در مراسم افتتاح طرح‌های پژوهشی و عمرانی دانشگاه مطرح شد؛

دانشگاه علامه‌طباطبائی «امید» و «آیندۀ علوم انسانی» ایران است

۱۰ شهریور ۱۴۰۰ | ۱۸:۱۳ کد : ۱۵۵۸۸ خبر روز
تعداد بازدید:۱۶۲۴
پروژه های عمرانی و پژوهشی دانشگاه علامه طباطبائی با حضور دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر علی اسلامی پناه، معاون پارلمانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت الاسلام صادق اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه و اعضای هیئت رئیسه افتتاح شد.
دانشگاه علامه‌طباطبائی «امید» و «آیندۀ علوم انسانی» ایران است

به گزارش روابط عمومی، در مراسم افتتاح پروژه های عمرانی و پژوهشی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: در هشت سال گذشته در دانشگاه علامه سه کار عمده و بنیادی را باید انجام می‌دادیم. نخستین کار آماده سازی فضای فیزیکی دانشگاه بود تا بتوانیم از مجموعه‌های پراکنده بیرون بیاییم و هویت دانشگاهی بگیریم. دومین کار افزایش استاندارد‌های آموزشی و پژوهشی بود، چرا که دانشگاه وضعیت مناسبی را از لحاظ آموزشی و پژوهشی نداشت و سومین کار نیز خارج کردن دانشگاه از دانشگاه های نسل اول و حرکت به سمت دانشگاه‌های آموزش محور، کارآفرین و فن آور بود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر با همت استادان و همکاران، بیش از ۶۰درصد از فضای دانشگاه در پردیس دهکده المپیک تجمیع شده است و 40درصد دیگر، شامل دانشکده های ادبیات فارسی و زبان های خارجی، اقتصاد، تربیت بدنی و علوم ورزشی و علوم اجتماعی هستند که باید در پردیس مرکزی اضافه شوند.
دکتر سلیمی ادامه داد: چهار دانشکده دانشگاه علامه طباطبائی دارای ساختمان، اعضای هیئت علمی، کارکنان، ساختار اداری و هویت مستقل شده اند در صورتی که گذشته چنین نبود.


وی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبائی که در گذشته به عنوان یک دانشگاه 6 دانشکده ای شناخته می شد، اکنون به عنوان دانشگاه ۱۱ دانشکده‌ای شناخته می‌شود.  به دنبال حرکت به سمت استاندارد‌های آموزشی و پژوهشی، نسبت استادان به دانشجویان که در سال 92، 1 به 40 بود، امسال به 1 به 12 رسیده و یکی از بهترین نسبت های استاد به دانشجو را در کشور داریم.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بیان کرد: همچنین هرم اعضای هیئت علمی ما گسترش پیدا کرده است. امروز بیش از ۵۶۰ استاد در دانشگاه داریم که ۵۲ درصد آن‌ها از مرتبه دانشیار به بالا هستند. تولید مقالات داخلی ما ۵۰درصد و تولید مقالات خارجی و کتاب نیز ۳۰۰ درصد نسبت به گذشته رشد کرده است.
وی بیان کرد: تعداد قرارداد‌های پژوهشی ما به نسبت ۸ سال پیش حدود 10 برابر شده و این موضوع نشان می دهد استاندارد‌های دانشگاه در حوزه آموزش و پژوهش بالا رفته است.
استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی افزود: در هشت سال گذشته حوزه بین المللی نداشتیم، اما اکنون در سه کشور اسپانیا، قزاقستان و چین دفتر دانشگاه وجود دارد و در چهار رشته مشترک فعالیت می کنند. به طوری که در سال گذشته، حوزۀ امور بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان امور بین الملل نمونه شناخته شد.
وی گفت: دانشگاه علامه طباطبائی جهش بزرگی از دانشگاه های نسل اول به نسل سوم داشته است و در حوزه علوم انسانی مراکز رشد و نوآوری ایجاد کرده است. هیچ کسی باور نداشت که در حوزه علوم انسانی بتوانیم مراکز رشد و نوآوری ایجاد کنیم، ولی اکنون مراکز رشد ما به عنوان مراکز نمونه کشوری شناخته شده اند.
سلیمی افزود: دانشگاه دارای ۴ مرکز رشد است که سه مرکز آن در درون دانشکده ها است تا دانشجویان در زمان ورود به دانشگاه بتوانند کارهای خلاق و نوآورانه انجام دهند.
وی ادامه داد: دانشگاه علامه طباطبائی با تایید مرکز حمایت از کرسی های نظریه پردزای که در شورای انقلاب فرهنگی است، به عنوان دانشگاه نمونه کشوری در زمینه نظریه پردازی بر اساس اندیشه های بومی معرفی شده است و از 13 کرسی اصیل نظریه پردازی، چهار کرسی آن متعلق به این دانشگاه است.
رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در پایان گفت: نخستین سامانه شفافیت در سطح دانشگاه های کشور امروز در دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح می شود. تمام اطلاعات دانشگاه از قبیل جذب ها، استخدام ها، پروژه های پژوهشی، اطلاعات مالی و پروژه های عمرانی به طور شفاف در سامانه قرار گرفته است. همچنین کتاب تاریخ دانشگاه که به همت استاد فقید احمد گل محمدی تحقیق و نوشته شده است، رونمایی می شود. 


دکتر علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بخش دیگری از این مراسم بیان کرد: دانشگاه علامه طباطبائی یک هویت بسیار بزرگ به نام مرحوم علامه طباطبائی دارد. امروز این افتخار را داریم که بگوییم دیگر، کشور جهان سومی نیستیم، بلکه کشور پیشرفته‌ای هستیم که با تکنولوژی‌های جدید در مرز علم و دانش قرار داریم. شرکت‌های دانش بنیانی داریم که کار‌های بزرگی را انجام می‌دهند.
وی اضافه کرد: در حوزه علوم فنی و مهندسی و علوم پایه رتبه خوبی بین 3 تا 9 داریم و در برخی زمینه‌ها رتبه یک دنیا را داریم، اما متاسفانه در حوزه علوم انسانی رتبه ۳۰ را کسب کرده ایم. هرچند در 40 سال اخیر بعد از انقلاب رشد خوبی در حوزه علمی به ویژه علوم انسانی داشته ایم.
وی گفت: در حوزۀ نوآوری 96 شرکت دانش بنیان و خلاق و نوآور در دانشگاه علامه طباطبائی ایجاد شده است که بسیار قابل تقدیر است.
دکتر منادی سفیدان ادامه داد: شایعه های بسیاری در حوزه علمی و فضای مجازی ایجاد شده است. دانشمندان این کشور باید صفحات مجازی را ساماندهی کنند و برای سر و سامان دادن به این فضا وارد عمل شوند.
وی با تاکید بر ضرورت استفاده از اینترنت ملی که به همت دانشمندان داخلی به وجود آمده است، گفت: بسیاری از کشورها اینترنت ملی دارند تا زمانی که اینترنت بین المللی قطع شد، مسئله ای برای ادامه فعالیت نداشته باشند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان سخنان خود گفت: خروجی های علمی باید تجاری سازی شود و تولید محتوا انجام شود و رصد این فضا در نظر گرفته شود. دروغ و شایعات در حوزه علمی و دینی زیاد شده است که باید ساماندهی شود.


دکتر علی اسلامی پناه، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه این مراسم گفت: دانشگاه علامه طباطبائی به رغم جوان بودن نسبت به سایر دانشگاه‌ها، رشد چشمگیری داشته و در دهه کنونی ساختار آن گسترش یافته است.
وی تاکید کرد: دانشگاه علامه طباطبائی به همت بزرگانی مانند دکتر حسین سلیمی، چنان توسعه پیدا کرده است که رئیس بعدی باید اقداماتی دو الی سه برابر وضعیت فعلی انجام دهد. همچنین بسیاری از استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه اکنون جزو وزرا و معاونان وزرا هستند.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: کار بسیار مهم و ماندگاری که در دانشگاه علامه طباطبائی انجام شده، مستندسازی اموال است. 
او در پایان گفت: علوم انسانی یکی از مظلوم‌ترین رشته‌های علمی در کشور است و دانشگاه علامه طباطبائی با کارهایی که انجام داده است باید ثابت کند که می تواند ارتباطات بین المللی خوبی داشته باشد. این دانشگاه امید آینده علوم انسانی است و باید از طریق آن با دنیا تعامل برقرار کنیم.


حجت الاسلام صادق اکبری اقدم، مسئول دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علامه طباطبائی نیز با قدردانی از تلاش های انجام شده، گفت: در فرهنگ، تاریخ و تمدن اسلامی ایرانی این سرزمین توجه به علم و فن آوری فراوان بوده و بعد از انقلاب اسلامی این توجه بیشتر شده است. به ویژه در حوزه علوم انسانی همکاری حوزه و دانشگاه تحول بزرگی ایجاد کرده است تا بتوان اسلامی سازی، بومی سازی، روزآمدی، کارآمدی و اثرگذاری را در این عرصه رقم زد.
وی افزود: هر چه علوم انسانی بر آمده از زیست بوم، فرهنگ و زمینه های فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی باشد گره‌های بیشتری را می توان از جامعه باز کرد. همچنین هرچه به علوم انسانی توجه بیشتری شود، خدمت به نظام، ارزش ها و جامعه اسلامی بیشتر می شود.
حجت الاسلام اکبری اقدم گفت: امیدواریم در جهت تمدن نوین اسلامی، با نگاه تحولی و با نگاه تولید علوم انسانی بومی اسلامی بتوانیم ایفای نقش جدی داشته باشیم.


 در ادامه مراسم و رونمایی از سامانه شفافیت دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر فائز دین پرست، مدیر حوزۀ ریاست و رئیس کمیتۀ شفافیت دانشگاه گفت: سامانه شفافیت دانشگاه با تدبیر هیئت رئیسه دانشگاه و با هدف انتشار داده های دانشگاه از چند ماه پیش آغاز به کار کرد تا عملکرد دانشگاه را به صورت شفاف و به روز و به دور از هر گونه پنهان کاری به همه ذی‌نفعان اعم از کارکنان، دانشجویان، استادان و همه آحاد جامعه اطلاع رسانی کند.
وی عنوان کرد: در مرحله فعلی اطلاعات مربوط به قراردادهای پژوهشی بیرونی دانشگاه منتشر شده است. همچنین در حوزه منابع انسانی، همه استخدامی ها، ارتقاءها و همه سفرهای خارجی که با منابع دانشگاه از سال 91 تا 98 انجام شده، آئین‌نامه‌ها، مقررات و اطلاعات مربوط به بودجه و صورت های مالی و حسابرسی دانشگاه که به تایید هیئت امنا رسیده، بارگذاری شده است.
دکتر دین پرست ادامه داد: در مرحله بعدی، با آنلاین شدن سامانه شفافیت، به محض انجام قرارداد اطلاعات سریع منتشر می شود و همه می توانند در جریان چگونگی قراردادها قرار گیرند.
وی در پایان گفت: بخشی نیز در سامانه در نظر گرفته شده است تا اگر کسی ردپایی از تخلف را احساس کرد بتواند منعکس و پیگیری کند و در صورتی که به نتیجه نرسید از طریق مراجع بالاتر پیگیری کند. امیدواریم شفافیت عملکرد و بهبود حکمرانی در دانشگاه های کشور ساری و جاری شود.


همزمان با رونمایی از سامانه پژوهشی جدید دانشگاه علامه طباطبائی نیز دکتر امیر زندمقدم، مدیر پژوهشی دانشگاه گفت: این سامانه، شش زیر سامانۀ بسیار قوی دارد که می تواند نیازهای پژوهشی و آموزشی این دانشگاه را تامین کند.
وی افزود: سامانه پژوهشی جدید امکانات و قابلیت های بسیاری از قبیل کاربرپسند بودن، انعطاف پذیر بودن، تیم مدیریتی قوی، اتصال به سامانه گلستان و کارگزینی، ارائه گزارش های توصیفی، آماری و مدیریتی و به صرفه بودن برای دانشگاه دارد که زمینه را برای تسهیل فعالیت فراهم می کند.
گفتنی است، در پایان مراسم نیز کتاب تاریخچۀ دانشگاه علامه طباطبائی که به همت استاد فقید دکتر احمد گل محمدی تحقیق و تهیه شده بود رونمایی شد.


نظر شما :