کتاب «بزنگاه تثبیت دانش انسانی در ایران» ویژۀ عملکرد ۸ سالۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی منتشر شد

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۴ کد : ۱۵۷۲۷ خبر روز
تعداد بازدید:۱۸۳۱
کتاب «بزنگاه تثبیت دانش انسانی در ایران» ویژۀ عملکرد ۸ سالۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی در ۱۶۴ صفحه و ۴ بخش مختلف منتشر شد.
کتاب «بزنگاه تثبیت دانش انسانی در ایران» ویژۀ عملکرد ۸ سالۀ دانشگاه علامه‌طباطبائی منتشر شد

به گزارش روابط عمومی، این کتاب با گفتارهایی از غلامعلی حداد عادل،  رضا فرجی دانا، علی اکبر صادقی رشاد، جعفر توفیقی، عبدالحسین خسروپناه، جعفر باباجانی، مهدی الوانی، عباس شاکری، محمد باقر خرمشاد، کوروش صفوی،  عباس عباسپور، بهرام امیر احمدیان،هادی خانیکی، محمد سعید ذکائی و... منتشر شده است.

در مقدمۀ کتاب آمده است: چگونه می توان دانشگاه علامه طباطبائی را به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی در شرایطی که بیشتر معیارهای سنجش دانشگاه از حوزه های دیگر علوم برخاسته، به گونه ای توسعه داد که به جای محل کشاکش های سیاسی به مرکز تولید علم و نظریه و اندیشه و عمل بدل شود و در زمره دانشگاه های ممتاز کشور قرار گیرد؟ این پرسشی است که مهمترین دغدغه مدیران، استادان و کارکنان دانشگاه در سال های گذشته بوده و به رغم دریای متلاطم مشکلات و کاستی های گوناگون، گام به گام به سوی یافتن پاسخی درخور برای آن گام برداشته شده است، به گونه ای که دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه یکی از بزرگترین و مهمترین دانشــگاه های کشور اکنون در حال گسترش سریع و روز افزون در تمامی عرصه های علوم انسانی بوده و در راستای تحقق اهداف چشم انداز خود به دنبال اعتلای همه جانبه رشد و توسعه علوم انسانی و اجتماعی در کشور است. ارتقای موقعیت دانشگاه علامه طباطبائی در سطوح ملی و بین المللی، ارائه نتایج و دستاوردهای علمی و مهارتی دانش آموختگان به منظور تحقق دانشگاهی مأموریت گرا، پژوهش محور و کارآفرین و با ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی موثر و کارآمد در راستای تأمین نیازهای جامعه در حوزه های علوم انسانی و اجتماعی و رشد و افزایش سرمایه اجتماعی و توسعه علمی کشور در عرصه منطقه ای و جهانی از جمله مأموریت های اصلی دانشگاه است. این مهم با مشارکت تمامی معاونت ها، مدیریت های ستادی، دانشکده ها و واحدهای دانشگاه با انجام اموری همچون ارتقای شاخص های کمی و مدنظر کیفی فعالیت های دانشگاه انجام پذیرفته است. البته در این میان سیاست های کلان و راهبردی توسعه ای کشور کمال مسئولان دانشگاه است. بر این اساس، برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه علامه طباطبائی (1400-1396) به عنوان نماد آموزش عالی کشور در حوزه علوم انسانی، تدوین شد. مبنای این برنامه، اسناد بالادستی است. اسنادی همچون: برنامه ششم توسعه، نقشه جامع علمی کشور، آیین نامه ها و دستورالعمل های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، سند دانشگاه اسلامی، مصوبات هیأت امنا و سند راهبردی دانشگاه. دانشگاه علامه طباطبائی در جایگاه بزرگترین دانشگاه تخصصی علوم انسانی و اجتماعی کشور و به عنوان دانشگاه پیشرو در دستیابی به رشد و توسعه و دانش در حوزه علوم انسانی و اجتماعی کشور به لطف بهره مندی از توانمندی و شایستگی های اعضای هیأت علمی و پژوهشگران خود، منشأ خدمات ارزشمندی به جامعه بوده است. بسیاری از چهره های برجسته علمی، سیاسی، اجرایی و چهره های ماندگار و بنیانگذاران دانش های مختلف انسانی و اجتماعی از دانش آموختگان این دانشگاه بوده اند.

در ادامۀ این مقدمه آمده است: این دانشگاه از سال 1393 به لطف اعضای هیات علمی متخصص، دانشجویان فرهیخته و کارکنان پرتلاش خود در پیمودن سیاست های توسعه مستمر خود پیشرفت ها و موفقیت های زیادی داشته است. کسب عنوان دانشگاه سطح یک و دانشگاه برتر در کنار 12 دانشگاه برگزیده کشور گواهی بر این مدعاست. کتاب حاضر، نگاهی گذرا به این موفقیت ها است. دانشگاه علامه طباطبائی، دانشگاهی الگو، نواندیش، نوآور، مشتریمدار، کیفیت‌محور و پیشرو در آموزش، تولید و ترویج علوم انسانی به شمار می رود. آرمان متعالی دانشگاه در عرصه فرهنگی نیز، محیطی سالم، پویا، هدفمند، اثرگذار، الگو و پرنشاط، مقتصد و مطابق با ارزش های اسلامی ایرانی است. محیط فرهنگی مورد نظر دانشگاه در افق چشم انداز، محیطی است که زمینه های رشد و شکوفایی همه استعدادها را فراهم ساخته و به گونه ای راهبری می شود که نه تنها نخبگان و استعدادهای برتر نسبت به آن وفادار باشند، بلکه جذب نخبگان، نوآوران و کارآفرینان را نیز در دستور کار خود قرار داده است. دانشگاه عالمه طباطبائی در زمینه تولید محتوا و ترویج و آموزش علوم انسانی اسلامی با تکیه بر سرمایه ها و منابع انسانی ارزشمند خود، بهره گیری از فناوری های روز آموزشی و پژوهشی و در راستای فلسفه وجودی خود و انتظارات جامعه، نسبت به آموزش و تربیت نیروی متخصص و متعهد کشور و ارائه خدمات علمی و پژوهشی و مشاوره ای به متقاضیان آموزش عالی و نهادهای عمومی و بخش های مختلف جامعه، اعم از صنعتی، فرهنگی و خدماتی اقدام کرده و تلاش می کند در آموزش، تولید و ترویج علم و پاسخگویی به نیازها و مشکلات جامعه سرآمد باشد. در کتاب حاضر، بخشی از عملکرد هشت ساله دانشگاه علامه طباطبائی مورد بررسی قرار گرفته است. این بررسی معطوف به تشریح اهداف و ضرورت هایی است که به واسطه آن دانش انسانی را گامی به پیش براند. از آنجایی که طی پنج سال گذشته، اهداف و راهبردهایی مهم برای ادامه فعالیت دانشگاه در نظر گرفته شده بود، برای بخش بندی این کتاب از همین اهداف چهارگانه استفاده شده است. در انتها علاوه بر قدردانی و سپاس از کلیه استادان، دانشجویان، کارکنان، پژوهشگران، اعضای هیات امنا و اعضای هیات رئیسه دانشگاه و تمام بزرگوارانی که در این هشت سال به سهم خود در ارزش آفرینی در دانشگاه مؤثر بوده اند تشکر می کنیم.

برای دریافت فایل کتاب اینجا کلیک کنید.


نظر شما :