان استادان و دانشجویان برزیلی باشد. حضور سفیران محترم دو کشور نیز در این برنامه، گویای آن است که برنامه های علمی ما از پشتیبانی لازم نمایندگان هر دو دولت برخوردار است و می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده نزدیک دیپلماسی علمی در گسترش روابط ایران و برزیل نقش مهمتری بازی کند.
در پایان مراسم تفاهم نامه همکاری علمی و پژوهشی و قراردادهای تبادل استاد و دانشجو توسط روسای دانشگاه های علامه طباطبائی و اورو پرتو برزیل امضا شد.
گفتنی است دانشگاه ارو پورتو در سال ۱۹۶۹ با به هم پیوستن دو دانشگاهی که قدمت ۱۰۰ ساله داشتند تاسیس شد. این دانشگاه ۱۵ هزار دانشجو و حدود یک هزار عضو هیئت علمی داشته و در رشته های مهندسی و داروسازی جزو دانشگاه های پیشتاز کشور برزیل است. دانشگاه اورو پرتو، ۱۱ دانشکده، انیستیتو و مرکز شامل دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشکده فلسفۀ ادبیات و فرهنگ، دانشکده حقوق گردشگری و موزه شناسی و انستیتو علوم اجتماعی کاربردی دارد.
 


نظر شما :