برای نخستین بار در بین دانشگاه‌های کشور؛

سامانۀ شفافیت دانشگاه علامه‌طباطبائی رونمایی شد

۱۳ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۵:۲۶ کد : ۱۵۶۰۴
تعداد بازدید:۱۳۷۱
سامانه شفافیت دانشگاه علامه طباطبائی با التزام به موازین حرفه ای نظام شفافیت و با اهدافی چون ترویج و تقویت الگوی حکمرانی آکادمیک و تعامل سازنده با دولت و جامعه رونمایی شد.
سامانۀ شفافیت دانشگاه علامه‌طباطبائی رونمایی شد

به گزارش روابط عمومی، سامانه شفافیت دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان نخستین سامانه شفایت دانشگاهی کشور، طی مراسمی با حضور دکتر علیرضا منادی سفیدان،رئیس کمیسیون آوزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر علی اسلامی پناه، نماینده پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، حجت الاسلام صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و اعضای هیئت رئیسه دانشگاه رونمایی شد.
دکتر فائز دین پرست، مدیر روابط عمومی و رئیس کمیته شفافیت دانشگاه در این مراسم گفت: سامانه شفافیت دانشگاه با التزام به موازین حرفه ای نظام شفافیت و به منظور ارتقای الگوی حکم رانی آکادمیک و ارائه عملکرد شفاف برای نخستین بار در دانشگاه های کشور راه اندازی شده است.
وی ایجاد سازگاری میان ماموریت ها و عملکردهای دانشگاه با انتظارات اجتماعی و منافع جمعی، افزایش غنای محیط آموزش و یادگیری و ارتقای کیفیت خروجی دانشگاه، ترویج و تقویت الگوی حکمرانی آکادمیک و سیاست گذاری علمی در نهاد آموزش عالی، تعامل سازنده با دولت و جامعه و پاسخگویی مدیریت دانشگاه به حوزه عمومی و رشد اعتماد متقابل بین دانشگاه و حوزه عمومی و نهادهای اجتماعی را از جمله اهداف راه اندازی این سامانه عنوان کرد.
رئیس کمیته شفافیت در ادامه افزود: در مرحله فعلی که اطلاعات و داده ها به صورت آفلاین ارائه می شود، در بخش قراردادهای پژوهشی، تمام اطلاعات مربوط به قراردادهای پژوهشی بیرونی دانشگاه که با نهادهای مختلف منعقد است، اطلاعات استخدامی و ارتقاء های انجام شده در بخش منابع انسانی، در بخش سفرهای خارجی، اطلاعات همه سفرهای خارجی دانشگاهیان این دانشگاه از سال 1391 تا 1398 که با منابع دانشگاه انجام شده است، و در بخش های دیگر اطلاعات مربوط به آئین نامه ها و مقررات، بودجه، قراردادها، تفاهم نامه ها و سالنامه آماری منتشر شده است.
وی ادامه داد: در مرحله دوم نیز اطلاعات و داده های سامانه به صورت آنلاین منتشر می شود، یعنی همزمان با انجام قرارداد، اطلاعات آن سریع و همزمان منتشر می شود تا همه از شرایط و چگونگی قرارداد منعقد شده اطلاع پیدا کنند.
دکتر دین پرست عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم و اساسی هیئت رئیسه دانشگاه علامه طباطبائی به منظور اعمال نظارت عمومی بر عملکرد دانشگاه، قرار دادن بخشی با عنوان «سوت‌زنی» در سامانه شفافیت است. این بخش یک پل ارتباطی، برای گزارش موارد احتمالی تخلف پیش بینی شده است تا اگر کسی ردپایی از تخلف را احساس کرد، آن را گزارش کند و با دریافت کد رهگیری امکان پیگیری تخلف احساس شده را پیدا کند. دانشگاه نیز متعهد است به گزارش دریافت شده رسیدگی کند و نتیجه را منتشرکند. حتی این حق برای افراد در نظر گرفته شده است تا اگر شخص پیگیر از پاسخ دانشگاه قانع نشد امکان مراجعه به مراجع بالاتر و پیگیری گزارش خود را داشته باشد.
وی در پایان گفت: امیدواریم شفافیت عملکرد و بهبود حکمرانی دانشگاهی در تمام دنشگاه های کشور ساری و جاری شود.
گفتنی است دکتر فائز دین پرست، مدیر دفتر ریاست و روابط عمومی دانشگاه به عنوان رئیس کمیته، دکتر وحید آگاه، سرپرست دفتر حقوقی دانشگاه، دکتر مرتضی خرسندی، مدیر برنامه و بودجه و تحول سازمانی، حسن آباقری، مدیر امور مالی، دکتر امیر رحیمی، مدیر حراست و دکتر علی اسمعیلی اردکانی به عنوان عضو، اعضای کمیته شفافیت دانشگاه علامه طباطبائی را تشکیل می دهند.
این کمیته وظیفۀ تدوین برنامه شفافیت دانشگاه و ارائه آن به هیئت رئیسه برای تصویب، نگارش و تدوین بیانیه‌های دانشگاه در ارتباط با برنامه شفافیت دانشگاه، تصویب دامنه شمول هر یک از اقلام داده‌های شفافیت با مشورت معاونین دانشگاه، اخذ تصمیم درخصوص نحوه انتشار اطلاعات، تدوین گزارش‌های دوره‌ای اجرای برنامه شفافیت، بررسی بازخوردهای دریافت شده از سوی ذینفعان و افکار عمومی پس از انتشار اطلاعات، پیشنهاد اصلاح فرایندهای منجر به شفافیت از سوی ذینفعان درون و برون دانشگاهی در جهت ارتقای کیفیت برنامه شفافیت و همکاری با اندیشکده‌ها و موسسات مطالعاتی حوزه شفافیت جهت ارتقای کیفیت حکمرانی دانشگاه را بر  عهده دارد.
 


نظر شما :