دکتر زاهدی اصل: استادان در انتخابات هیئت مدیره و بازرس مجمع صنفی حضور پرشوری داشته‌ باشند

۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۴۷۱ اداری سازمانی
تعداد بازدید:۲۰۷۹
دبیر مجمع صنفی استادان دانشگاه علامه طباطبائی گفت: انتخابات هیئت مدیره و بازرس مجمع صنفی استادان دانشگاه ۲۴ اسفند ماه به صورت مجازی برگزار می شود.
دکتر زاهدی اصل: استادان در انتخابات هیئت مدیره و بازرس مجمع صنفی حضور پرشوری داشته‌ باشند

به گزارش روابط عمومی، دکتر محمد زاهدی اصل بیان کرد: مجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های کشور در سال ۱۳۸۰با تدوین و تصویب اساسنامه مشتمل بر 4 فصل، ۲۹ماده و ۲۴تبصره که در تاریخ ۲۵بهمن ۱۳۸۰ به تصویب رسید، آغاز به کار کرد و در اولین دوره هیئت مدیره، پیشکسوتان و همکاران عزیز ما در دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر شمس السادات زاهدی و دکتر محمدرضا ضیایی بیگدلی به عنوان هیئت مدیره انتخاب شدند.

وی ادامه داد: بر اساس تبصره یک ماده ۱۵اساسنامۀ مذکور ، شعبات و شاخه‌های مجمع صنفی در هر دانشگاه نیز می تواند شکل بگیرد بر همین اساس شعبۀ دانشگاه علامه طباطبائی به عنوان یکی از اولین شعبات مجامع صنفی در همان سال ۱۳۸۱شکل گرفت و توانست  دورۀ اول فعالیت خود را در دولت هشتم داشته باشد، ولی دوره دوم در دولت نهم با عدم همراهی مدیریت دانشگاه مواجه شد که متاسفانه شش سال تا آغاز به کار دولت یازدهم طول کشید.

دکتر زاهدی اصل اظهار کرد: بر اساس ماده ۴اساسنامه، اهداف مجامع صنفی در شش زمینه خلاصه شده است که برای استحضار همکاران بزرگوار به برخی از آنها اشاره می کنم : هدف اول، تبیین ارزش و ارتقای جایگاه واقعی علمی و پژوهشی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در سطوح داخلی و بین‌المللی به منظور بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایجاد شده در رفع نیازمندی های علمی و پژوهشی کشور است. هدف دوم، دفاع از حقوق مادی و معنوی مشروع و قانونی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، هدف سوم، تلاش جهت طراحی و تحقق نظام جامع شغلی و رفاهی متناسب با شأن و منزلت استادان و محققان، هدف چهارم، تلاش جهت انگیزش عمومی جامعه علمی کشور در حفظ و رشد شخصیت مستقل حقیقی و حقوقی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها، هدف پنجم، اهتمام به حاکمیت نگرش توسعه حیات فرهنگی انسان ها در تمامی شئون و هدف ششم هم توجه بیشتر به کرامت انسانی و شرافت وجودی علما و اندیشمندان است.

دبیرمجمع صنفی استادان دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه مجمع صنفی استادان دانشگاه علامه طباطبائی جزو اولین مجامعی است که  در اواخر سال ۱۳۸۱شکل گرفته، تصریح کرد: این مجمع نهایتاً یک دوره فعالیت داشت ولی در دوره بعد که به نوعی با دوره اول دولت نهم مصادف بود متاسفانه در دومین سال این دوره فعالیتش ممکن نشد و به نوعی به تعطیلی کشیده شد که شش سال این تعطیلی ادامه داشت، تا بالاخره در سال ۱۳۹۲با آغاز به کار دولت یازدهم امیدی در دل‌ها زنده شد و اولین حرکت مجمع صنفی در کنار پیشکسوتان و در قالب کمیته‌ای برای انتخاب رئیس دانشگاه با نظر استادان بود. بالاخره این اتفاق افتاد و اولین رئیس دانشگاهی که در دولت یازدهم تغییر کرد رئیس دانشگاه علامه طباطبائی بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مجمع صنفی اعضای هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی در دولت یازدهم و دوازدهم دو دوره کامل فعالیت کرد که در مواردی موفق و در مواردی هم ناموفق بوده است که گزارش کامل آن در مجمع عمومی ۲۴اسفند ماه همراه با برگزاری انتخابات به استحضار استادان خواهد رسید.

دکتر زاهدی اصل یادآور شد: بیش از ۸۰جلسه هیئت مدیره برگزار و تصمیمات لازم در امور صنفی اتخاذ شده است. همچنین بیش از 150 مکاتبه با مسئولان دانشگاه و مراجع بیرون از دانشگاه انجام شده است.  نخستین همایش ملی استقلال دانشگاه‌ها با حمایت همه جانبه مدیریت دانشگاه و کمک وزارت علوم برای اولین بار در کشور برگزار شد و در کوتاه‌ترین زمان در همان سال (۱۳۹۶) مجموعه مقالات و با همت دانشگاه به چاپ رسید.

دبیرمجمع صنفی استادان دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: بیش از ۲۰مورد پیام، بیانیه، مصاحبه و سخنرانی های مناسبتی در دفاع از حریم دانشگاه و حقوق صنفی استادان انجام شد. همچنین با میانجیگری مجمع صنفی بیش از ۱۲جلسه هیئت امنا و هیئت مدیره صندوق رفاه اعضای هیئت علمی دانشگاه برای فعال‌سازی صندوق انجام گرفته است.

وی در ادامه تاکید کرد: با عضویت دبیر مجمع صنفی در ستاد امور رفاهی دانشگاه و شرکت در جلسات ذیربط نسبت به امور رفاهی استادان و کارکنان دانشگاه اعلام نظر شده است. با کمک و حمایت مجمع صنفی، انتخابات هیئت مدیره تعاونی مسکن شماره ۳همچنین انتخابات هیئت مدیره تعاونی مصرف دانشگاه و صندوق قرض الحسنه برای فعالیت هر چه بیشتر آنها انجام شده و بیش از ۱۰جلسه با معاونان دانشگاه در راستای استیفای حقوق صنفی استادان انجام شده است.

این استاد برجسته مددکاری در ادامه بیان کرد: مجامع صنفی سایر دانشگاه‌ها هم به تدریج شکل گرفتند که تعداد آنها، قریب به 50 دانشگاه دولتی وابسته به وزارت علوم است. در این مجامع صنفی، دو شورا، یکی شورای هماهنگی و یکی هم هیئت اجرایی تشکیل شده که به صورت مشترک پیگیر امور صنفی هستند و دبیر مجمع صنفی دانشگاه علامه طباطبائی در هر دو شورا عضویت دارد. همچنین در سه سال اخیر جلساتی تشکیل شده که درسال ۱۳۹۸پیگیر افزایش حقوق استادان بوده ایم که این مورد هم از اول اسفند سال قبل عملیاتی شد.

دکتر زاهدی اصل بیان کرد: متعاقب آن کانون صنفی استادان بازنشست دانشگاه های عتف نیزشکل گرفت و باپیگیری در تابستان گذشته بالاخره همسان‌سازی بازنشستگان با شاغلان نیز از اول مهرماه سال‌جاری عملیاتی شد.آخرین اقدام، پیگیری موضوع همسان‌سازی حقوق و مزایای استادان وزارت عتف با استادان غیربالینی وزارت بداشت است که با بسیج مجامع صنفی دانشگاه ها و دیدار توام با توجیه نمایندگان مجلس در جریان است. در این زمینه امیدواریم در لایحه بودجه ۱۴۰۰این مورد هم به تصویب برسد.

وی با اشاره به عضویت اعضای هیئت علمی در این مجمع گفت: موضوع دیگری که باید خدمت همکاران بزرگوار عرض کنم این است که همه اعضای هیئت علمی اعم از شاغل و بازنشسته، عضو بالقوه مجمع صنفی تلقی می‌شوند و با عنایت به اینکه مجمع صنفی دانشگاه علامه طباطبائی از اولین مجامع صنفی کشور است که همیشه فعال بوده و نهایتاً انتظار این است که در این انتخابات پیش رو که ان‌شاءالله 24 اسفندماه به صورت مجازی برگزار خواهد شد، استادان بزرگوار شرکت فعال داشته باشند. چرا که بسیاری از دانشگاه هایی که خیلی از دانشگاه علامه طباطبائی کوچک تر بودند شاید در مناطق مختلف کشور خیلی انتظاری از آنها نبود ولی بسیار پرشور و با۷۰حتی۸۰درصد استادان در انتخابات این مجامع صنفی دانشگاه خودشان شرکت داشتند.

دبیرمجمع صنفی استادان دانشگاه علامه طباطبائی ادامه داد: بر همین اساس خواهش و انتظار از همکاران بزرگوار این هست که امور صنفی خودشان را جدی بگیرند در راستای استیفای حقوق صنفی خودشان در انتخابات حضور پیدا کنند. همچنین افرادی که به آنها اعتماد دارند افرادی که مجال و فرصت بیشتری دارند و علاقه‌مندی بیشتری برای دفاع از حقوق همکاران دارند هم خواهش ما این است که کاندیدا شوند تا با رأی بالایی برای این هیئت مدیره پیش رو انتخاب شوند که این رای بالا موجب پشت‌گرمی هیئت مدیره برای پیگیری حقوق صنفی استادان خواهد بود.

دکتر زاهدی اصل تاکید کرد: بر همین اساس خواهشم این است که بزرگواران و همکاران گرانقدر من در دانشگاه علامه طباطبائی در این انتخابات که به صورت مجازی برگزار خواهد شد حضور پرشور و فعالی داشته باشند و  به خصوص استادان جوانی که توانایی و فرصت بیشتری دارند با عضویت در هیئت مدیره و با دفاع از حقوق و امور صنفی همکاران خود نام نیک از خودشان به یادگار بگذارند .

وی در پایان اظهار کرد: پیشاپیش از حضور ارزشمند استادان گرامی در انتجابات ۲۴اسفند ماه صمیمانه سپاسگزارم. ضمناً چگونگی رای‌گیری مجازی و ثبت نام داوطلبان هیئت مدیره و بازرس اطلاع رسانی خواهد شد.


نظر شما :