آیین بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور وزیر علوم برگزار شد

۲۶ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۳۶۱ خبر روز
تعداد بازدید:۱۹۵۰
آیین بهره برداری از پروژه‌های عمرانی و آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی و جمعی از معاونان و مدیران وزارت علوم و وزارت ورزش برگزار شد.
آیین بهره‌برداری از پروژه‌های عمرانی و آموزشی دانشگاه علامه‌طباطبائی با حضور وزیر علوم برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، ساختمان جدید دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و ساختمان جدید پژوهشکده‌های دانشگاه به صورت حضوری و مجتمع اقامتی آموزشی شهید مهدیه، اقامتگاه دوره‌ای مجموعه خوابگاهی تازه تاسیس المپیک(بلوک 33)، کلینیک حقوقی دانشکده حقوق و علوم سیاسی، مرکز تحقیقات چین‌، کلاس های دوگان(حضوری و مجازی) و اولین شتاب‌دهنده جامع حوزه علوم انسانی(فلامینگو) به صورت آنلاین افتتاح شدند.

دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مجموعه فعالیت‌های اثرگذار دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، گفت: خوشبختانه امروز ما از جمله کشورهای صاحب نام، صاحب موقعیت و صاحب مرتبه در حوزه پژوهش‌های علمی در سطح جهان هستیم.

وی افزود: بر اساس رتبه بندی‌های سالیانه صورت گرفته در خصوص عملکرد مراکز علمی کشورهای مختلف، کشور ما از جایگاه خوبی برخوردار بوده و خوشبختانه شاهد حضور تعداد قابل توجهی از اساتید ایرانی در میان چهره‌های شناخته شده و تأثیرگذار علمی جهان هستیم که این یکی از دستاوردهای قابل تأمل و مهم آموزش عالی کشور طی ۴۲ سال بالندگی پس از پیروزی انقلاب به شمار می‌رود.

دکتر غلامی با بیان اینکه امروز، رویکرد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور، به سمت جامعه‌محوری در حرکت است، ادامه داد: این انتظاری بجاست که مراکز علمی ما توان تأثیرگذاری بر جامعه داشته باشند و این تأثیر را به عینه نشان دهند.

وی گفت: اینکه اعلام می‌شود ما در سطح بالایی از توفیقات علمی در مراکز دانشگاهی و پژوهشی برخورداریم، باید آثارش در جامعه دیده شود و این رویکردی است که قریب به اتفاق دانشگاه‌های کشور در مسیرش در حرکت هستند. البته مهم است که برای دستیابی به موفقیت در این راه، دانشگاه‌ها و مراکز علمی ضرورتاً باید برای خود مأموریت تعریف کنند و برای حضور خود در هر نقطه از کشور دلیل و برای تحقق اهداف، برنامه داشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: خوشبختانه امروز می‌بینیم که دانش آموختگان و اساتیدی که روز به روز تعدادشان رو به فزونی است، در قالب مراکز رشد، مراکز شتاب دهنده، واحدهای فناور، پارک‌های علم و فناوری در حال سرعت بخشیدن به حرکت در مسیر دانشگاه جامعه‌محور هستند.

وی از تعریف یک برنامۀ معین و دقیق، به عنوان یکی از نیازهای اساسی برای شتاب دادن به شکل‌گیری دانشگاه‌های جامعه محور یاد کرد و افزود: علاوه بر این پیشبرد چنین برنامه‌ای، هم انگیزه و اراده محیط‌های دانشگاهی و پژوهشی، و هم حمایت‌های ملی را می‌طلبد.

دکتر غلامی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به هدفمند شدن پژوهش‌ها در دانشگاه‌ها، اظهار داشت: ان‌شاءالله اساتید ما در کنار فعالیت‌های علمی برتر، با تشکیل گروه‌های پژوهشی هدفمند و برنامه محور، به سمت حل مسائل و مشکلات جامعه حرکت کنند و ما نیز در سطح کلان ملی تلاش کنیم تا حمایتها و توجه به این ظرفیت‌های گرانقدر، روز به روز پررنگ‌تر شود.

دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی در این مراسم اظهار کرد: ممکن است این سوال مطرح شود که چرا دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی و چرا اکوسیستم جدیدی در حوزه پژوهش علوم ورزشی ایجاد شده است آن هم در حالی که تعداد زیادی دانشکده تربیت بدنی در کشور وجود دارد. اگر بخواهیم نگاه عمیق‌تری به حوزه ورزش داشته باشیم می‌بینیم که این حوزه‌ای است که بازتاب تحولات اجتماعی کشور در آن دیده می‌شود.

وی افزود: امروز شاهد آن هستیم که یکی از مهمترین تجلیات جهانی شدن در حوزه ورزش است. وقتی که مثلاً در مشهورترین حوزه ورزش ما یعنی فوتبال، مجبور هستیم اساسنامه‌مان را براساس استانداردهای جهانی تنظیم کنیم و یا بالا پایین شدن قرارداد ورزشی در عرصه حقوق بین الملل، ممکن است میلیاردها سرمایه و ثروت کشور را جابه جا می‌کند، نشان دهنده اهمیت این حوزه است.

دکتر سلیمی ادامه داد: استانداردهای ما به سوی المپیکی شدن نشانه می‌رود که توسط هیچ نهاد دولتی کنترل نمی‌شود و همۀ این‌ها در لایه‌های مختلف جامعۀ ما اثر می‌گذارد، یعنی ما وارد عرصه جهانی شدن در حوزه ورزش شده‌ایم‌.

رئیس دانشگاه علامه‌طباطبائی با اشاره به اینکه بعضاً به دلیل بیگانگی با حوزه ورزش به لحاظ دانشی دچار تعلیق‌های بزرگ می‌شویم و یا تنش‌های زیادی را به سمت بطن جامعه هدایت می‌کنیم، گفت: مهمترین عرصه اثرگذار در نشاط اجتماعی، فعالیت‌های ورزشی هستند و عرصه فعالیت‌های اجتماعی و روانشناسی جامعه ما ارتباط تنگاتنگی با ورزش دارد و به آن گره خورده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در عرصۀ اقتصادی می‌بینیم که هزاران میلیارد تومان در طول سال برای حوزه‌های رسمی ورزش کشور است بدون آنکه درآمد معینی داشته باشیم یعنی به نوعی جامعه اقتصاد ما اقتصاد مصرف است نه اقتصاد درآمد.

دکتر سلیمی افزود: ما طرح جامعی برای اقتصاد ورزش در جامعه نداریم و به شدت نیازمند این هستیم که حوزه ورزش را با عرصه آموزش و پژوهش گره بزنیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده پیشنهاد می‌دهم که پژوهشگاه‌ها و دانشکده‌های ورزشی در دانشگاه‌های بزرگ، یک کنسرسیومی به وجود آوردند که ارتباط نزدیکی با وزارت علوم و وزارت ورزش و جوانان داشته بانشد و کارویژۀ آن شناخت مسائل ورزشی کشور و پیدا کردن راه حل های آن‌ها از طریق پژوهش باشد.

دکتر سلیمی بیان کرد: شاید به زودی و در کوتاه مدت بتوانیم پایان نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان را کاملاً به سمت نیازهای ورزشی کشور اختصاص دهیم. اگر می‌خواهیم فرهنگ اختلاف و پرخاشگری در ورزش ما وجود نداشته باشد باید از دانشمندان این حوزه آغاز کنیم و بعد به جامعه ورزشی تسری دهیم.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم بتوانیم پردیس شماره ۲ این دانشکده را به زودی به اتمام برسانیم. برنامه‌ای که سال ۹۲ بنده برای توسعه دانشگاه به وزارت علوم دادم، امروز پایان پیدا می‌کند. ما برنامه داشتیم که ۶۰ هزار متر مربع به مساحت آموزشی پژوهشی اضافه کنیم و امروز این برنامه محقق شد.

گفتنی است در ابتدای این مراسم، دکتر حبیب هنری، رئیس دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و دکتر غلامعلی کارگر، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه گزارشی از روند احداث ساختمان جدید دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و فعالیت های این دانشکده ارائه دادند.

در پایان مراسم، دکتر احسان قائم مقامی، استاد بزرگ شطرنج ایران از دانش آموختگان این دانشکده و الهه احمدی که بیشترین مدال در رشته تیراندازی در عرصه جهانی را به دست آورده (و بهترین نتیجه را در تاریخ این رشته ورزشی در المپیک برای ایران به دست آورده) و در حال حاضر دانشجوی دوره دکترای این دانشکده است به بیان نظراتشان در ارتباط با دانشکدۀ خود پرداختند.


نظر شما :