دکتر سلیمی در آئین مقام استاد: برنامۀ شفافیت در دانشگاه اجرا می‌شود

۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۴۴ کد : ۱۵۰۵۴ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۸۷۶
آئین گرامی‌داشت مقام استاد با حضور رئیس، معاونان و جمعی از استادان برگزیدۀ دانشکده‌های دانشگاه علامه طباطبائی به صورت حضوری و مجازی برگزار شد.
دکتر سلیمی در آئین مقام استاد: برنامۀ شفافیت در دانشگاه اجرا می‌شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه در این مراسم، ضمن نکوداشت یاد و خاطرۀ دکتر علی شیخ الاسلامی، نخستین رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به ارائۀ گزارش بخشی از فعالیت های انجام شده در دانشگاه پرداخت.

وی با طرح این پرسش که چرا باید برای ساختن یک دانشگاه، مشکلات بسیار طاقت فرسا را تحمل کرد؟ ادامه داد: دلیل این امر  این است که دانشگاه نماد عقلانیت و نهادی است که اگر بتوان آن را برساخت، بنای عقلانیت، اخلاق و فرهیختگی در کشور ساخته می شود. هنگامی که بنای اندیشه و دانش در جامعه ساخته می شود، این بنا به یک بنای ماندگار بدل می شود. دانشگاهی که برساخته می شود باید ریشه دار باشد، چرا که نمادهای عقلانیت، زمانی به یک درخت تناور بدل می شوند که ریشه دار شوند و اینگونه می توان برای مدت طولانی از میوه های آن بهره‌مند شد.

دکتر سلیمی افزود: نهاد دانشگاه وقتی با ساختار اجتماعی همراه شود و ریشه بدواند، پی محکمی پیدا می کند. امیدوار بودیم که در کشور ما هم دانشگاه های جدید به ویژه، دانشگاه هایی مانند دانشگاه علامه طباطبائی بتوانند چنین جایگاهی پیدا کنند و به نماد تحول اجتماعی و مدنی تبدیل شوند. رسیدن به این جایگاه، انگیزه ای برای من و همکاران شد تا تلاش کنیم و این دانشگاه را به نماد اندیشه ورزی و معرفت بدل کنیم.

وی عنوان کرد: در این راه با دو مشکل اصلی روبه‌رو بودیم. نخستین مشکل، چگونه دانشگاه شدن بود. دانشگاه علامه طباطبائی از ادغام ده‌ها مدرسۀ عالی ایجاد شده بود و به همین دلیل مانند جزایر پراکنده، هویت مستقل بین آنها شکل نگرفته بود. کالبد و فضای روانی که احساس تعلق به یک مجموعه دانشگاهی را ایجاد کند، وجود نداشت. از استانداردهای لازم برای داشتن هیئت علمی برخوردار نبود. فضای مفاهمه، دوستی و همفکری بین استادان وجود نداشت و آنها نقشی در فرآیند تصمیم‌سازی دانشگاه ایفا نمی کردند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی افزود: دانشگاه در انتخاب مدیران گروه ها، تعیین روسای دانشکده ها، ورودی دانشجویان، جذب اعضای هیئت علمی و تصویب بسیاری از آیین‌نامه‌ها نقشی نداشت، به همین دلیل احساس هویت جمعی در حال از بین رفتن بود. دانشگاه علامه طباطبائی حتی نمادهای هویتی اولیه و بسیار ساده مانند سرود، پرچم و سردر دانشگاه، که به دانشگاه هویت می بخشد را نداشت.

وی ادامه داد: در تبدیل شدن به دانشگاه باید به گونه‌ای عمل می‌کردیم که از همان ابتدا برای دانشگاه ماندن هم برنامه وجود داشته باشد. باید وارد نسل جدید دانشگاه‌ها می‌شدیم و تولید دانش می‌کردیم. دانشگاه علامه طباطبائی تا هفت سال پیش سهم چندانی در تولید دانش کشور نداشت. بنابرین کیفیت آموزش و پژوهش خود را باید به صورت ماندگاری افزایش می‌دادیم و برند دانشگاه را به گونه‌ای ارتقا می دادیم که وقتی نام دانشگاه مطرح می شود، سخنی از محل کشاکش های سیاسی و ماندگار به میان نیاید. در عرصه بین الملل نیز هیچ شناختی از دانشگاه علامه طباطبائی وجود نداشت، بنابراین باید یک پویایی فرهنگی ایجاد می‌کردیم و نشاط اجتماعی را به دانشگاه و دانشجویان بر می گرداندیم.

سلیمی با بیان اینکه برای انجام کار با تضادهای دوگانه ای روبه‌رو بویم، اذعان داشت: با توجه به سرعت بالای تغییرات در جامعه، باید به سرعت دانشکده ها و پژوهشکده های دانشگاه ساخته و استادان مجربی جذب می شد. همچنین نیاز به وجود چندین خوابگاه احساس می شد و این در صورتی بود که دانشگاه تامین اعتبار مالی نمی شد.

وی ادامه داد: از یک طرف باید به رشد مقالات پژوهشی با کیفیت و نشر کتاب پرداخته می شد و از طرف دیگر مانع چاپ و ترویج مقالات بی کیفیت می شدیم. گاهی دانشگاه کارآفرین را در برابر دانشگاه معرفت آفرین قرار می دادند به همین دلیل از یک سو باید تئوری های روز دنیا را فرا می گرفتیم و از طرف دیگر باید مراقبت می کردیم، مبادا تقلید از تئوری های روز دنیا ما را به یک دانشگاه مقلد تبدیل کند.

رئیس دانشگاه خاطرنشان کرد: در عرصه فعالیت های فرهنگی و سیاسی نیز باید از یک سو فضا را به دلیل مطالبۀ عمومی باز می کردیم و از سوی دیگر جلوی کسانی را که مدام برای شکستن خط قرمزها فشار می‌آوردند، می‌گرفتیم. این ها برخی از فضاهای دوگانه ای بود که انجام کار را بسیار سخت می کرد ولی با پشتکار و همت استادان، کارکنان و دانشجویان توانمند شروع به حرکت در این مسیر کردیم.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به توسعه فیزیکی دانشگاه گفت: تاسیس چهار دانشکده الهیات و معارف اسلامی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، علوم ارتباطات و آمار، ریاضی و رایانه با هویت مستقل، تاسیس یکی از بزرگترین کتابخانه های دانشگاهی، راه اندازی مرکز بهداشت و درمان، موزه، مراکز رشد و نوآوری، آزمایشگاه علوم شناختی، مجتمع تفریحی باغ سیب، ساخت یکی از زیباترین مساجد دانشگاهی، راه اندازی مرکز بین الملل که باعث افزایش سه برابری دانشجویان بین الملل در دانشگاه شد، راه اندازی مرکز آموزش های تخصصی آزاد و مهارت افزایی، تاسیس مرکز آزفا، تاسیس مهمان سرا و خوابگاه مهدیه، راه اندازی مهد کودک، تاسیس رستوران استادان، راه اندازی واحد نوین پژوهشی، تشکیل بنیاد حامیان و خیّران دانشگاه، راه اندازی هتل برای دانشجویان رشته هتلداری، ایجاد و نوسازی 72 هزار متر مربع زیربنا و 27 هزار متر مکعب محوطه سازی بخشی از فعالیت های انجام شده در گسترش فضای فیزیکی دانشگاه در سال های اخیر بوده است.

وی همچنین به سرعت رشد مقاله های علمی و پژوهشی در دانشگاه علامه طباطبائی اشاره کرد و تاکید کرد: با ادامه همین نرخ رشد، تا دو سال آینده جزو ۵۰۰دانشگاه برتر دنیا در تمام رتبه بندی های مهم خواهیم بود. امروزه این دانشگاه در رتبه بندی جامع دانشگاهی، از ارکان اصلی و جزو 10 دانشگاه نخست کشور محسوب می شود و نظرات کارشناسانه استادان، دانش آموختگان و دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی مورد توجه نهادها و سازمان های دولتی و سه قوه مجریه، مقننه و قضائیه قرار گرفته است.

سلیمی در پایان از اجرای برنامه شفافیت عملکرد هشت ساله تصدی دانشگاه علامه طباطبائی خبر داد و گفت: طی دو هفته آینده برنامه شفافیت عملکرد هشت ساله این دانشگاه اجرا می شود.

او ادامه داد: در این برنامه تمام اطلاعات، اعم از قراردادهای عمرانی، پژوهشی، چگونگی هزینه کرد بودجه دانشگاه، استادان جذب شده در دانشگاه و مراحل جذب آنها، چگونگی برگزاری و شرکت در همایش ها، تعداد سفرهای خارجی و افرادی که به این سفرها رفته اند، لیست اموال دانشگاه، اطلاعات فرهنگی و بودجه های اختصاص یافته به فعالیت های فرهنگی روی سایت قرار می گیرد و افراد می توانند با مراجعه به سایت مربوطه از عملکرد هشت ساله دانشگاه و نحوه هزینه کرد بودجه آگاه شوند.

دکتر شجاع احمدوند، معاون آموزشی دانشگاه، در این مراسم با تبریک روز معلم و استاد، به ارائه گزارش بخشی از عملکرد حوزه آموزشی دانشگاه در سال های اخیر پرداخت.

وی گفت: حوزه آموزش، حوزه سنتی دانشگاه است ولی در قسمت هایی کارهای نو و خلاقیت های جدیدی انجام شده است، به ویژه در شرایط کرونایی، تحولات جدیدی در حوزه آموزش اتفاق افتاد. یکی از کارهای آموزش تدوین و بازبینی رشته ها است. با جمع بندی نیازمندی های جدید،  هفت رشتۀ جدید در مقطع کارشناسی، ۳۰رشته در مقطع کارشناسی ارشد و هفت رشته در مقطع دکتری و در مجموع  44 رشته جدید به جمع رشته های دانشگاه اضافه شده است.

دکتر احمدوند به فعالیت های حوزه آموزش در بخش اصلاح ساختار سازمانی اشاره کرد و گفت:  تعریف گروه استعداد درخشان و ادارۀ فارغ‌التحصیلان، مرکز یادگیری الکترونیکی، دبیرخانۀ تخصصی هیئت ممیزه با هدف تمرکز بر امور اعضای هیئت علمی و ارائۀ خدمات شایسته‌تر، تأسیس شورای برنامه‌ریزی درسی برای مدیریت امور تدوین و بازنگری برنامه‌های درسی و اصلاح ساختار مدیریت آموزش‌های تخصصی آزاد و مهارت افزایی قسمتی از فعالیت های این بخش است.

وی همچنین برگزاری دوره های دانش افزایی برای استادان را حرکت بسیار مهم و ارزشمندی توصیف کرد و افزود: تعداد 109 دوره دانش افزایی با حضور 3هزار و 148 استاد برگزار شد و بخش مهمی از موفقیت همکاران ما در روش های تدریس و آموزش های الکترونیکی محصول این دوره ها بوده است. به طور کل 12 هزار و 460 ساعت نفر آموزش در این دوره ها ارائه شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به حمایت های دانشگاه از رتبه های برتر مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، ادامه داد: بر اساس مصوبۀ شورای دانشگاه، از سال ۱۳۹۶ به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری که رتبه ۱تا ۳را در آزمون ورودی همان سال کسب کرده باشند، مبلغی به عنوان هدیه پرداخت می‌شود. با پیگیری های انجام شده، از سال 1400 نیز برای دانشجویان کارشناسی، این امتیاز لحاظ می‌شود.

وی در ادامه گفت: ارائه کارنامه اعضای هیئت علمی، تدوین نظام نامه اخلاق آموزشی دانشگاه، ارتقای اعضای هیئت علمی، اجرای سیاست طرح درس، ارتقای سیستم خدمات آموزشی دانشگاه از سما به گلستان، راه اندازی کلاس های دوگان و ممنوعیت تدریس مدرسان با مدرک کمتر از دکتری، بخش دیگری از فعالیت های چند سال اخیر معاونت آموزشی در چند سال اخیر بوده است.

احمدوند با اشاره به استفاده از سیستم «بیگ‌بلوباتن» برای آموزش الکترونیکی، افزود: این سیستم مجازی جزو مجهزترین سیستم هاست. با توجه به اینکه این سیستم دو ویژگی مهم دسترسی سهل و آسان همۀ کاربران و برخورداری از سیستم جلسات و دفاع از پایان نامه ها و رساله ها را دارد تاکنون در حدود ۹۰۰دفاع ارشد با این سیستم انجام شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اصلاح آیین نامه ارتقا، گفت: این آیین نامه مدتی در دستور کار قرار گرفته است و یکی از محورهایی که باید اصلاح می‌شد ماده ۲آموزشی بود که در عمل یک مادۀ خنثی در آیین‌نامه بود. در حوزه آموزشی، کمیت و کیفیت تدریس، نمره ارزشیابی کمتر از سه، مانع ارتقا می شود. پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها هم در حوزه آموزشی قرار گرفته اند. نمره آموزشی از 30 به 40 افزایش یافته است. در حوزه پژوهشی، ارائه مقاله انگلیسی اجباری نیست و اگر دانشگاه ها الزام کردند می توان، جایگزینی مانند نگارش کتاب پیشنهاد شود، مقاله های داخلی هم ازQ1 تا Q2رتبه بندی می شود. نظریه های اصیل وزن مهمی پیدا کرده است. نوشتن مقاله انفرادی برای علوم انسانی اجباری و وزن طرحهای پژوهشی حل مشکلات کشور زیاد شده است.

وی در پایان الکترونیکی کردن فرآیندهای آموزشی، تاسیس میز خدمت با هدف حرکت به سمت دولت الکترونیک و پاسخ گویی سریع تر به دانشجویان، برگزاری دوره های مهارت افزایی، زبان های خارجی، MBAو DBAو دورۀ روانشناختی جنایی قضایی با همکاری دانشگاه پوآتیه فرانسه را از دیگر فعالیت های آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی برای ارتقای سطح آموزش ذکر کرد.

گفتنی است در پایان این مراسم از استادان نمونۀ دانشکده های مختلف تقدیر و دانشکده های روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم سیاسی و ادبیات فارسی و زبان های خارجی به عنوان دانشکده های برتر در سال 1399 از لحاظ معیارهای آموزشی، پژوهشی و... معرفی شدند.

دکتر علی اکبر افرمجانی و دکتر صدیقه شرکت مقدم از دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دکتر اسفندیار جهانگرد و دکتر عبدالرسول قاسمی از دانشکده اقتصاد، دکتر روح الله محمدعلی نژاد عمران از دانشکده الهیات و معارف اسلامی، دکتر جواد کاشانی و دکتر حمیدرضا رحمانی زاده دهکردی از دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دکتر اسماعیل زارعی زوارکی و  دکتر مصطفی قادری از دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دکتر سیدجمال الدین اکبرزاده جهرمی از دانشکده علوم ارتباطات، دکتر محمدصالح ترکستانی و دکتر سیدمحمد خاتمی فیروزآبادی از دانشکده مدیریت و حسابداری، دکتر شکوفه بنی هاشمی از دانشکده آمار، ریاضی و رایانه، دکتر محمد شیخی و دکتر حمیده عادلیان راسی از دانشکده علوم اجتماعی، دکتر مرتضی اعلاباف صباغی از دانشکده موسسه آموزش عالی بیمه اکو و دکتر سارا کشگر از دانشکده علوم ورزشی و تربیت بدنی به عنوان استادان نمونه دانشگاه علامه طباطبائی در سال 1399 معرفی شدند.


نظر شما :