دکتر سلیمی: ورود به مسائل بین‌رشته‌ای از جمله مددکاری نیاز امروز جوامع مختلف است

۱۲ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۴۸۹ فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۲۲۴۴
دومین نشست کشوری مددکاران اجتماعی مراکز مشاوره دانشگاه‌ها به مناسبت روز جهانی مددکاری اجتماعی با عنوان مددکاری اجتماعی، تقویت همبستگی و پیوند اجتماعی به میزبانی دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد.
دکتر سلیمی: ورود به مسائل بین‌رشته‌ای از جمله مددکاری نیاز امروز جوامع مختلف است

به گزارش روابط عمومی، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ابتدای این مراسم ضمن تبریک روز جهانی مددکاری اجتماعی گفت: در زمینۀ حرفه و رشتۀ مددکاری اجتماعی دو نکته قابل ذکر است. اول اینکه، در دانش های مختلف عصر مدرن از جمله دانش مددکاری، پارادوکس هایی وجود دارد که موجب بالندگی آن شده است. امر پارادوکسیکال ممکن است با پدیده های متضادی در درون خود مواجه شود که آن را رو به جلو پیش ببرد.

وی در ادامه بیان کرد: در عصر مدرن وقتی انسان با پدیده های گسترده مواجه شد دانش حرفه ای مددکاری را ایجاد کرد. مددکاری از توانمندسازی افراد و مداخلۀ در بحران حرف می زند. اما سوالی که پیش می آید این است چگونه و چطور این اتفاق می افتد؟

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: گاهی اوقات مفاهیم کلاسیک دانش مدرن تبدیل به قید و بندهایی برای افراد می شود. به همین جهت دائماً نیازمند بازاندیشی در علوم مختلف از جمله مددکاری هستیم. به عنوان مثال در کشور آلمان، مددکاری اجتماعی در دانشگاه های فنی و حرفه ای آموزش داده می شود. چون نگاه حرفه ای به آن وجود دارد. آنها به این نتیجه رسیده اند که آموزش و کنش باید به گونه ای پیوند بخورد که دانش مددکاری تبدیل به قید و بند برای آن نشود.

دکتر سلیمی در بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: در عرصۀ مددکاری نباید بین رشته های مختلف دیوار بکشیم. نباید از کنش و فهم بین رشته ای محروم بمانیم. امروز پیچیدگی شرایط اجتماعی به خصوص در دانشگاه ها ما را مجبور می کند که رشته ها و تخصص مختلف را به صورت فهم بین رشته ای درک کنیم.

رئیس دانشگاه تصریح کرد: امیدوارم این نشست ها زمینۀ فعالیت های بین رشته ای در عرصۀ اندیشه و عمل را فراهم کنند. دانشگاه های کشور در حوزه های مختلف از جمله مددکاری، روانشناسی، مشاوره و زمینه های مختلف علوم اجتماعی پیش رفته اند و به تدریج مرکز مراجعۀ دستگاه های دولتی و مردم قرار گرفته اند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: امیدوارم در این نشست با انتقال تجربیات بین مددکاران و استادان حوزه های مختلف بتوانیم پارادوکس های رشتۀ مددکاری را به زمینه ای برای رشد این رشته تبدیل و تاثیر بیشتری در عرصۀ اجتماعی داشته باشیم.

در ادامۀ این نشست دکتر مجید صفاری‌نیا، مدیر دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به زمینه های رشد و توسعۀ مددکاری در دنیا بیان کرد: نخستین عامل، رشد و گسترش شهرنشینی بود. با افزایش مهاجرت به شهرها و گسترش شهرهای بدون ساختار نیاز به این حرفه احساس شد.

وی ادامه داد: توسعۀ صنعت و همچنین جنگ های جهانی اول و دوم و تبعات آنها از جمله آوارگی، بی خانمانی و... عامل دیگر رشد و توسعۀ این حرفه شد.

دکتر صفاری‌نیا، تاکید کرد: تقریباً تمام این موارد از جمله جنگ، حاشیه نشینی، مهاجرت و... را در ایران داشته ایم. حال با این شرایط وضعیت رشتۀ مددکاری در کشور ما چگونه است؟ دولت ها و حکمرانی در کشور تا چه حد از این حرفه استقبال کرده است؟

مدیر دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم با اشاره به «حِرَف یاورانه» گفت: مددکاران اجتماعی با نوع دوستی، همدلی و هم حسی همراه هستند. جامعه پذیری همراه با خودشیفتگی در آنها پایین است. مسئولیت پذیری در مددکاران بسیار بالاست. آنها خودشان را جای طرف مقابل می گذارند و از نگاه آنها مجموعۀ این موارد تشکیل دهندۀ حِرَف یاورانه است.

وی در پایان با اشاره به نقش مددکاران در مراکز مشاوره دانشگاه ها گفت: نقش مددکاران در مراکز مشاوره نقش واسط، حمایتی، آموزش دهنده، مداخله کننده در بحران و پژوهشگری در مسائل و آسیب های اجتماعی است.

در ادامه مراسم، دکتر کیومرث فرحبخش، مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به جایگاه مورد انتظار مددکاری در مراکز مشاورۀ دانشگاه ها گفت: مشکلات دانشجویان را می توان در سه دسته قرار داد.

وی ادامه داد: دستۀ نخست، این مشکلات یا ریشۀ جسمانی دارند. یا به لحاظ رفتاری، ارتباطی، عاطفی و شناختی دچار بحران شده اند و یا اینکه زمینۀ اجتماعی دارد و نیاز به مداخله و مواظبت اجتماعی دارد.

دکتر فرحبخش با اشاره به اینکه 50 درصد مشکلات دانشجویان با حضور مددکاران قابل حل است بیان کرد: مهارت های فنی و عملی مددکاران در این زمینه بسیار مهم است. البته باید گفت که تشخیص اشتباه در تجویز کمک مالی مانند تجویز اشتباه دارو عمل می کند و مددکاران باید مراقب باشند که حمایت های مالی چگونه در اختیار مددجویان قرار بگیرد که به طور صحیحی از آن استفاده شود.

مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه خاطرنشان کرد: مددکاران باید مهارت قوی‌ای در شناسایی خیرین داشته باشند. در این زمینه، شناسایی و ساماندهی خیرین بسیار مهم است. در حیطۀ روابط عاطفی و یا حتی آموزشی هم گاهی مشکلاتی پیش می آید که مداخلۀ مددکار را می طلبد.

 وی در پایان اظهار کرد: درخواست می کنم که بخش مددکاری در دانشگاه ها و موسسات آموزشی اهمیت بیشتری پیدا کنند. امروز در کنار مشاوران، روانشناسان نیاز به حضور مددکاران هم هست.


نظر شما :