نخستین گردهمایی دانشگاه های ایران و اسپانیا به همت دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۲۸۲ آموزش و پژوهش
تعداد بازدید:۱۲۳۲
در نخستین نشست دانشگاه های ایران و اسپانیا، نماینده های 16 مرکز دانشگاهی، علمی و فرهنگی دو کشور پیشنهادهای خود را برای عمیق تر شدن روابط علمی و فرهنگی ایران و اسپانیا بیان کردند.
نخستین گردهمایی دانشگاه های ایران و اسپانیا به همت دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی، دکتر نجمه شبیری، رئیس مرکز خیام در مادرید ضمن خوشامدگویی به حاضران در این نشست مجازی، گفت: «با وجود اوضاع پیش آمده در جهان و دوری فیزیکی ما از هم، سعی کرده ایم روابط دانشگاهی را با برنامه ها و نشست های مجازی حفظ کنیم و اکنون بسیار خشنودم که به عنوان عضوی از دانشگاه کمپلوتنسه و دانشگاه علامه طباطبائی افتخار حضور در این برنامه را دارم.»
دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبائی هم ضمن ابراز خیرمقدم، بیان کرد: «این نشست که با نظر به بررسی شرایط همکاری های بیشتر دانشگاه های ایران و اسپانیا برگزار می شود حاصلِ رابطه کم نظیر ایران و اسپانیا طی تاریخ روابط دو کشور است. این دو کشور  هرگز مناقشه جدی و جنگ نداشته اند و با وجود دوری  جغرافیایی، روابط فرهنگی و اندیشیدگی نزدیکی داشته اند.
وی ادامه داد: «دانشمندان و جامعه روشنفکری ایران  با بسیاری از متفکران اسپانیایی آشنا هستند و آثار آنها را مانند آثار متفکران ایرانی می شناسند و با آن زندگی می کنند. سروانتس و آثار او، حتی برای دانش آموزان ایرانی و دانشجویان ایرانی، اندیشمند شناخته شده ای است.»


رئیس دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه اظهار کرد: وقتی صحبت از نوشته ها، ادبیات و اندیشه های فلسفی اونامونو می شود بسیاری از متفکران ایرانی او را می شناسند و با او زندگی می کنند. گارسیا لورکا به عنوان یکی از معروف ترین شعرا و نمایشنامه نویسان در جامعه هنری ایران  به قدری شناخته شده است که اندیشمندان ما در این حوزه با آثار او بیشتر از برخی نویسندگان ایرانی آشنا هستند؛ پابلو پیکاسو  برای جامعه فکری ایران فقط یک نقاش نیست بلکه اندیشمندی است که به جای توجه به ظاهر انسان سعی می کند باطن انسان را در آثار خود بروز دهد.
دکتر سلیمی افزود: ما حتی برخی از متفکران مسلمانی که اندیشه هایشان در بطن تفکر ایرانی تأثیر گذاشته را متفکران اندلسی می شناسیم؛ مانند ابن رشد که گرچه اندلسی است ولی در فکر ایرانی و اسلامی تأثیر شگرف و فراوانی داشته است. این زمینه فکری و فرهنگی باعث شده است دانشمندان ایران و اسپانیا تمایل زیادی به ارتباط و گفت و گو با همدیگر داشته باشند.
وی تاکید کرد: ایران به عنوان کشوری که جایگاه پانزدهم در جهان و نخست در خاورمیانه را در تولید علم دارد با اسپانیا که برخی دانشگاه های او جزو دویست دانشگاه برتر جهان هستند می تواند روابط دانشگاهی خوبی با هم داشته باشند.

تأسیس مرکز خیام در نبریخا  پل ارتباطی بین دانشگاه ما و دانشگاه های اسپانیا

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: زمانی که وزارت علوم، دانشگاه علامه طباطبائی را به عنوان مسئول گسترش روابط دانشگاهی ایران و اسپانیا تعیین کرد می دانستیم در این مسیر کار ساده ای داریم چون هر دو طرف اشتیاق زیادی برای این روابط دارند و کار دشواری داریم چون این پیوند مدتی گسسته بوه است. اما زمانی که پروژه مشترک با دانشگاه های اسپانیا در قالب ارسموس پلاس برقرار کردیم و پروژه بین المللی کردن دانشگاه های ایرانی و دانشگاه الیکانته را به اجرا درآوردیم متوجه شدیم کارهای بزرگی در روابط بین الملل دانشگاه می توانیم انجام دهیم.
وی اظهار کرد: پس از آن همایش ها و رفت‌وآمدهای متعددی با دانشگاه های اسپانیا انجام دادیم و متوجه شدیم این روابط تا چه حدی می تواند در باروری اکادمیک دو  کشور مثمر ثمر باشد. پس از آنها، تأسیس مرکز خیام در نبریخا  پل ارتباطی بین دانشگاه ما و دانشگاه های اسپانیا شد.
دکتر سلیمی بیان کرد: امروز در نقطه ای هستیم که فکر می کنیم با اراده ای که در دانشگاه های دو کشور شکل گرفته، می توانیم به الگویی برای همکاری نزدیک تر با ایران و اسپانیا برسیم. امیدوارم با پشتیبانی سفرای محترم ایران و اسپانیا، رایزنی های فرهنگی دو کشور و دانشگاه های حاضر در این جلسه بتوانیم پایه های محکم برای این روابط فراهم کنیم. آرزو می کنم این جلسه منتهی به نشست رؤسای دانشگاه های ایران و اسپانیا و انعقاد قراردادهای قابل اجرا در توسعه روابط بین دو کشور شود.
در ادامه، دکتر لوئیس فلیپ فرناندز د لا پِنیا، سفیر اسپانیا در ایران با ابراز خوشنودی برای حضور در این گرد هم آیی افزود: در این روزهای سخت پاندمی جا دارد رضایت خود را از دیدارهای بین نهادهای فرهنگی دو کشور نشان دهم.

روابط ایران و اسپانیا پتانسیل بالایی دارد

وی با بیان خداقوت به  16 دانشگاه و بنیاد علمی و فرهنگی حاضر در این گردهمایی و تشکر از همکاران ایرانی نشست برای برگزاری این برنامه در راستای تقویت روابط دانشگاهی دو کشور خاطرنشان کرد:  نجمه شبیری یک هیسپانیست بی نظیر در ایران است که در زمینه تبادل ادبی ایران و اسپانیا تلاش بسیار انجام داده است.
سفیر اسپانیا در ایران ادامه داد: از زمانی که به ایران رسیده ام سعی در شناخت عمیق ایران داشته ام و هنوز اشراف کامل پیدا نکرده ام. امیدواریم در زمینه بین المللی، شرایطی پیش بیاید که بتوانیم  روابط را عمیق تر کنم. روابط ایران و اسپانیا پتانسیل بالایی دارد. وی در پایان صحبت هایش مجدد با تبریک به برگزارکنندگان این نشست افزود که امیدواریم این برنامه شروعی برای همکاری های این چنینی شود.
دکتر حسن قشقاوی، سفیر ایران در اسپانیا نیز اظهار کرد: این جلسه توفیقی شد که جناب آقای دکتر سلیمی و دوستان اسپانیایی و ایرانی خود را زیارت کنم. به یاد دارم دو سال و چهار ماه پیش وقتی که برای خداحافظی با دکتر روحانی عازم اسپانیا شدم، به من سفارش گسترش رابطه به ویژه رابطه علمی و دانشگاهی را داشتند. در سوم فوریه دو سال پیش نیز وقتی استوارنامه را به اعلیحضرت پادشاده اسپانیا تقدیم کردم، پادشاه اسپانیا اولین موضوعی که به من سفارش کردند رابطه دانشگاهی بود و در وهله های بعد موضوعات سیاسی و اقتصادی را تأکید کردند.
وی تصریح کرد: در این دو سال بر این اساس تلاش کردم با کمک دوستان در دانشگاه علامه طباطبائی در این مسیر حرکت کنیم. در این راستا من نیز با دانشگاه های فرانسیسکو ویکتوریا، بنیاد مطالعات راهبردی اسپانیا، دانشگاه نبریخا، دانشگاه ائوتونوما مادرید کنفرانس و جلسات پرسش و پاسخ داشته ام.
دکتر قشقاوی تاکید کرد: ارتباط بین بنیاد مطالعات استراتژیک با دفتر مطالعات وزارت خارجه چنان قوی شد که هفته گذشته دو ساعت با هم گفت و گو داشته اند. ما به دنبال ارتباط دانشگاهی در رشته ها و حوزه های علوم سیاسی، روابط بین الملل، زبان، علوم انسانی، محیط زیست و ژنتیک گیاهی هستیم.

حمایت وزارت علوم از همکاری های بین المللی

در ادامه دکتر عبدالحمید علیزاده، نماینده وزارت علوم و تحقیقات و فناوری صحبت های خود را با تشکر از دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری این نشست آغاز کرد و افزود: وزارت علوم در راستای تقویت همکاری های بین المللی دانشگاهی اقدام به ایجاد کارگروه های بین المللی در دانشگاه های برتر  و فعال نموده است. رویداد امروز نیز محصول سیاست حمایتی از دانشگاه ها و فعالیت دانشگاه علامه طباطبائی در روابط دانشگاهی با دانشگاه های  اسپانیایی بوده است که باعث خوشحالی ماست.
وی ادامه داد: در اینجا ما حمایت کامل وزارت علوم از این گونه همکاری ها را اعلام می کنیم. امیدواریم که نتیجه این نشست همچون  طرح های اجرایی مشترک با دانشگاه های آلمان، اتریش، فرانسه، ایتالیا، ترکیه باشد. تحت حمایت اتحادیه اروپا، ظرفیتی برای همکاری دانشگاهی فراهم آمده است.
دکتر علیزاده تصریح کرد: در پایان به چند محوری که وزارت علوم در پشتیبانی از این گونه  طرح ها مدنظر دارد اشاره می کنم. 1.وزارت علوم حمایت کامل از تاسیس گروه، دانشکده و دانشگاه با سایر کشورها دارد. 2.وزارت علوم آمادگی برای طراحی و پیش بینی طرح های بین دانشگاهی دارد. 3. وزارت علوم از تبادل استاد و دانشجو حمایت می کند.
در ادامه این برنامه، دکتر رزا ماریا مارتینز اسپینوسا، به نمایندگی از دانشگاه الیکانته با تشکر از دانشگاه علامه طباطبائی و برگزارکنندگان این گردهمایی، بیان کرد: الیکانته یکی از دانشگاه های اسپانیایی است که دارای رشته مطالعات عرب است  و از سال 2002  زمینه تفاهم نامه تبادل استاد و دانشجو را با ایران فراهم کرده است.  وی در ادامه صحبت هایش  به یادآوری برخی از نشست ها و برنامه های موفق  بین ایران و اسپانیا و نقش دکتر خوزه کوتیاس در این برنامه ها پرداخت و بر قرارداد الیانس  با هدف تقویت  بین الملی سازی دانشگاه های ایران  تأکید کرد و در پایان صحبت هایش افزود که  ما مشتاق تقویت روابط خود با دانشگاه علامه طباطبائی هستیم و بر پایه تجربه تبادل استاد و دانشجو علاقه مند به امضای قرارداد جدید با دانشگاه های ایران  و انجام پروژه های مشترک دانشگاهی هستیم.

اختصاص پنج بورس به دانشگاه های اسپانیایی در مقطع تحصیلات تکمیلی


در ادامه دکتر پریچهر حناچی، نماینده دانشگاه الزهرا با اشاره به برقراری ارتباط از سال 2015 با دانشگاه ائوتونوما و الیکانته پیشنهادهای خود را برای همکاری های مشترک بیشتر  بدین قرار اعلام کرد: 1.اعلام آمادکی فرصت مطالعاتی، 2. اعلام امادگی دکترای مشترک با دانشگاه های اسپانیایی، 3.اعلام آمادگی پسادکتری برای دانشجویان اسپانیایی
وی در ادامه برای گسترش روابط دانشگاهی با دانشگاه های اسپانیا، با اعلام اختصاص پنج بورس به دانشگاه های اسپانیایی در مقطع تحصیلات تکمیلی، آرزوی پرثمر بودن و عمیق تر شدن روابط آکادمیک را کرد.
دکتر کارملا کالِس بوردت، نماینده دانشگاه ائوتونوما مادرید نیز پس از پاسخ به سوال دکتر حناچی و بیان اینکه هنوز بعضی از قراردادها در لیست انتظار برای انجام شدن هستند، ابراز امیدواری کرد که به زودی این مهم انجام شود.
وی با بیان اینکه روابط دانشگاه ائوتونوما با دانشگاه های ایران از سال 2014  با هدف و استراتژی بین الملل کردن دانشگاه های ایران شروع شده است به  شرکت در نشستی در ایران که با دعوت وزیر ایران تحت عنوان قرارداد آلیانس با دانشگاه های ایران بود اشاره کرد و گفت: در این سفر با نجمه شبیری آشنا شدم و از تلاش ایشان متوجه شدم این روابط برقرار خواهد ماند.
وی سپس به استاد فرناندو کاماچو و کتاب (مجموعه مقالات) تاره ایشان اشاره کرد و گفت: مجموعه مقالات نیز نتیجه همین توافق نامه ها و روابط است که در آن به  رابطه ایران و اسپانیا و شاعران مدرن ایران پرداخته شده است.
دکتر یوسف آرام، نماینده دانشگاه بوعلی همدان اظهار کرد: امروز نیازمند شناخت متقابل ایران و اسپانیا هستیم. البته، منظور شناخت علمی و همه جانبه است، به نحوی که موجب ایجاد تعامل در حوزه های مختلف شود. بر همین اساس، روابط کهن و تاریخی کشورهای دوست ایران و اسپانیا باید مستحکم بماند.

خانه آسیا یک نهاد دیپلماسی عمومی است

وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌های راهبردی دانشگاه بوعلی سینا در حوزۀ بین‌الملل و اهتمام به ایجاد و گسترش روابط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی سایر کشورها، بدین وسیله آمادگی دانشگاه بوعلی سینا برای انعقاد یادداشت تفاهم همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناورانه با هشت دانشگاه اسپانیایی حاضر در نشست را با کمال افتخار اعلام نمود و به طور مشخص، تأسیس مرکز تحقیقات بوعلیسینا در دانشگاه کمپولتنسه مادرید با هدف انجام پژوهش‏های وابسته به موضوع زبان و ادب فارسی، فلسفه، حکمت، پزشکی، زبانشناسی و ارائه خدمات آموزشی و انتشار نشریه مشترک مجله و خبرنامه‏‌های مرتبط با اهداف مرکز را به عنوان پیشنهاد اصلی دانشگاه بوعلی سینا در این نشست اعلام می نمایم.
دکتر آرام، تاکید کرد: بدیهی است با مشارکت متداوم، همفکری ها و همکاری های نزدیک و پایدار دانشگاه های طرفین در راستای ترسیم نقشۀ راه و تبیین اهداف راهبردی یر بنیاد ظرفیت ها و ضرورت ها، پیشبینی می شود مرکز تحقیقاتی بوعلی سینا حلقۀ اتصال میان فرهنگ‌ها، تمدن‌ها و جوامع مختلف خواهد بود.
دکتر کارمن اّرخاس، نماینده خانه اسیا در مادرید ضمن تشکر از دانشگاه علامه طباطبائی و مرکز خیام برای طراحی این برنامه اشاره کرد و گفت: خانه آسیا یک نهاد دیپلماسی عمومی است که از وزارت خارجه، پارلمان  کاتالونیا و شهرداری کاتالونیا و  مادرید تشکیل شده است. مرکز اصلی خانه آسیا در بارسلونا است و من مدیر خانه آسیا در مادرید هستم. هدف اصلی خانه آسیا شناخت بهتر کشورهای آسیایی و تقویت روابط با آنهاست. در این راستا خانه آسیا چهار دپارتمان دارد: دپارتمان اقتصاد برای تقویت تبادلات اقتصادی با کشورهای آسیا و اقیانوسیه، دپارتمان سیاست، دپارتمان آموزشی با هدف آموزش زبان و دپارتمان فرهنگ که زیرمجموعه های بسیاری دارد.

 پیشنهاد تأسیس مرکز مشترک  پژوهش‌های تطبیقی زبان فارسی و اسپانیایی

وی در ادامه در پاورپوینتی خلاصه ای از همکاری های خود با مراکز ایرانی را از جمله پنجمین نشست هزاره خیام با مرکز خیام را ارائه کرد و  پیشنهاد همکاری با دانشگاه های اسپانیا و ایران را مجدد اعلام کرد و تاکید کرد: ما بنیادی برای ایجاد فضای گفتمان هستیم. مشتاق برنامه های مشترک، سمینارها، کنفرانس های دو جانبه هستیم. اکنون در دپارتمان فرهنگ در حال برگزاری فستیوال فیلم آسیایی هستیم و از این حضور مجازی بیشترین بهره را گرفته ایم و مخاطبان فرامرزی داریم.
دکتر شکوه السادات حسینی، نماینده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن تشکر از دانشگاه علامه طباطبائی برای برگزاری این نشست اذعان کرد: گسترش روابط به ویژه در سطح بین الملل، نیتی امروزین و پربهاست.
وی ضمن اشاره به مطالعات تطبیقی و لزوم  فراهم آوردن بستری که  اشتراکات اولیۀ را برای ارتباط فرهنگ ها با هم فراهم کند، اظهار کرد: از این فرصت حاضر باید بستری برای مطالعات تطبیقی در این دو زبان فراهم آید. با توجه به سوابق دیرینه و فعالیت جدی دانشگاه سانتیگو د کمپوستلا در زمینه مطالعات بینافرهنگی به ویژه در حوزه زبان، پیشنهاد تأسیس مرکز مشترک  پژوهش های تطبیقی زبان فارسی و اسپانیایی داریم. همین پیشنهاد را در زمینه مطالعات بینادینی به مؤسسه فرهنگهای سه گانه ارائه می دهیم.
دکتر حسینی بیان کرد: در حال حاضر، در حال راه اندازی پرتالی هستیم که تمامی محتواهای تولید شده در دوران کرونا را با دسته بندی های مفهومی و فراتحلیل علمی در آن قرار دهیم. در این زمینه نیز پیشنهاد همکاری با مؤسسه خانه آسیا داریم. همچنین پیشنهاد می شود، در صورت امکان در قالب یک کنسرسیوم، اقدام برای انعقاد تفاهم نامه ای کلی میان 16 دانشگاه و پژوهشگاه ایرانی و اسپانیایی حاضر در این نشست، تصویب شود تا با ارتباطی شبکه ای، حداکثر بهره برداری از ظرفیت های موجود در هر کدام از آنها امکانپذیر شود.»
دکتر سالومه یوسفیان، نماینده دانشگاه نبریخا نیز اظهار کرد: برای ما یک افتخار است که با دانشگاه علامه طباطبائی در افتتاح مرکز خیام همکاری داشته ایم. من به عنوان نماینده دانشگا نبریخا و به نمایندگی از ریاست محترم دانشگاه اعلام می کنم که علاقه مند به افزایش روابطمان با دانشگاه های ایران هستیم. در این زمینه می توانیم اعطای بورسیه های تحصیلی، تحقیقات مشترک، برگزاری دوره های مشترک را پیشنهاد دهیم. امکانات همکاری ما در زمینه زبان علوم بهداشتی، علوم زندگی، علوم ارتباطات و هنر، علوم اجتماعی، مهندسی و معماری است. وی در پایان افزود که تمام همکاری ها از طریق قراردادهای مشترک انجام خواهد شد.

مشتاق انجام پروژه‌های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه‌های ایرانی هستیم

دکتر تونی گرانویر سالتیور، نماینده دانشگاه ییدا در ادامه بیان کرد: درباره رابطه ایران و اسپانیا وقتی نامه را از مرکز خیام دریافت کردم تعجب کردم و نمی دانستم قرادادی قدیمی بین این دانشگاه ها وجود دارد. امیدوارم این رابطه گسترش پیدا کند. دانشگاه ما در منطقه کاتالونیا و نزدیک بارسلونا است. در این دانشگاه 58 رشته در کارشناسی، 50 رشته در کارشناسی ارشد و 14 دکتری ارائه می دهد. در بعضی رشته ها مدرک مشترک ارائه می دهیم. ما مشتاق به انجام پروژه های تحقیقاتی مشترک با دانشگاه های ایرانی هستیم و فرصت مطالعاتی  و تبادل استاد و دانشجو از دیگر  راه های ارتباطی ما با دانشگان های ایرانی خواهد بود.
دکتر محمدجواد اسماعیلی، نماینده انجمن حکمت و فلسفه با اشاره به قدمت 47 ساله انجمن حکمت و فلسفه  افزود: در این مؤسسه، التفات ویژه به متون کلاسیک فلسفی از جمله تصحیح متون قدیمی و شرح و تفسیر و ترجمه آنها به فارسی است. در این میان آثار ابن سینا دارای اهمیت بسزایی است. ایشان با اشاره به انتشار سه اثر مهم ابن سینا، کتاب تعلیقات، کتاب المباحثات، و المخصر الاوسط فی المنطق با  رهیافت علمی و انتقادی  افزود: چهارمین کتاب از مجموعه آثار ابن سینا نیز در دست انتشار است. با توجه به اینکه دانشگاه های اسپانیا به سنت فلسفی یونان و قرون وسطی توجهی ویژه دارد، بسیار مایه افتخار خواهد بود که پژوهشگران و استادان محترم در اسپانیا که زمینه پژوهشی آنها  به نوعی مرتبط با ابن سینا است دعوت ما یه همکاری را بپریرند بنابراین پژوهشگران عربیسم ، با تمرکز بر منابع عربی و پژوهشگران لاتینیسم، با تمرکز بر منابع لاتینی که به اندیشه های ابن سینا و دیگر اندیشمندان مرتبط با فکر ابن سینا توجه دارند، زمینه همکاری آنها با موسسه ما فراهم است.
دکتر ویکتور وزکِز، نماینده دانشگاه سانتیاگو کمپوستلا نیز تمایل خود به برگزاری نشست های مشترک، پروژه های تحقیقاتی مشترک و تبادل دانشجو و استاد را اعلام کرد.

تمایل به همکاری در حوزه های فنی و مهندسی

دکتر هادی شهریار شاه‌حسینی، نماینده دانشگاه علم و صنعت نیز با تشکر از برگزارکنندگان این سمپوزیوم و ضمن ارائه مختصری درباره دانشگاه علم و صنعت پیشنهادهای خود را برای همکاری با دانشگاه های اسپانیا مطرح کرد و گفت: برخی از حوزه ها که زمینه های مورد علاقه ما برای همکاری با دانشگاه های اسپانیا عبارت از نفت و انرژی، حمل و نقل و فناوری اطلاعات و ارتباطات است. تاکنون ما همکاری های بی نظیری با برخی دانشگاه های اسپانیایی داشته ایم نظیر پلی تکنیک مادرید، مالاگا در قالب تبادل دانشجو و اعضای هیئت علمی و به دنبال  توسعه این فعالیت ها هستیم.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه دانشگاه علم و صنعت یک دانشگاه صنعتی است آمادگی همکاری خود را با دانشگاه ائوتونومای مادرید در زمینه مهندسی کامپیوتر، انرژی، مواد و شیمی با دانشگاه کمپلوتنسه مادرید در زمینه فناوری اطلاعات، نوروشیمی؛ با دانشگاه ییدا در زمینه محاسبات سریع، مهندسی برق و کامپیوتر، ریاضیات کاربردی؛ با دانشگاه الیکانته در زمینه معماری و شهرسازی و رایانش موازی و هوشمند و با دانشگاه نبریخا در زمینه مهندسی صنایع، حمل و نقل اعلام می کنیم.
دکتر داماسو لوپز گارسیا، نماینده دانشگاه  کمپلوتنسه ضمن تشکر از فرصت پیش آمده پیشنهاد بیشتر همکاری با دانشگاه علامه طباطبائی و دانشگاه شهید چمران را مطرح کرد و اظهار کرد که تمایل دارند شرایط تبادل دانشجو و استاد و کادر اداری را مجدد بررسی کنند و آن را توسعه دهند.
دکتر مجید وظیفه دوست، نماینده دانشگاه گیلان نیز ضمن تشکر از دانشگاه علامه طباطبائی به سبب تسهیل ارتباط بین ایران و اسپانیا با ارائه پاورپوینتی مختصر و مفید به بیان پیشنهادهای خود از جمله پیشنهاد همکاری با دانشگاه نبریخا در زمینه توریسم، پیشنهاد دکترای مشترک در دپارتمان گردشگری، پیشنهاد همکاری در طرح های اکولوژی دریایی  با دانشگاه الیکانته و ائوتونوما و... مطرح کرد.
دکتر خرمینال گیل، نماینده بنیاد سه فرهنگ مدیترانه ای  نیز ضمن تشکر از دعوت دانشگاه علامه طباطبائی برای حضور در این برنامه اظهار کرد: بنیاد سه فرهنگ توسط دولت مراکش و دولت اندلس تاسیس شده است. هدف این بنیاد همزیستی مسالمت آمیز بین سه فرهنگ است.

شهر دانش، پروژه‌ای در شهر تهران

وی ادامه داد: این مرکز امکاناتی از جمله سینما که بدون پرداخت هزینه ای پذیرای برنامه های فرهنگی سه فرهنگ است را داراست. همچنین  میزبان کنسرت های مدیترانه ای هم است.
وی در ادامه به دوره های زبان عربی این مرکز در سه سطح ، دوره کارشناسی ارشد روابط بین الملل با اروپا و اییرو امریکا اشاره کرد و گفت:  همایش بسیار موفق اندلس با حمایت دانشگاه علامه طباطبائی برگزار شد، دروازه های مرکز سه فرهنگ به روی همه باز است و مشتاق و  پذیرای فعالیت ها، سمینارها و همایش ها دو جانبه هستیم.
دکتر زمانی، نماینده بین الملل دانشگاه تهران نیز تأکید کرد: همیشه تمایل به همکاری بین دانشگاه های ایران و اسپانیا بوده و هست. پیشنهادهای ما برای همکاری با دانشگاه های اسپانیایی شامل فراهم آوردن فرصت اعزام دانشجویان فرصت مطالعاتی به دانشگاه های اسپانیا، پذیرایی از دانشجویان اسپانیایی از طریق بورس ریاست دانشگاه به تعداد محدود، همکاری در ذیل طرح ارسموس پلاس، پروژ های تحقیقاتی مشترک، علاقه مندی به دوره دکتری مشترک و... مطرح کرد.
وی درپایان صحبت های خود با اشاره به «شهر دانش» به عنوان پروژه ای که در مرکز تهران در حال اجراست اشاره کرد که امکان حضور پارک های فناوری اروپایی و اسپانیایی نیز طی آن وجود دارد.
دکتر محمدعلی حداد، نماینده دانشگاه یزد نیز با اشاره به شهر یزد و اینکه به عنوان دومین شهر خشتی جهان به ثبت رسیده افزود: دانشگاه یزد قدمت 32 ساله و بیش از 14 هزار دانشجو دارد. فعالیت های دانشگاه یزد با دانشگاه های دیگر بسیار است. این دانشگاه  از سال  2015 تا حالا در قالب برنامه  تبادل استاد و دانشجو با کشورهای اسپانیایی همکاری  داشته است و در سال 2020 پروژه مشترکی با دانشگاه پلی تکنیک کاتولونیا شروع کرده است.
وی بیان کرد: در این راستا دو تفاهم نامه با مرکز سرامیک دانشگاه ریوست و دانشگاه سویل داشتیم و علاقه مند به تمدید این تفاهم نامه ها هستیم. با توجه به قرابت علمی و فرهنگی ایران و اسپانیا پیشنهاد طرح پژوهشی در حوزه بادگیر را داریم و در حیطه معماری  پیشنهاد همکاری با دانشگاه والنیا در رشته فیزیک، پیشنهاد همکاری با دانشگاه کمپلوتنسه در رشته نساجی، پیشنهاد همکاری با دانشگاه ناوارا و در رشته برق پیشنهاد همکاری با دانشگاه بارسلوانا را دارم. همچنین ما از تبادل دانشجو و استاد استقبال می کنیم و مترصد فرصت استفاده از تجربیات بین دانشگاهی هستیم.

در پایان جلسه، دکتر ماندانا تیشه یار، مدیر دفتر همکاری های علمی بین المللی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن تشکر از استادان و حاضران نشست اعلام کرد: امروز پیشنهادهای گوناگونی برای برقراری تفاهم نامه ها و قراردادهای جدید بین دانشگاه های ایران و اسپانیا داشتیم اما همانگونه که دکتر حسینی پیشنهاد دادند شاید مناسب باشد یک تفاهم نامه جمعی برای همکاری های بین الملل بین 16 دانشگاه و مرکز علمی و فرهنگی حاضر امضا کنیم.
وی ادامه داد: در واقع اکنون به نظر می رسد با پتانسیل زیاد همکاری که وجود دارد بهتر است به این فکر کنیم که در یکی از بندهای این تفاهم نامه تشکیل شبکه علمی ایران و اسپانیا را بنیان بگذاریم و از مؤسسات و دانشگاه های دیگر نیز دعوت کنیم که در این برنامه ها حضور داشته باشند. در واقع امروز تجربه ائتلاف چهار دانشگاه اسپانیایی و دانشگاه های ایرانی و اروپایی را شنیدیم و حالا با این تجربیات در مرحله ای هستیم که بتوانیم یک شبکه علمی بین دانشگاه های ایران و اسپانیا تعریف کنیم.
دکتر تیشه یار افزود: بازوی اجرایی این شبکه ارتباطی می تواند مرکز مطالعات ایرانی خیام  در دانشگاه نبریخا در مادرید باشد و متقابلاً این آمادگی حتماً در دانشگاه های ایرانی نیز هست که دفتری به نمایندگی از دانشگاه های اسپانیا در تهران گشایش پیدا کند. امروز ما از زبان سفرای دو کشور شنیدیم که چقدر  حاضر به پشتیبانی از همکاری های علمی ما هستند.
او افزود: همینطور نماینده وزارت علوم ایران هم گفتند وزارت علوم بی دریغ از همکاری ها حمایت می کنند به همین خاطر من فکر می کنم شاید الان بهترین موقع در تاریخ روابط دانشگاهی ایران و اسپانیا برای راه اندازی  یک شبکه مشترک باشد. ما پیش نویس اولیه این تفاهم نامه را طی دو هفته آینده آماده می کنیم و برای نمایندگان 16 دانشگاه و بنیاد علمی و فرهنگی ارسال می کنیم و باید با هم همفکری کنیم تا اساسنامه شبکه علمی دانشگاه های ایران و اسپانیا را نیز بنویسیم.
دکتر تیشه‌یار در پایان تاکید کرد: دوستان گرامی فکر می کنم نخستین گام را برای ساختن کاخ دوستی بین استادان و دانشجویان ایرانی و اسپانیایی برداشته ایم. ما کارهای زیادی در پیش داریم و خوشحالم که در انجام این کارها در کنار شما هستیم.


نظر شما :