برگزاری کارگاه روش تحقیق در علوم انسانی برای استادان دانشگاه‌های کابل

۰۴ آبان ۱۳۹۵ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۵۴۶ خبر روز
تعداد بازدید:۶۶۵۰
کارگاه روش تحقیق در علوم انسانی با هدف دانش‌افزایی استادان دانشگاه‌های کابل و با تدریس اعضای هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی در دانشگاه گوهرشاد افغانستان برگزار شد.
برگزاری کارگاه روش تحقیق در علوم انسانی برای استادان دانشگاه‌های کابل

به گزارش روابط عمومی دانشگاه به نقل از مدیریت همکاری‌های علمی بین‌المللی، هیاتی از استادان دانشگاه علامه طباطبائی متشکل از دکتر غلامعلی چگنی‌زاده، دکتر رضا موسوی‌نیا از دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دکتر احمد غیاثوند از دانشکده علوم اجتماعی به منظور برگزاری سلسله کارگاه‌های علمی با محور روش تحقیق در علوم انسانی مهرماه سال جاری به مدت یک هفته به کشور افغانستان سفر کردند.

در این کارگاه‌های علمی که به میزبانی دانشگاه گوهرشاد برگزار شد، استادان رشته های مختلف از دانشگاه های شهر کابل شرکت داشتند. در ابتدای این کارگاه آموزشی، دغدغه ها، نیازها و مشکلات پژوهشی استادان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از انجام نیازسنجی، کارگاه‌های روش پژوهش، آغاز به کار کرد. در این کارگاه‌ها رویکردهای مختلف روش شناسی کمی و کیفی و تفاوت های این دو روش مشخص و نیز انواع روش های تحقیق مرتبط با این دو رویکرد همچون آینده پژوهی، تحلیل گفتمان و ... تشریح گردید. همچنین مباحثی پیرامون نحوه پروپوزال نویسی در روش تحقیق پیمایشی مطرح گردید.  

با توجه به توافق صورت گرفته میان دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه گوهرشاد در خصوص اجرای طرح پژوهشی تحت عنوان «پیمایش ارزشها و نگرش های مردم کابل» توسط طرف ایرانی، جلسه‌ای با حضور نمایندگان دو دانشگاه برگزار شد و در مواردی همچون نحوه تهیه نقشه شهر کابل، وضعیت توزیع جمعیتی، شناسایی و آموزش پرسشگران محلی، بررسی اعتبار روایی تحقیق با همکاری دانشجویان، نحوه تکمیل پرسشنامه و ... مورد بحث قرار گرفت.


نظر شما :