نشست شورای سیاست‌گذاری مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

۰۵ اسفند ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۴۳۱ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۲۳۴۴
نشست شورای سیاست‌گذاری مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار و طی آن گزارش عملکرد مرکز مشاوره دانشگاه طی یک سال گذشته در ایام شیوع کرونا ارائه شد.
نشست شورای سیاست‌گذاری مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه‌طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، دکتر غلامرضا لطیفی، معاون دانشجویی دانشگاه در این نشست گفت: گزارش عملکرد مرکز مشاوره معاونت دانشجویی در ایام شیوع کرنا، طرح تقویت سامانۀ مشاوره تلفنی، طرح تقویت سامانۀ مشاورۀ گروهی و آموزش مجازی، ترویج خدمات و بهداشت روانی ویژۀ کارکنان و اعضای هیئت علمی با توجه به اثرگذاری آن در سلامت روان دانشجویان، طرح تدوین راهنمای جامع مشاورۀ شغلی و نهایتاً ارائۀ نظرها و پیشنهادهای اعضای شورا در راستای توسعۀ کمی و کیفی خدمات مشاوره ای از جمله مباحثی است که در این نشست مطرح خواهد شد.

وی در ادامه اظهار کرد: مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه در دوران کرونا با همراهی یک تیم مجرب به صورت یک «مرکز آنلاین» درآمد و خدمات گسترده ای به صورت شبانه‌روزی به دانشجویان و خانواده های آنها ارائه داد.

دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه در این نشست گفت: با راه اندازی مشاورۀ آنلاین و تلفنی دانشگاه، بازخوردهای مثبت زیادی دریافت کردیم. به صورت روزانه حدود 600 تماس با مرکز مشاوره وجود دارد که نهایتاً 50 نفر موفق به دریافت خدمات مشاوره ای می شوند. در این زمینه باید توان پاسخ‌دهی خود را بالا ببریم.

وی ادامه داد: باید به سمت یک سامانۀ جامع‌تر برای انجام خدمات مشاوره‌ای پیش برویم. ما باید مشاورۀ تحصیلی از ابتدا تا انتهای تحصیل دانشجویان داشته باشیم. با این کار بسیاری از مشکلات تحصیلی دانشجویان پیشگیری و رفع خواهد شد.

دکتر سلیمی خاطرنشان کرد: یک شرکت در مرکز رشد دانشگاه وجود دارد که الگوی جدیدی از خدمات مشاوره‌ای را ارئه داده است که امیدوارم این شرکت  دانش بنیان با مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه هم همکاری داشته باشد.

به گفتۀ رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، راه اندازی مشاورۀ مذهبی در  یک سامانۀ جامع می تواند به بسیاری از سوالات مذهبی و اعتقادی دانشجویان پاسخ دهد. این مشاوره انواع رفتارها در حوزۀ مذهبی در حوزۀ حجاب، حوزۀ مالی، چگونگی استفاده از بودجه های دولتی و... را می تواند شامل شود.   

این عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه با اشاره به راه اندازی مشاورۀ شغلی به دانشجویان بیان کرد: از بدو ورود، دانشجویان باید بتوانند در جریان مشاورۀ شغلی قرار گیرند. اینکه کدام خصوصیات و مهارت ها را داشته باشند تا در آینده، شغل مناسبی داشته باشند. با این کار زمینۀ کاریابی در آیندۀ دانشجویان هم فراهم می شود.

دکتر سلیمی در پایان تصریح کرد: مشاوره فقط نباید دربارۀ اختلالات روانی، اضطراب، استرس و... باشد، بلکه مشاوره های شغلی، مشاوره های مذهبی، مشاوره های تحصیلی و... را باید در این سامانۀ جامع مدنظر داشته باشیم. حتی می توانیم حضور دانشجویان در این سامانه را اجباری کنیم و با برنامه‌ریزی مناسب بعد از مدتی این خدمات را می توان به دانشگاه‌های دیگر ارائه داد.

حجت الاسلام و المسلمین اکبری اقدم، مسئول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه اظهار کرد: پرداختن به بحث روانشناسی و مشاوره ضروری و مهم است. به همین دلیلی در وب سایت دفتر نهاد دانشگاه علامه طباطبائی و دفتر نهاد کل بخشی با عنوان مرکز پرسمان و پرسش و پاسخ مذهبی وجود دارد که تاکنون حدود 8 هزار سوال در این بخش مطرح و پاسخ داده شده است.

وی ادامه داد: درخواست شد که این امکان در وب سیات دفتر نهاد رهبری دانشگاه علامه هم اضافه شود که این اقدام انجام شده است. در این زمینه می توان از ظرفیت استادان دانشگاه هم استفاده کرد. در سال های گذشته به دفتر نهاد کل هم پیشنهاد دادیم که تمام استادان دروس خانواده یک دورۀ مشاوره ای طی کنند تا با فراگیری فنون و تکنیک ها، تاثیرگذاری آنها هم بیشتر شود.

حجت الاسلام اکبری اقدم تصریح کرد: در بخش روانشناسی و مشاوره، بخشی با عنوان معنویت و دین و اخلاق وجود دارد. پیشنهاد می کنم یک دورۀ معرفت افزایی برای مشاوران مرکز برگزار شود. دورۀ دانش افزایی برای ائمۀ جماعت برای انجام مشاوره های درست به دانشجویان ضروری به نظر می رسد.

گفتنی است، دکتر فرحبخش، رئیس مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه نیز در این نشست، گزارشی از عملکرد مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه از اسفند 98 الی اسفند 99 ارائه کرد.


نظر شما :