دکتر شالچی: انجمن‌های علمی دانشجویی نقش راهبردی و حیاتی در نظام دانشگاهی دارند

۱۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۰۳:۳۰ کد : ۱۴۲۶۷ خبر روز فرهنگی و دانشجویی
تعداد بازدید:۱۴۴۱
نشست رئیس دانشگاه با استادان مشاور انجمن های علمی دانشجویی برگزار شد و در این نشست تاکید شد انجمن های علمی دانشجویی بدنۀ اصلی دانشگاه و ستون فقرات آن را شکل می دهند.
دکتر شالچی: انجمن‌های علمی دانشجویی نقش راهبردی و حیاتی در نظام دانشگاهی دارند

به گزارش روابط عمومی، دکتر سلیمی در این نشست با اشاره به اینکه اکثر استادان مشاور انجمن های علمی دانشجویی یا در دوران اخیر جذب دانشگاه شده اند و یا در همین سال ها ارتقا و ترفیع گرفته اند، گفت: کار اصلی انجمن های علمی شکل دادن به «فرهنگ علمی» است که این امر به همت دانشجویان و استادان مشاور آنها امکان پذیر است. کار دانشگاه فقط آموزش و کلاس درس نیست بلکه چیزی فراتر از آن است.
وی ادامه داد: انجمن های علمی دانشجویی، بدنۀ اصلی دانشگاه هستند. امروز آنچه که ساختار جدید به فرهنگ دانشگاهی می دهد، «فرهنگ علمی» است. فرهنگ علمی یک حوزۀ عمومی جدید، گویش، منش، گفتار و کنش جدید در دانشگاه به وجود می آورد.
رئیس دانشگاه در ادامه خاطرنشان کرد: فرهنگ علمی، گونه ای دیگر از سیاستگذاری را برای ما ایجاد می کند. این باعث می شود دانشجویان الگوهای جامعه پذیری و نقش آفرینی را در جامعه ایفا کنند. معتقدم دانشجویان باید در درون ساختارهای فرهنگی دانشگاه، جامعه پذیری، کنش عقلایی و علمی و نقش آفرینی بیاموزند و تاثیرگذار باشند.

انجمن‌های علمی دانشجویی بنیان دانشگاه را شکل می‌دهند

دکتر سلیمی در ادامه اظهار کرد: به همین دلیل است که نقش استادان مشاور انجمن های علمی بسیار مهم و حیاتی است. حتی حیاتی تر از کلاس های درس و چاپ مقالات است، چون بنیان دانشگاه را شکل می دهد.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت که فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی برای نهادینه شدن باید پنج ویژگی داشته باشند.
وی تاکید کرد: نخستین ویژگی، انتشار نشریه های تخصصی دانشجویی است. ویژگی دوم، برگزاری همایش های ملی و بین المللی دانشگاه با کمک انجمن های علمی دانشجویی است. ویژگی سوم، برگزاری کارگاه های آموزشی توسط این انجمن ها است. ویژگی چهارم، مشارکت انجمن های علمی دانشجویی در پروژه های تحقیقاتی مانند نظرسنجی ها و... است. در نهایت آخرین ویژگی، فعالیت های کارآفرینانه و نوآورانه است. ستون فقرات این امر را انجمن های علمی باید شکل دهند و باید انجمن ها را به این سمت سوق دهیم.

هدف اصلی انجمن‌های علمی آشنایی با عرصه‌های جدید و افزایش آموخته‌ها است

دکتر وحید شالچی، معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در این نشست اظهار کرد: انجمن های علمی دانشجویی در نظام دانشگاهی و بالاخص دانشگاه علامه طباطبائی نقش راهبردی و حیاتی دارند. هدف اصلی این انجمن ها آشنایی با عرصه های جدید و افزایش آموخته ها است.
وی در ادامه تصریح کرد: خود دانشجو در این انجمن ها نقش محوری را دارد چرا که دانشگاه فقط کلاس درس نیست و انجمن های علمی دارای نقش های کلیدی هستند که باید به آن توجه کرد.
دکتر شالچی با اشاره به اینکه، انجمن های علمی، نکات راهبردی را به ما نشان می دهند خاطرنشان کرد: در این زمینه نقش استادان مشاور بسیار پر رنگ خواهد بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیان کرد: انتخابات انجمن های علمی دانشجویی به صورت آنلاین برگزار شد. طی این ایام 400 فعالیت از سوی انجمن های علمی برگزار شده است. البته این فعالیت ها و انجمن های علمی باید قوی تر و بیشتر شوند.
وی در پایان گفت که این معاونت آمادۀ دریافت نظرها و پیشنهادهای استادان مشاور برای پیشرفت هرچه بیشتر فعالیت ها است.

از راه‌اندازی مجلات تخصصی تا لحاظ امتیازات برای انجمن‌های علمی دانشجویی


در ادامه این نشست، استادان مشار به بیان نظرها و پیشنهاهای خود پرداختند.
لزوم همکاری و ارتباط بیشتر انجمن های علمی با گروه های آموزشی، برگزاری همایش های علمی مختص دانشجویان و انتشار مقالات دانشجویی، اختصاص سهمیۀ عضویت در انجمن های علمی به دانشجویان بر اساس سال ورود به دانشگاه، امتیاز حضور در انجمن های علمی برای سهمیه های استعداد درخشان، ورود به مقاطع ارشد و دکتری، لزوم مستندسازی فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی، استفاده از ظرفیت های انجمن های علمی دانشجویی در رویدادهای بین المللی، راه اندازی مجلات تخصصی دانشجویی، افزایش تعاملات بین معاونت فرهنگی و اجتماعی و معاونت آموزشی، منسجم شدن فعالیت های انجمن های علمی دانشجویی، فعال کردن انجمن فارغ التحصیلان دانشگاه و ارتباط فارغ التحصیلان با انجمن های علمی دانشجویی، لزوم توجه به بحث مسئولیت های اجتماعی انجمن های علمی دانشجویی، فعال کردن شورای فرهنگی دانشکده ها و... از جمله مواردی بود که در این نشست در مورد آنها بحث و گفت و گو شد.


نظر شما :