کارگاه آموزشی « ایران و ابتکار کمربند و راه چین؛ ویژه فعالان حوزه رسانه » در مرکز تحقیقات چین برگزار شد

۰۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۴۶۷ آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۱۴۹۱
اولین کارگاه از مجموعه آموزشی ایران و جاده ابریشم با عنوان «ایران و ابتکار کمربند و راه چین» توسط مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه طباطبائی برای فعالان حوزه رسانه برگزار شد.
کارگاه آموزشی « ایران و ابتکار کمربند و راه چین؛ ویژه فعالان حوزه رسانه » در مرکز تحقیقات چین برگزار شد

اولین کارگاه از مجموعه آموزشی ایران و جاده ابریشم  با عنوان «ایران و ابتکار کمربند و راه چین» چهارم اسفندماه  توسط مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه طباطبائی و با همکاری مرکز پژوهشی آسیا دانشگاه تهران برای مخاطبینی از حوزه رسانه برگزار شد. در این کارگاه دکتر بهرام امیراحمدیان، استاد مدعو دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر حامد وفایی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و دکتر وحید قربانی، مدیرگروه سیاست خارجی پژوهشکده تحقیقات راهبردی به تبیین نقش کشور چین در بازتعریف مقوله تاریخی جاده ابریشم در راستای ابتکار کمربند و راه و نیز جایگاه ایران در مناسبات منطقه‌ای و بین‌المللی شکل گرفته حول این ابتکار به ایراد مباحث تاریخی، ژئوپلتیک، اقتصادی و سیاسی پرداختند.
در بخش اول از این کارگاه آموزشی دکتر امیراحمدیان پس از طرح پیش‌زمینه‌ای تاریخی و جغرافیایی از مسیر جاده ابریشم به تعریف و تبیین دلایل طرح ابتکار کمربند و راه توسط کشور چین و اهداف و برآیند آن پرداخت، معرفی ویژگی‌های کریدورهای اقتصادی فعال و پیش‌بینی شده، مسیرهای دریایی و جایگزین جاده تاریخی ابریشم، سهم و میزان نقش‌آفرینی کشورهای منطقه و همسایه ایران در تبادلات اقتصادی از دیگر مباحث آموزشی بود که توسط ایشان ایراد شد.
در بخش دوم کارگاه، دکتر وفایی در ابتدای بحث ضمن ایراد نکاتی در خصوص عنوان ابتکار کمربند و جاده و عناوین جایگزین همچون «یک پهنه یک راه»، به تشریح پایه‌های این ابتکار و فرآیند گام به گام تکمیل آن پرداخت. مسیرهای غالب مبادلات اقتصادی، سیاست‌ها و عوامل تسهیل کننده تجارت، نقاط و چالش‌های استراتژیک مسیر جاده ابریشم و نیز الگوهای توسعه به کار گرفته شده توسط کشور چین در اجرایی‌سازی ایده کمربند و راه از دیگر موضوعاتی بود که در این بخش بدان‌ پرداخته شد.
در بخش سوم کارگاه ، دکتر قربانی با اشاره به امکان‌سنجی و برآوردهای مالی کشور چین برای اجرای ابتکار کمربند و راه و ارائه آمار و ارقام سرمایه‌گذاری‌های پیش‌بینی شده توسط بانک‌ها و صندوق‌های مالی چینی، آسیایی و جهانی به بررسی روند تحقق جذب سرمایه در این پروژه پرداخت. ایشان در ادامه به موضوع سیاست خارجی دولت چین و نقش پارادایم‌های غالب در تغییر رفتار سیاسی و الگوهای مشارکت اقتصادی این کشور در کنش با سایر بازیگران در طول دهه‌های گذشته پرداخت.
پس از پایان مباحث آموزشی دکتر چگنی‌زاده، رییس مرکز تحقیقات چین دانشگاه علامه طباطبائی به ایراد نکاتی در زمینه ابتکار کمربند و راه پرداخت. به تعبیر وی این ابتکار ایده‌ای برای مرتبط ساختن چین با دنیای در حال تحول بوده و مفهوم اتصال و همبستگی را در روابط بین‌الملل تداعی می‌کند. ایشان مفهوم‌سازی برای سیاست‌گذاران و عموم جامعه از طریق جامعه رسانه‌ای را زمینه‌ساز ایجاد اتصال با جهان عنوان نموده و لازمه آن را داشتن رسانه‌‌ای قدرتمندی دانست که توانایی تعریف و بسط ایده‌ها را دارد. وی افزود: موضوع‌محوری بدون داشتن مفاهیم بنیادین زمینه‌ساز اشتباه در محاسبات است و هر موضوعی از جمله روابط با چین بایستی در ارتباط و اتصال با جهان موضوعیت یابد. دکتر چگنی‌زاده نیاز اساسی کشور را در تعیین و شناسایی پارادایم ارتباط با جهان دانست تا در قدم‌های بعدی جایگاه سایر دولت‌ها و بازیگران در این پاردایم مشخص شود.
در خاتمه این کارگاه آموزشی مدرسین به سوالات طرح شده از سوی مشارکت‌کنندگان پرداختند.

 


نظر شما :