جشنواره رویش، زمینه‌ساز فهم پدیده‌های اجتماعی و دانشگاهی به عنوان پدیده‌های فرهنگی است

۱۸ خرداد ۱۴۰۰ | ۲۰:۳۶ کد : ۱۵۰۷۲ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۲۰۴۸
آئین افتتاحیه نهمین جشنواره ملی رویش ویژه فعالیت های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی کانون های فرهنگی و اجتماعی با حضور دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، محمدهادی عسکری، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی در بستر مجازی برگزار شد.
جشنواره رویش، زمینه‌ساز فهم پدیده‌های اجتماعی و دانشگاهی به عنوان پدیده‌های فرهنگی است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه در آیین افتتاحیه نهمین جشنواره ملی رویش با ابراز خرسندی از میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی از جشنواره ملی رویش، گفت: جشنواره رویش با وجود داشتن مدت زمان کوتاه، توانست اثر عمیق خود را نشان دهد. امید است که زمینه ساز فعالیت های فرهنگی عمیق تر و گسترده تر در دانشگاه های کشور شود.

وی بیان کرد: ما در جامعه امروز، به خوبی درک می کنیم چرا بسیاری از جامعه شناسان و اندیشه ورزان، همه چیز را در جامعه فرهنگی می دانند و فرهنگی می بینند و چرا معتقدند، ریشه حل و فصل و گره گشایی در بسیاری از موارد در فرهنگ است. این یافته علوم اجتماعی جدید را امروز در جامعه با تمام وجود حس می کنیم که همه چیز رنگ و بو و عمق فرهنگی دارد.

دکتر سلیمی ادامه داد: دلیل اینکه بسیاری از اقتصاددانان مسائل و مشکلات اقتصادی را درک می کنند و حتی راه حل های آن را می دانند ولی در عمل با بن بست های متفاوت روبرو می شوند، این است که رفتار اقتصادی، گونه ای رفتار فرهنگی است. تا زمانی که نظام های معنایی و فرهنگی در حوزه رفتار اقتصادی اصلاح نشود، نمی شود مسائل را فقط به شیوه مکانیکی حل کرد.

وی عنوان کرد: اینکه ما در فضای سیاست ورزی خود هنوز شیوه نقد، گفت و گو و هم اندیشی را نیاموخته ایم و فکر می کنیم اثر گذاری در حوزه سیاسی با پرخاشگری و نوعی خشونت گفتاری و تقابل های مصنوعی امکان پذیر است، به این دلیل است که نمی دانیم، سیاست ورزی گونه ای از فرهنگ است. تا وقتی که درک نکینم در ساختار اندیشه های سیاسی و معنایی جاری در سیاست، مسائل و مشکلات از مسیر گفت و گوی هم افزا حل شدنی است، تلاش می کنیم با پرخاشگری و تندروی در عرصه سیاست تاثیرگذار باشیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: درست کردن شرکت های دانش بنیان، افزایش آمار مقالات و تعمیق در آموزش برای بارور کردن دانشگاه کافی نیست. همه این مسائل، پدیده های فرهنگی هستند که اگر نتوانیم بنیاد آنها را به گونه ای مناسب در درون دانشگاه ها فراهم کنیم از آموختن اطلاعات و یا انتشار مقالات بهره چندانی نخواهیم برد.

وی خاطر نشان کرد: جشنواره رویش، جشنواره ای است که می تواند زمینه ساز فهم پدیده های اجتماعی و دانشگاهی به عنوان پدیده های فرهنگی شود و در اندیشه سیاست گذاران حوزه علم و فناوری این نکته بنیادین را نهادینه کند که نمی توان از مقوله فرهنگ، اندیشه ورزی و تمرین در حوزه فرهنگ غافل شد و فقط با سرمایه گذاری در حوزه علم و فناوری، دانشگاه را به مسیر اصلی بازگرداند.

دکتر سلیمی در پایان گفت: امیدوارم هم اندیشی هایی که در مسیر این جشنواره در حال انجام است، زمینه ای را ایجاد کند که درک کنیم، ریشه همه پدیده های اجتماعی و البته دانشگاهی در فرهنگ است و لازم است سازوکار و سرمایه گذاری متفاوتی در این حوزه داشته باشیم.

در ادامه دکتر شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه با اشاره به فعالیت بیش از ۷ هزار کانون در سراسر دانشگاه های کشور گفت: بخش مهمی از سرزندگی دانشگاه ها را مدیون کانون ها هستیم. جشنواره ملی رویش به طور خاص به عنوان رخداد اصلی کانون های سراسر کشور، فرصتی است برای قدردانی از کانون ها و فعالان فرهنگی که در سراسر کشور فعالیت می کنند. کارکرد اصلی جشنواره ها، نشان دادن جایگاه ها، مبادله تجربه ها و فرصتی برای آموختن از یک دیگر است.

وی اظهار کرد: کانون ها توانسته اند جایگاه خود را در حیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها تثبیت کنند. چیزی را که سبب زیست و فرهنگ دانشگاهی است، بیش از هر جای دیگری می توان در کانون ها دنبال کرد. امیدواریم این جشنواره فرصتی در جهت ارتقا جایگاه کانون ها، شناخت مسائل، چالش ها و کمک بیشتر به فعالان کانون ها در سراسر دانشگاه های کشور باشد.

دکتر غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز در ادامه برنامه های روز نخست جشنواره ملی رویش در نشست خبری نهمین جشنواره ملی رویش که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: در حوزه فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان، کانون های دانشجویی با فعالیت های پرتعداد و پرثمر از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار هستند. با وجود شرایط ناشی از کووید-۱۹، شاهد فعالیت های مطلوبی از طرف کانون های فرهنگی دانشگاه ها به صورت مجازی بوده ایم. امیدواریم با تغییر شرایط در سال تحصیلی پیش رو، شاهد حضور کنشگران دانشجویی در دانشگاه ها باشیم.

وی افزود: جشنواره رویش همواره با رویش های جدید مواجه بوده است. در جشنواره نهم رویش ملی به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی نیز با تنوعی از برنامه ها و فعالیت های تازه مواجه هستیم که گشایش های جدیدی را بر روی دانشجویان فعال این عرصه باز می کند. نزدیک به ۸۰ درصد کانون های دانشجویی، فعالیت های متنوع خود را در این جشنواره ثبت کرده اند که این نشان از روحیه مشارکت و کنشگری آنها است.

دکتر غفاری عنوان کرد: جشنواره ملی رویش برآمده از مجموعه فعالیت هایی است که در طی یک فرآیند  بلند مدت در دانشگاه ها شکل گرفته است. جشنواره رویش ابتدا به صورت درون دانشگاهی و پس از آن در مقیاس ملی برگزار می شود. تعداد پنج هزار و ۲۸۵ کانون از ۸۶ دانشگاه، در نهمین جشنواره ملی رویش شرکت کردند که این تعداد شامل۸۰ درصد کانون های دانشگاهی است.  همچنین تعداد ۱۵ هزار ۵۳۷ فعالیت از سوی کانون ها در سامانه جشنواره ثبت شده است که از این تعداد هزار و ۳۶۲ اثر به صورت فردی و ۲۱۶ اثر به صورت گروهی بوده است. ۱۲۶ ایده خلاق کانونی نیز به دبیرخانه جشنواره ارائه شده است.

وی افزود: کار درخشانی که در این دوره از جشنواره انجام شده است، احترام گذاشتن به فعالیت افرادی است که در سال های قبل از فعالان کانون ها بوده اند. بر این اساس برای نخستین بار در بخش جایزه مسئولیت اجتماعی و جهادگر آسمانی تعداد ۷۵ نفر شرکت و کار آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت عتف در خصوص داوری و ارزیابی آثار گفت: در نهمین جشنواره ملی رویش، ۶۶ داور در بخش ارزیابی کانون ها، ۲۷ داور برای ارزیابی آثار، ۳ داور در بخش ارزیابی ایده های خلاق و ۳ داور نیز در بخش مسئولیت های اجتماعی همکاری کرده اند.

وی در پاسخ به پرسش از برنامه های جنبی جشنواره گفت:نهمین جشنواره ملی رویش با شکل و محتوای جدیدتری نسبت به دوره های قبل برگزار شد. برپایی نمایشگاه، نشست ها و کارگاه های تخصصی با موضوع زیست رویش، واژه های رویش، گپ های رویش، نوآوری های رویش و گفتارهای رویش به صورت مجازی از بخش های جنبی این جشنواره بوده است.

دکتر غفاری در پایان در پاسخ به سوالی در خصوص زمان برگزاری اختتامیه گفت: اختتامیه نهمین جشنواره رویش چهارشنبه، ۱۹ خرداد با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار می شود.


نظر شما :