دکتر احمدوند: آموزش موتور تحولات دانشگاه است/ آموزش مداوم برای علوم انسانی

۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۰۴:۳۰ کد : ۱۴۹۱۶ خبر روز آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۸۶۴
مراسم گرامی‌داشت هفتۀ آموزش با شعار «آموزش مداوم برای علوم انسانی» از 25 الی 29 اردیبهشت ماه برگزار می شود.
دکتر احمدوند: آموزش موتور تحولات دانشگاه است/ آموزش مداوم برای علوم انسانی

به گزارش روابط عمومی، دکتر شجاع احمدوند با اشاره به اینکه این مراسم به دلیل شیوع بیماری کرونا و همچنین ماه رمضان و تقارن با لیالی قدر، اندکی با تاخیر برگزار شد، گفت: در روز چهارشنبه 29 اردیبهشت ماه هم مراسم گرامی داشت مقام استاد به دو صورت مجازی و حضوری برگزار می شود و طی آن از زحمات استادان فرهیخته و گرامی قدردانی خواهد شد.

وی ادامه داد: شعار انتخاب شده برای این هفته «آموزش مداوم برای علوم انسانی» است. آموزش در سال های اخیر تحت تاثیر تحولاتی قرار گرفته است. آموزش در تمام دوران زندگی انسان ها به طور مداوم حضور دارد. حتی در دانشگاه های نسل چهارم، محور اصلی بر پایۀ آموزش بنا نهاده شده کما اینکه در یک «دانشگاه کارآفرین» هم ملاک بر آموزش بوده و هست.

دکتر احمدوند با بیان اینکه آموزش یک حوزۀ سراسری و کلی است، خاطرنشان کرد: امروزه از نسل سوم سِنی دانشگاه ها یاد می کنند. این نسل برای میان‌سال‌ها است؛ چرا که این دست از افراد هم نیاز به آموزش های خاص خود دارند. در همین راستا با دانشگاه علوم پزشکی ایران هم تفاهم‌نامه‌ای منعقد کرده ایم که یکی از محورهای آن در امتداد دانشگاه نسل سوم سِنی است.

معاون آموزشی دانشگاه در ادامه اظهار کرد: آموزش موتور تحولات دانشگاه است. به همین خاطر شعار امسال این هفته را آموزش مداوم برای علوم انسانی انتخاب کرده ایم. همچنین در این هفته قصد داریم گوشه ای از فعالیت ها و دستاوردهای معاونت آموزشی را از طریق مختلف معرفی کنیم.

تقدیر از کارکنان نمونه معاونت آموزشی دانشگاه

وی با اشاره به جزئیات برگزاری این مراسم در دانشگاه تصریح کرد: شش محور اصلی برای ارائۀ برنامه های دانشکده های مختلف تعیین کرده ایم تا در این شش محور، دانشکده ها برنامه ها و فعالیت های خود را پیش ببرند. همچنین این محورها امکان قیاس میزان فعالیت ها و برنامه های دانشکده ها در هفته آموزش را برای ما فراهم می کند و می توانیم عملکرد آنها را بسنجیم.

این استاد دانشگاه در ادامه بیان کرد: مراسم تقدیر از کارکنان بخش های مختلف معاونت آموزشی از دیگر برنامه های این هفته است. بخش آموزش دانشگاه در ایام انتخاب واحد، برگزاری امتحان ها، ثبت نام ها و بررسی پرونده‌ها در دیگر ایام سال و... همواره درگیر و تحت فشار بوده است. در یکسال گذشته هم با شیوع بیماری کرونا این فشارها چند برابر شده است. به همین دلیل از کارکنان نمونۀ این واحدها هم تقدیر خواهد شد.

برگزاری دوره برای استادان، کارکنان و دانشجویان

دکتر احمدوند محور دیگر برنامه‌های هفتۀ آموزش را برگزاری دورۀ دانش افزایی برای اعضای هیئت علمی و کارگاه‌های مهارتی برای کارکنان و دانشجویان عنوان کرد و گفت: در نظر داریم دوره های دانش افزایی برای استادان و همچنین کارگاه هایی که مورد نیاز دانشجویان و کارکنان است، برگزار کنیم. در یک سال گذشته اندازۀ تمام سال های قبل کارگاه و دورۀ کاربردی برگزار کرده ایم.

معاون آموزشی دانشگاه، نشست مدیران گروه آموزشی با دانشجویان مقاطع مختلف را محور دیگر برنامه های هفتۀ آموزش دانست و اظهار کرد: از گروه های آموزشی درخواست کرده ایم که در ارتباط با رشتۀ خود پیشنهاد ویژه ای داشته باشند. به عنوان مثال یک گروه آموزشی در نظر دارد کارگاهی با عنوان «دانشگاه نیازمحور» برگزار کند. چرا که در بعضی از رشته ها به اشباع رسیده‌ایم و این امر باید به اطلاع متقاضیان و دانشجویان آن رشته‌ها رسانده شود.

وی در ادامه بیان کرد که مسابقاتی در قالب بیان خاطرات دانشجویی و یا استادی در ایام کرونا و کلاس های مجازی هم برگزار خواهیم کرد تا دانشجویان و استادان چنانچه خاطره ای در این زمینه دارند برای ما ارسال کنند و به برگزیدگان جوایزی اهدا خواهیم کرد.

تشکیل 149 اتاق مجازی برای برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها

این عضو هیئت علمی دانشگاه با ارائۀ آماری از کارگاه ها و نشست های برگزار شده، تصریح کرد: تاکنون حدود 105 کارگاه و نشست مهارتی برای دانشجویان، 16 کارگاه ویژۀ کارکنان و 28 نشست علمی هم ویژۀ اعضای هیئت علمی در قالب 149 اتاق مجازی در نظر گرفته ایم که البته این آمار بیشتر هم خواهد شد.

دکتر احمدوند در پایان به چهار مراسم مهمی که در هفتۀ آموزش برگزار می شود، اشاره کرد و تاکید کرد: در مراسم اول، معاون و مدیران معاونت آموزشی با مدیران گروه‌ها گفت‌وگو خواهند کرد و سیاست های آموزشی سال تحصیلی آینده در این نشست تبیین می شود. مراسم دوم هم نشست با کارکنان حوزۀ معاونت آموزشی است که به آن اشاره شد. مراسم سوم هم اختتامیۀ هفتۀ آموزش و معرفی مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه است که طی آن از کارکنانی که در زمینۀ آموزش مجازی همکاری مستمری داشته اند تقدیر می شود. در نهایت در نشست چهارم، مراسم بزرگداشت «مقام استاد» برگزار می شود که طی آن سخنرانی رئیس محترم دانشگاه، ارائۀ گزارش از سوی معاون آموزشی، تقدیر از استادان برگزیدۀ دانشکده‌ها و استادان برگزیدۀ کشوری و یادبودی از اعضای هیئت علمی بازنشسته و درگذشته خواهیم داشت.


نظر شما :